سید محمد خاتمی؛ نامحتمل‌ترین گزینه ریاست جمهوری

  • کد خبر : 122736
  • 02 مرداد 1399 - 5:21
سید محمد خاتمی؛ نامحتمل‌ترین گزینه ریاست جمهوری

سید محمد خاتمی؛ نامحتمل‌ترین گزینه ریاست جمهوری

این انگار خاصیت سال انتخابات است که هر روز گزینه‌ای از قول تحلیلگر سیاسی یا گمانه‌زنی ناظران رسانه‌ای مطرح می‌شود. سیدمحمد خاتمی شاید آخرین گزینه‌ها نباشد اما بیراه نیست اگر بگوییم او نامحتمل‌ترین و دور از انتظارترین گزینه‌هاست.

به گزارش نیوز، روزنامه اعتماد طی گزرشی با تیتر «ناممکن‌های انتخاباتی»  به بررسی احتمال حضور رئیس دولت اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

تا بوده همین بوده و تا هست، همین هست. این انگار خاصیت سال انتخابات است که هر روز گزینه‌ای از قول تحلیلگر و کنشگر سیاسی یا گمانه‌زنی ناظران رسانه‌ای مطرح می‌شود و گاه این گزینه‌ها چنان دور از ذهنند که حتی بعضا خود ناظران و کنشگران عالم سیاست هم به دیده تردید در آن می‌نگرند. سیدمحمد خاتمی شاید آخرین گزینه‌ای که به عنوان کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده، نباشد اما بیراه نیست اگر بگوییم او نامحتمل‌ترین و دور از انتظارترین گزینه‌هاست؛ آن‌هم در حالی که پیش از این وقتی سیدرضا خاتمی، نایب‌رییس مجلس ششم و برادر کوچک‌تر رییس‌جمهوری اسبق ایران به این عنوان و از قضا از سوی عبدالله ناصری، از اعضای حلقه مشورتی سیدمحمد خاتمی مطرح شد، بسیاری از تحلیلگران و کنشگران سیاست ایرانی، نوشته و گفتند که بعید است سیدمحمدرضا خاتمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت شود و فراتر از آن، از اساس بعید است که او عزمی برای ورود به رقابت انتخاباتی داشته باشد.

این واکنش‌ها البته به هیچ عنوان به معنای آن نبود که سیدمحمدرضا خاتمی یا محسن صفایی‌ فراهانی و دیگرانی که در این سطح از سوی برخی تحلیلگران به عنوان گزینه‌های اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، شایسته چنین جایگاهی نیستند. مساله صرفا احتمال تایید صلاحیت آنها از جانب شورای نگهبانی است.

گفتنی است ناصر قوامی که پس از سال‌ها کار قضایی، دوره ششم مجلس شورای اسلامی را در کسوت ریاست کمیسیون قضایی و حقوقی آن دوره پشت سر گذاشت، دیروز در اظهارنظری مطبوعاتی علاوه بر سیدمحمد خاتمی، از سیدمحمدرضا، عبدالله نوری و حتی صادق زیباکلام به این عنوان نام برده است.

همزمان با اظهارات قوامی، اما زیبا کلام صراحتا اعلام کرده است که مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند و حتی ظریف هم شانس چندانی برای رای‌آوری در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.


این مطلب برایم مفید است




۳


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=122736

ثبت نظر

-