اختصاصی| کرونا در کمین ۱۳ هزار بیمار هموفیلی/ وزارت بهداشت به کدام خانواده‌ها ماسک و الکل رایگان می‌د‌هد؟

  • کد خبر : 122841
  • 02 مرداد 1399 - 9:07
اختصاصی| کرونا در کمین ۱۳ هزار بیمار هموفیلی/ وزارت بهداشت به کدام خانواده‌ها ماسک و الکل رایگان می‌د‌هد؟

کد خبر: ۱۵۸۶۴۹

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۸:۲۳

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های خاص وزارت بهداشت:

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۱۳ هزار نفر در کشور مبتلا به هموفیلی و اختلال خونریزی دهنده ارثی هستند، گفت: وزارت بهداشت تمهیدات لازم جهت حمایت از این بیماران در شرایط کرونا نظر گرفته است.

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار نیوز درباره وضعیت بیماران مبتلا به هموفیلی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳ هزار بیمار مبتلا به هموفیلی و بیمار گرفتار اختلال خونریزی دهنده ارثی داریم.

 

وی افزود: از آنجایی که بیماری هموفیلی پرهزینه، طولانی مدت و آزاردهنده است مبتلایان به آن نیازمند حمایت‌های مالی و خدمات بهداشت و درمان بیشتری هستند.

 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این وزارتخانه در حال حاضر  در جهت ارائه بسته خدمات به بیماران هموفیلی ابلاغیه‌هایی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور داشته است، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف به ارائه خدمات فیزیوتراپی و دندانپزشکی به این بیماران با تخفیف هستند.

 

شادنوش گفت: درصورتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی  با مراکز دولتی قرارداد نداشته باشند موظف هستند که با مراکز خصوصی قرارداد منعقد کنند و از این طریق خرید خدمت انجام گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: حمایت از بیماران مبتلا به هموفیلی و همراه کردن سازمان‌های بیمه‌گر برای نگاه پیشگیرانه به مسائل درمانی بیماران مدنظر قرار داشته است و در جهت برطرف کردن مشکلات این بیماران برنامه های زیادی را در دستور کار داشته‌ایم که یکی از آنها غربالگری وضعیت مفصل مبتلایان به هموفیلی است که این اقدام در حال حاضر برای بررسی وضعیت مفصل مبتلایان به هموفیلی در سن کمتر از ۱۵ سال انجام می‌گیرد.

 

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پیشگیری از تولد مبتلایان به هموفیلی از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: ابتلا به هموفیلی ممکن است در ۳۰ درصد  افراد به دلیل جهش جدید سلولی اتفاق افتاده باشد ولی در ۷۰ درصد دیگر سابقه فامیلی سبب بروز این مشکل می‌شود بنابراین می‌توان از طریق آزمایش ژنتیک شاهد موارد جدید این بیماری میان خانواده‌ها نباشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونا تلاش کرده‌ایم که اقداماتی را جهت حمایت بیشتر از بیماران هموفیلی انجام دهیم و بر همین اساس با همکاری سازمان جوانان هلال احمر، حدود ۵۴۰ هزار خانواده بیماری خاص و صعب العلاج مواد ضدعفونی کننده، وسایل حفاظتی و ماسک دریافت کرده‌اند.

 

شادنوش خاطرنشان کرد: همچنین وزارت بهداشت به داروخانه‌ها دستورالعملی صادر کرد که محل توزیع داروی بیماران خاص از طریق مسیر جداگانه در داروخانه انجام گیرد تا این افراد کمتر در معرض آلودگی ناشی از ویروس کرونا باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=122841

ثبت نظر

-