بازدید امیر سیاری از مرکز زرهی شهید زرهرن نزاجا/ پایان شایعات + عکس

  • کد خبر : 125649
  • 05 مرداد 1399 - 3:09
بازدید امیر سیاری از مرکز زرهی شهید زرهرن نزاجا/ پایان شایعات + عکس

امیر حبیب الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور در مرکز بهینه‌سازی، نوسازی و ساخت قطعات شهید زرهرن نزاجا از این مجموعه بازدید کرد.

وی‌ در جریان این بازدید از مجموعه تولید مواد ضدعفونی و ماسک و همچنین خط بازسازی و اورهال تانک اسکورپیون، چیفتن و تانک تی ۷۲ بازدید کرد و از نزدیک در‌جریان اقدامات صورت گرفته در این بخش‌های قرار گرفت.

بازدید از مجموعه تولید مواد ضدعفونی و ماسک از دیگر برنامه‌های دریادار سیاری در بازدید از مرکز شهید زرهرن بود.

طی روزهای گذشته شایعه گسترده‌ای مبنی بر دستگیری امیر سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی منتشر شده بود.

نیروی زمینی ارتش مدافع مردم در برابر کرونا

ویروس کرونا و نحوه مواجهه با آن، همواره یکی از دغدغه‌هایی است که کشور‌های جهان به دنبال راه چاره برای مقابله با آن هستند. در این میان برخی از کشور‌ها به دلیل نوظهور بودن چنین ویروسی توان یا قدرت لازم برای مقابله با آن را نداشتند و به همین دلیل هم علاوه بر استفاده از سیستم درمانی خود از ظرفیت نیرو‌های مسلح کشورشان نیز استفاده کردند. جمهوری اسلامی ایران نیز که پیش‌تر تجربه رونمایی و دفع خطر برخی از ویروس‌ها و بیماری‌ها مانند انواع آنفلوآنزا را داشت علاوه بر استفاده از ظرفیت درمانی، برای نخستین بار در جهان از ظرفیت نیرو‌های مسلح خود در سطوح مختلف برای مقابله با کرونا بهره برد.

نیرو‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز بخشی از حضور نیرو‌های مسلح کشورمان تحت قرارگاه پدافند زیستی امام رضا (ع) برای مقابله با کرونا بودند. در این میان البته نیروی زمینی ارتش به علت نقش محوری خود فعالیت‌های بیشتری را در میدان مقابله با ویروس کرونا انجام داده که جزئیات آن را از امیر سرتیپ دوم پزشک بهزاد موذنی رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جویا شدیم.

متن بخشی از این گفت‌وگو است:

در ابتدا درباره آخرین اقدامات نیروی زمینی ارتش به عنوان یک نیروی محوری در مقابله با ویروس کرونا توضیح بفرمائید.

امیر موذنی: نیروی زمینی ارتش در راستای ماموریت‌های خود در بحث مبارزه با ویروس کرونا از همان روز‌های اول به دستور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش  و امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با تمام قوا به صورت آفندی وارد این میدان شد. در روز‌های اول با صدور دستورالعمل‌های بهداشتی، پیشگیری و مراقبت‌های لازم در پادگان‌ها از ورود این ویروس منحوس به مراکز آموزشی و پادگان‌ها جلوگیری کردیم و در این امر هم کاملا موفق بودیم.

بعد از اینکه در شهر قم ویروس کرونا شناسایی شد و دو تن از هموطنان ما به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند، قرارگاه پدافند زیستی امام رضا (ع) در ارتش تشکیل شد و ما در راستای آن رزمایشی را در اداره، بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش تشکیل دادیم و اعلام کردیم که توانمندی‌های مبارزه با این بیماری را داریم. نخستین منطقه‌ای که از ما درخواست شد تا به صورت مستقیم برای مبارزه با کرونا وارد شویم شهرستان قم بود که در روز ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۸ با یک بیمارستان کاملا مجهز ۵۰ تخت خوابی وارد این شهر شدیم و خدمات رسانی به مردم شهید پرور قم را آغاز کردیم.

ما در این بیمارستان در هر روز به طور متوسط حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر را ویزیت می‌کردیم و از هجوم افرادی که مشکوک به کرونا بودند به ۴ بیمارستان مرجع کرونایی در قم جلوگیری می‌کردیم که این فعالیت‌ها به کنترل این بیماری در شهر قم کمک‌های شایانی کرد. پس از این هم ما بنابر ضرورت، این مکان را به بیمارستان و نقاهتگاه تبدیل کردیم و در همین راستا نیز در آن محل ۲۰۰ تخت نقاهتگاهی نیز احداث شد.

شهرستان رشت، دومین شهرستانی بود که ما برای مقابله با ویروس کرونا و بنابر نیازی که در آن جا وجود داشت یک بیمارستان صحرایی در آن جا احداث کردیم. ما از همان روز‌های نخست علاوه بر احداث بیمارستان فعالیت‌هایی همچون رفع آلودگی و گندزدایی اماکن و محل‌های تجمع مثل ایستگاه‌های راه آهن، ترمینال‌ها و مساجد را هم انجام دادیم. البته ما در اماکن مذهبی همچون حرم امام رضا (ع) در مشهد، حرم شاهچراغ در شیراز و سایر اماکن مذهبی نیز فعالیت‌های ذکرشده را انجام دادیم.

این فعالیت‌ها تقریبا در ۲۱۱ شهر و شهرستان اجرا شد و ما در این شهرها فعالیت‌های رفع آلودگی را انجام داده‌ایم.

مشهد مقدس، ارومیه و شیراز دیگر شهرهای بودند که بنابر نیاز در آنجا بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه بر پا شد. در مجموع ۲۱۱ نقاهتگاه در داخل و خارج از پادگان‌ها برپا کردیم که در آن‌ها بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ تخت نقاهتگاهی احداث شد.

ماسک را به عنوان لباس نظامی تعریف کردیم

یکی از کارهای مهم نیروی زمینی ارتش در مقابله با ویروس منحوس کرونا ایجاد نقاهتگاه در تهران بود، چه شد که این نقاهتگاه تاسیس شد؟

امیر موذنی: ۴ فروردین ماه بود که بنابر ضرورت ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در تهران قرار شد تا نیروی زمینی ارتش ظرف ۴۸ ساعت یک نقاهتگاه را برپا کند که این ماموریت به اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش واگذار شد. ما به لطف خدا و با تدبیر فرمانده نیروی زمینی ارتش و امکاناتی که در سطح این نیرو بود موفق شدیم تا طی ۴۸ ساعت بزرگ‌ترین بیمارستان و نقاهتگاه را در سطح خاورمیانه در آن روز افتتاح کنیم. در این بیمارستان ۵۰ تخت ICU، اتاق عمل و مراقبت‌های ویژه و ۲ هزار تخت نقاهتگاهی آماده استفاده شد و از ۶ فروردین ماه آمادگی داشت تا بیماران کرونایی را پذیرش کند.

در ادامه کار هم بنابر ضرورت در هر شهری که اعلام نیاز می‌شد تا بیماران کرونایی بستری شوند ما آماده بودیم؛ ما در ۲۴ استان ۲۸ بیمارستان داریم که در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است. هنگامی که رهبر انقلاب دستور دادند تا ۱۰۰ درصد امکانات بیمارستانی نیرو‌های مسلح در اختیار بیماران کرونایی قرار بگیرد، این دستور بلافاصله عملیاتی شد و از این به بعد هم بیشتر بیمارستان‌های نیروی زمینی ارتش بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند. یکی از توفیقاتی که در این حوزه رخ داد این بود که مرگ و میر‌های ما از میانگین مرگ و میر جامعه ۲ درصد کم‌تر بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان


لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=125649

ثبت نظر

-