اختصاصی| تجمعاتی که با جان مردم بازی می کنند!

  • کد خبر : 124610
  • 04 مرداد 1399 - 8:20
اختصاصی| تجمعاتی که با جان مردم بازی می کنند!

کد خبر: ۱۵۸۸۱۰

تاریخ انتشار: شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۷:۵۴

گفتگوی استاد اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی تهران با نیوز:

در طرح فاصله گذاری هوشمند متأسفانه نتیجه مورد انتظار را بدست نیاوردیم و یکی از عمده ترین مشکلات موجود عدم نظارت بر حسن اجرای برنامه های تدوین شده بود.

نیوز – مشکات سخاوتی: طی هفته ی اخیر  آمار مرگ و میر مبتلایان به کووید ۱۹ در ایران روند صعودی و به عبارتی رکورد شکسته است، مثلا ۲۲۹ فوتی در یک روز آمار نگران کننده ای است! حالا برایمان این سؤال پیش آمده که دلیل این افزایش مرگ ومیر چه چیز می تواند باشد؛ سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم یا عدم اجرای سیاست های مؤثر توسط دولتمردان و نهادهای حوزه سلامت کشور؟!

خبرنگار نیوز در بخش اول گفتگوی خود با دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد اپیدمیولوژی دانشگاه شهید بهشتی تهران، علت رکورد شکنی مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران طی روزهای اخیر  را مورد بحث و بررسی قرار دادند که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

اینکه فقط مردم را در افزایش ابتلا به کرونا مقصر بدانیم منصفانه نیست!

دکتر سوری در مقدمه بحث خود گفت: عدم رعایت موازین محافظتی و پیشگیرانه توسط عده ی زیادی از مردم و عدم تجدید نظر جدی در سیاست های دولت برای مقابله با کووید ۱۹، در بالا رفتن آمار فوتی های کرونا بسیار مؤثر بوده است.

وی اضافه کرد: وقتی روش های به کار رفته برای مقابله با کرونا جواب نمی دهد و ما همچنان شاهد موارد ابتلا، بستری و مرگ هستیم، نیاز به بازنگری اساسی در رویکردهای پیشگیرانه داریم. از طرفی اینکه فقط مردم را مقصر بدانیم منصفانه نیست، مردم باید رفتارشان تحت یک چارچوب سازمان دهی شده توسط سازمان های زیربط شکل بگیرد. پس فقط با توصیه و هشدار دادن چیزی حل نمی شود.

نیاز به یک تیم پیشگیری قوی در برابر کووید داریم

او خاطرنشان کرد: در حوزه سیاستگذاری و تصمیم گیری آن چیزی که می تواند به مردم و کشور ما کمک کند، ترتیب و تقویت تیم پیشگیری برای سیاستگذاری های کلان کشوری هست. در حال حاضر دانشکده های بهداشت، مراکز تحقیقاتی زیربط، متخصصین علوم پیشگیری، نقش زیادی در سیاست گذاری و تصمیم گیری ندارند.

سوری گفت: از نگاه من مشکل ما الان بحث درمان برای کنترل اپیدمی نیست، درمان در حوزه ی معالجه بیماران مفید و لازم است اما به این معنا نیست که افراد درمانگر می توانند سیاستگذاری برای پیشگیری به شکل مؤثر داشته باشند.

تعطیلی های یک هفته ای برای کنترل اپیدمی جواب نمی دهد!

این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه تعطیلی های کوتاه مدت یک هفته ای، زمان بسیار کوتاهی برای کنترل بیماری کرونا است، اظهار داشت: دوره بیماری به طور متوسط دو هفته است بنابراین با یک هفته فقط کاری موقت و گذرا برای توقف اپیدمی کرده ایم،بنابراین باید مدت زمان کنترل های شدید به شکل منطقی و براساس مستندات تعریف شود، دوم اینکه نظارت بر حسن اجرای این گونه برنامه ها و شدت عمل در انجام مداخلات مؤثر هم بسیار مهم است.

او به نیوز گفت: متأسفانه تجربه نشان داده در موارد مشابه، ما نه سرعت عمل، نه شدت عمل و نه نظارت مناسبی داشته ایم. حتی در طرح فاصله گذاری هوشمند متأسفانه نتیجه مورد انتظار را بدست نیاوردیم و یکی از عمده ترین مشکلات موجود عدم نظارت بر حسن اجرای برنامه های تدوین شده بود. همچنین ابزار و لوازم اجرای بهینه ی آن نیز فراهم نشده بود.

تجمعاتی که با جان مردم بازی می کند!

حمید سوری در این راستا ادامه داد: این ابزار می تواند شامل قوانین و مقررات اجرای آن چارچوب باشد و یا می تواند در راستای تهیه ی ملزومات فیزیکی و حمایتی و غیره باشد که به درستی انجام نشد. مثلا وقتی مردم برای گرفتن سیم کارت مجبور می شوند در مکان هایی تجمع پیدا کنند یا برای خرید مایحتاج معمولی چون مرغ تا خرید و فروش دلار و سکه و ارز تشویق می شوند که به بیرون از خانه بیایند  و مقررات محافظتی را بشکانند، طبیعی است که نتیجه خوبی حاصل نمی شود.

وی گفت: بنابراین نیاز به یک سیاست هماهنگ بین همه ی بخش ها و ارگان های دولتی داریم. مثلا وزارت بازرگانی نباید سیاستی را در توزیع کالاها اتخاذ کند که با سیاست های محافطتی مقابله با کرونا مغایرت داشته باشد.

چرا در برخی زمان ها خوب عمل نکردیم؟!

این استاد اپیدمیولوژی تأکید کرد: شرایط اپیدمی در کشورمان شرایط مطلوبی نیست و کارنامه ی عملکردی موجود هم نشان می دهد ما در برخی زمان ها خوب عمل کردیم ولی متأسفانه به دلیل اعمال سیاست های غلط و عدم تداوم برنامه ها و تصمیم گیری های عجولانه که منجر به عادی سازی شرایط شد، دوباره با شعله ور شدن آتش اپیدمی مواجه شدیم.

او با اشاره به اینکه تجربه ما نسبت به روزها و هفته های اول اپیدمی کووید ۱۹ بسیار تغییر کرده، به نیوز گفت: در اوایل سال میلادی جدید که اپیدمی توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک فوریت سلامت مطرح شد، بسیاری از کشورها و محققین این رشته نسبت به این اپیدمی آگاهی نداشتند و هر چه زمان گذشته دانش بشر نسبت به اپیدمی کرونا بیشتر و بهتر شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=124610

ثبت نظر

-