اختصاصی| داروهای درمان کرونا بیمه می شوند؟

  • کد خبر : 121656
  • 01 مرداد 1399 - 8:17
اختصاصی| داروهای درمان کرونا بیمه می شوند؟

کد خبر: ۱۵۸۵۹۱

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۸:۱۲

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران در گفتگو با نیوز تصریح کرد:

میانگین هر پرونده ی بیمارستانی ما حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ یعنی ممکن است یک بیمار کرونایی نیاز به آی سی یو داشته باشد و هزینه اش چند ده میلیون تومان شود اما یک نفر هم خدمات کمتری با چند صد هزار تومان دریافت کند.

نیوز _مشکات سخاوتی: شیوع کرونا در جامعه طی ماه های اخیر باعث شد برخی از سازمان ها و مراکز برای عدم تجمع و تردد مردم در سطح شهر، خدمات غیر حضوری را در دستور کار خود دهند.  یکی از این سازمان ها، سازمان بیمه بود که بیمه شدگان در صورت گذشتن تاریخ اعتبار دفترچه شان نیاز به مراجعه حضوری برای تعویض دفترچه ندارند.

خبرنگار نیوز در رابطه با ادامه ی خدمات غیرحضوری سازمان بیمه به مردم، هزینه های درمان هر بیمار کرونایی، خدمات بیمه سلامت همگانی به بیماران مبتلا به کرونا و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای فاویپراویر و رمدسیویر با دکتر محمد حسینی، مدیر کل بیمه سلامت استان تهران به گفتگو پرداخته که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

خدمات غیر حضوری سازمان بیمه برای تعویض دفترچه

دکتر حسینی گفت: پس از شیوع کرونا خدمات غیر حضوری را برای تمدید و صدور دفترچه بیمه در نظر گرفتیم. قرار شد هر کس تاریخ اعتبار دفترچه اش گذشت، در صورت باقیماندن برگ سفید در دفترچه،  برای تعویض مراجعه نکند.

وی افزود: بدین منظور سامانه ای را  در اختیار مؤسسات درمانی طرف قرار دادمان اعم از پزشکان، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و رادیولوژی ها قرار دادیم به نام سامانه استحقاق سنجی؛ یعنی با وارد کردن کدملی بیمار در سامانه، معتبر بودن یا معتبر نبودن دفترچه بیمار به پزشک و مؤسسه درمانی نشان داده می شود.  

او ادامه داد: حدود ۱۴۰۰ تن از پزشکان استان تهران به سامانه مذکور مجهز شده اند و بقیه پزشکان و مؤسسات درمانی نیز تا نیمه اول مرداد به این سامانه دسترسی پیدا می کنند.

میانگین هزینه هر بیمار کرونایی چقدر است؟

حسینی در خصوص هزینه های هر فرد مبتلاه به کرونا هم گفت: میانگین هزینه های یک فرد مبتلا به کرونا در واقع میانگین یک پرونده می شود. بعبارتی میانگین هر پرونده ی بیمارستانی ما حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی ممکن است یک بیمار کرونایی نیاز به آی سی یو داشته باشد و هزینه اش چند ده میلیون تومان شود اما یک نفر هم خدمات کمتری با چند صد هزار تومان دریافت کند.

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران خاطر نشان کرد: هر بیمار یک فرانشیزی برایش در نظر گرفته می شود، از نظر سازمان بیمه، در حوزه بستری، ده درصد باید بیمار پرداخت کند و نود درصد هزینه بستری با بیمه است. اما در رابطه با کرونا، وزارت بهداشت برای بحث فرانشیزش رقمی را تعیین کرده است و من اطلاع دقیقی از آن ندارم و در اینباره که برخی بیمارستان ها از بیماران کرونایی هزینه بیشتری دریافت می کنند یا نه، بهتر است با همکاران ما در وزارت بهداشت صحبت کنید.

تقبل ۹۰ درصد هزینه های بیماران کرونایی توسط بیمه!

وی اضافه کرد: افرادی که بیمه شده ی ما هستند اگر نسبت به هزینه ای که از آن ها گرفته شده اعتراضی دارند می توانند به ما نامه بزنند یا شکایت خود را از طریق شماره ۱۶۶۶ به ما انتقال دهند و همکاران ما به طور مستقیم پاسخگوی شکایات و انتقادات مردم هستند.

همچنین حسینی گفت: اطلاعات دقیقی در این باره که به طور کلی چه میزان هزینه بابت بیماران کرونایی در این مدت به بیمه تحمیل شد نداریم اما همه ی بیماران مبتلا به کرونا که برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می کنند بیمه تا ۹۰ درصد هزینه هایشان را می پذیرد.

پرداخت حق بیمه سلامت همگانی براساس دهک!

او در رابطه با بیمه سلامت همگانی هم به نکات مهمی اشاره کرد: بیمه سلامت یک صندوقی دارد به نام  بیمه سلامت همگانی و سامانه آن هم اکنون نیز باز است و همه ی افرادی که فاقد بیمه هستند می توانند به تمامی ۹۶ دفتر پیشخوان طرف قرارداد ما در استان تهران مراجعه و در آنجا اعلام کنند که می خواهند بیمه سلامت همگانی بگیرند.

وی در ادامه اظهار داشت: یک حق بیمه متعارفی برای بیمه سلامت همگانی در نظر گرفته ایم اما اگر کسی خودش خوداظهاری کند که امکان مالی ندارم و نیازمندم، بخشی به نام نیاز به کمک دولت وجود دارد، این بخش به قسمت ارزیابی وسع، انتقال پیدا می کند و وزارت تعاون و  کار و رفاه اجتماعی آن را بررسی  و به دفتر پیشخوان و بیمه سلامت اعلام می کند که این فرد باید در کدام دهک قرار می گیرد.

دکتر حسینی در این خصوص به نیوز گفت: اگر فرد در دهک یک و دو و سه بود بیمه سلامتش رایگان می شود، اگر دهک چهار بود ۵۰ درصد حق بیمه را باید پرداخت کند و اگر دهک پنج به بالا بود باید حق بیمه را کامل بدهد.

صدور ۶۰ هزار دفترچه بیمه سلامت همگانی در ماه های اخیر

او با بیان اینکه در زمان عادی، فرد مشمول بیمه سلامت همگانی برای گرفتن دفترچه ده روز باید انتظار بکشد و تا ده روز نمی تواند از خدمات دفترچه استفاده کند هم عنوان کرد: ما به دلیل کرونا، این ده روز را حذف کرده ایم و فرد مبتلا به کرونا می تواند از همان اول از خدمات بیمه سلامت استفاده کند تا زمانی که دفترچه اش را تحویل بگیرد. در ضمن طی ۸ ماه اخیر حدود ۶۰ هزار دفترچه بیمه سلامت همگانی صادر کرده ایم که شامل همه ی افراد و از جمله بیماران کرونایی هم می شود.

داروهای فاویپراویر و رمدسیویر تحت پوشش بیمه قرار می گیرند؟

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران  در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن داروهای فاویپراویر و رمدسیویر هم گفت: دبیر خانه ای در وزارت بهداشت وجود دارد به نام دبیرخانه ی شورای عالی بیمه که هر خدمت جدیدی که بخواهد در کشور اتفاق بیفتد مانند در تعهد بیمه قرار گرفتن داروهای جدیدی چون فاویپراویر و رمدسیویر،  این دبیرخانه در این خصوص تصمیم گیرد و در صورت تأیید، به تمام بیمه ها ابلاغ می شود.

وی در اینباره تأکید کرد: هنوز ابلاغیه ای در این باره دریافت نکرده ایم و شنیده ها حاکی است که در هفته های آینده قرار است که این داروها تحت پوشش بیمه قرار گیرند ولی داروهایی که تاکنون جزء پروتکل های درمان کرونا بوده و از طرف معاونت درمان وزارت بهداشت ابلاغ شده، همه تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

کمک میلیاردی سازمان بیمه به بیمارستان ها برای جبران زحمات کادر درمان

محمد حسینی افزود: سازمان بیمه هم به عنوان نقش پشتیبان، در طی چند روز گذشته هزار و صد و چهل و هفت میلیارد ریال بین بیمارستان های استان تهران تقسیم کرد تا قسمتی از زحمات کادر درمان از این طریق جبران شود.

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران در آخر به نیوز گفت: طی روزهای گذشته همکاران ما در بخش بیمه به دلیل تلاش های مستمر و جابجایی اسناد آلوده، به کرونا مبتلا شده اند و ما از مردم انتظار داریم که با رعایت نکات بهداشتی اولیه و پیشگیرانه باعث کاهش موج کرونا در جامعه شوند و آمار تلفات از جمله ابتلا، بستری و مرگ و میر کاهش یابد.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=121656

ثبت نظر

-