عوارض سنگین مانع صادرات شیر خشک است /۵۰ هزار تن شیرخشک تولید مازاد در معرض فساد

  • کد خبر : 125123
  • 04 مرداد 1399 - 15:37
عوارض سنگین مانع صادرات شیر خشک است /۵۰ هزار تن شیرخشک تولید مازاد در معرض فساد
به گزارش نیوز،

سیاوش سلیمی رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک کشور اظهار کرد: کارخانجات صنایع لبنی با همراهی وزارت  صمت در یک سال گذشته به دنبال اعمال تعرفه سنگین برای صادرات مازاد شیر خشک تولید شده در کشور هستند اما باید در نظر داشت در صورت اعمال، مزیت صادرات شیر خشک از دست می رود.

اخبار اقتصادی- وی افزود: با توجه به اینکه تمام شیرخام دامداران جذب کارخانه‌های صنایع لبنی نمی‌شود چاره ای جز تبدیل آن به شیر خشک و صادرات آن وجود ندارد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک کشور با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار تن شک مازاد در کشور وجود دارد ادامه داد:بر اساس اعلام صورت گرفته حدود ۵۵ هزار تن تولید مازاد شیر خشک در کشور وجود دارد که تنها مجوز صادرات ۱۲ هزار تن آن صادر شده است و ماهانه ۱۵ هزار تن شیر خشک در کشور تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با  ترفند بستن عوارض سنگین بر صادرات، به دنبال جلوگیری از صادرات شیر خشک مازاد تولیدی در کشور است؛ اما باید توجه داشت که این محصولات تاریخ مصرف دارند و در صورتی که به موقع صادر نشود به تولید کنندگان خسارت وارد می‌شود.

سلیمی گفت: قیمت شیرخشک در کشور حدود ۲۵  تا ۲۶  هزار تومان و نرخ صادراتی آن نیز حدود ۳۵ هزار تومان است؛ درصورتی که تعرفه ۱۰ هزار تومانی نیز بر صادرات این محصول اعمال شود صادرات آن دیگر به صرفه نخواهد بود.

وی اضافه کرد: دولت کف قیمت صادرات شیر خشک را ۲ دلار تعیین کرده است اما با توجه به رکود اقتصادی جهان ناشی از کرونا، قیمت جهانی شیر خشک نیز کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: از طرفی با توجه به اینکه میزان پروتئین شیرخشک‌های ایران پایین است به قیمت کمتری در بازار خارجی خرید و فروش می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط تحریمی مجبور به صادرات ریالی شیر خشک هستیم اظهار داشت: بعد از صادرات نیز باید دلار را به قیمت بالاتری از سطح بازار داخلی خریداری کرده تا بتوانیم آن را با قیمت بالاتری در سامانه نیما عرضه کنیم؛ همه این موارد قیمت تمام شده کالای صادراتی را افزایش می‌دهد.

توقف صادرات شیرخشک برای مدیریت دامداران توسط صنایع لبنی

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک کشور ادامه داد: توقف صادرات به این شکل دوباره شرایط لازم برای مدیریت دامداران توسط صنایع لبنی را فراهم می آورد و خواسته آنها برآورده می‌شود تا به هر قیمتی بتوانند شیرخام دامداران را خریداری کنید.

وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از انجمن شیرخشک به عنوان متولی تولید این محصول تا به امروز حتی یک نظر کارشناسی نیز نخواسته است.

وی در پایان اظهار داشت: برای حمایت از تولید داخلی و با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم و رهبر معظم انقلاب بر صادرات غیر نفتی تاکید دارند لازم است موانع پیش روی صادرات برداشته شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=125123

ثبت نظر

-