تأثیر رفتارهای اجتماعی بر کاهش استرس در دوره کرونا

  • کد خبر : 123737
  • 03 مرداد 1399 - 9:13
تأثیر رفتارهای اجتماعی بر کاهش استرس در دوره کرونا

به گزارشنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ علی اسدی با بیان این مطلب گفت: رفتار مهارتی آموختنی، قابل یادگیری و قابل‌انتقال به دیگران است، به همین دلیل بخش عمده‌ای از رفتارهای افراد برگرفته از نوع و مدل رفتار اطرافیان به‌ویژه افراد نزدیک مثل خانواده، هم‌کلاسی و همکاران است.

وی افزود: از این رو گفته می‌شود همانندسازی با دیگران به‌ویژه شخصیت‌های شناخته‌شده، محبوب یا مقبول امری است که در ایجاد رفتارهای اجتماعی و الگوبرداری نقش مهم و بسزایی دارند.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: همان‌طور که می‌دانیم بروز واکنش‌هایی مثل ترس، اضطراب، استرس و خشم در هر شرایط بحرانی و غیرمنتظره امری عادی است، زیرا هنگامی‌که افراد آگاهی و آمادگی لازم را برای مواجه‌شدن و مقابله با یک اتفاق را ندارند به‌طور طبیعی واکنش‌های هیجانی غیرمنتظره دارند که در شرایط عادی و طبیعی کاملاً غیرمنطقی به نظر می‌رسند.

وی ادامه داد: به همین دلیل وجود ترس و اضطراب در جامعه در دوره کرونا امری طبیعی است زیرا این پدیده برای مردم بسیار ناشناخته غیرمنتظره و آسیب‌زا بود. در چنین شرایطی توجه و تمرکز بر مدیریت رفتار اجتماعی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا واکنش افراد نسبت به یک هشدار یا پیام می‌تواند نقش و تأثیر زیادی در نوع رفتار دیگران داشته باشد.

معاون دفتر سلامت روان گفت: از دیدگاه روانشناسی اجتماعی برای نهادینه کردن یک رفتار لازم است به فاکتورهایی مثل، ماهیت و اهمیت رفتار، ضرورت و نیاز انسان‌ها نسبت به یادگیری آن رفتار، ساده بودن رفتار، در دسترس بودن ابزار و امکانات موردنیاز، فراگیر بودن رفتار و قابل تکرار بودن آن رفتار توجه کرد.

اسدی ادامه داد: به‌عنوان نمونه یکی از رفتارهایی که در شرایط کرونا تأثیر بسیار زیادی در کاهش یا افزایش استرس و تنش روانی در جامعه داشته و دارد، استفاده از ماسک به‌عنوان یک رفتار بهداشتی و خود مراقبتی است، به‌طور طبیعی هرگاه در کوچه و خیابان یا محل کار و زندگی خود با افرادی برخورد می‌کنیم که از ماسک استفاده کردند، به‌طور غیرارادی میزان استرس ما در برخورد با این اشخاص کمتر است و بالعکس افرادی که این رفتار را ندارند و یا اصول اولیه بهداشتی را رعایت نمی‌کنند باعث افزایش تنش و استرس در دیگران می‌شوند.

وی افزود: به لحاظ روان‌شناختی مشاهده رفتارهای خوشایند و یا مورد انتظار از دیگران باعث احساس لذت در ما و ایجاد پذیرش و باور مثبت نسبت به این گروه از افراد می‌شود که این موضوع نقش بسیار ارزشمند و مهمی در تعاملات و روابط بین فردی و اجتماعی دارد.

وی تصریح کرد: به تعبیری مشاهده رفتارهای بهداشتی در دیگران باعث کاهش تنش روانی در سطح کلی جامعه می‌شود و این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک الگوی رفتاری مثبت در جامعه تبلیغ و مورد تشویق قرار گیرد.

معاون دفتر سلامت روان بیان داشت: استفاده کردن از سیستم پاداش و تنبیه در تداوم و گسترش یک رفتار اجتماعی نقش مهمی دارد. به‌عنوان مثال هرگاه افرادی که در محیط‌های کاری و اداری اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند خدمات بهتر یا سریع‌تری دریافت کنند.

اسدی خاطرنشان کرد: از منظر روانشناسی یادگیری به دلیل پاداشی که مغز به‌واسطه آن رفتار دریافت می‌کند خودبه‌خود میل و تمایل به تکرار و تداوم آن رفتار دارد. به همین دلیل رفتارهای اجتماعی متأثر از هم هستند و به قول جامعه شناسان رفتارهای فردی بر جامعه اثر می‌گذارند و جامعه بر رفتار افراد.

وی گفت: از این رو می‌توان گفت که مفهوم یادگیری اجتماعی در گروی تعاملات بین فردی است و رشد اجتماعی در گروی یادگیری فرهنگ و رفتار اجتماعی است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=123737

برچسب ها

ثبت نظر

-