ماسک‌های تنفسی؛ انواع و کاربرد‌های آن‌ها

  • کد خبر : 12012
  • 05 اسفند 1398 - 21:44
ماسک‌های تنفسی؛ انواع و کاربرد‌های آن‌ها

کد خبر: ۱۴۴۳۹۱

تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ – ۱۵:۰۵

با شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر کرونا و آنفلوانزا نیاز به ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بیش از پیش ضروری می‌شود، اما در این مواقع کدام نوع ماسک تاثیر بیشتری دارد؟

به گزارش نیوز، با شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر کرونا و آنفلوانزا نیاز به ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بیش از پیش ضروری می‌شود، اما در این مواقع کدام نوع ماسک تاثیر بیشتری دارد؟ آیا می‌توان از هر نوع ماسکی برای جلوگیری از سرایت بیماری استفاده کرد؟ از این رو قصد داریم در ادامه شما را با انواع ماسک و کاربرد‌های آن‌ها آشنا کنیم.

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، اهمیت استفاده از ماسک تنفسی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اما کدام نوع ماسک مفید است و هر کدام چه نوع کاربردی دارند؟

با شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر کرونا و آنفلوانزا نیاز به ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بیش از پیش ضروری می‌شود، اما در این مواقع کدام نوع ماسک تاثیر بیشتری دارد؟ آیا می‌توان از هر نوع ماسکی برای جلوگیری از سرایت بیماری استفاده کرد؟ از این رو قصد داریم در ادامه شما را با انواع ماسک و کاربرد‌های آن‌ها آشنا کنیم.

انواع ماسک تنفسی

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های خطرناک، چون کرونا عنوان کرد ماسک‌های تنفسی در دو نوع پزشکی و غیر پزشکی وجود دارند که نوع پزشکی به ۳ قسمت تقسیم می‌شود؛ نوع معمولی آن را با نام ماسک جراحی می‌شناسند.

نوع دوم ماسک پلاسما است که به دو صورت فیلتردار و بدون فیلتر وجود دارد. وی افزود ماسک پلاسما قادر است ذرات بالای ۵ میکرون را تا حدود ۸۰ درصد جلوگیری کند. نوع سوم ماسک‌های پزشکی، ماسک N۹۵ است که می‌تواند تا ۹۵ درصد از ورود ذرات میکروبی جلوگیری کند و به همین دلیل در زمان شیوع بیماری خطرناک به مردم پیشنهاد می‌کنیم از ماسک N۹۵ یا N۱۰۰ استفاده کنند.

انواع ماسک تنفسی و کاربرد‌های آن‌ها

انواع ماسک تنفسی، کاربرد‌ها و مدت زمان مفید استفاده

چه زمانی باید ماسک‌ها را تعویض کرد؟

راندمان ماسک تنفسی که ذرات را جمع‌آوری می‌کنند به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند و همچنین با گذشت زمان تنفس با آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. از این رو اگر از این ماسک‌ها برای حفاظت در برابر آلاینده‌های شیمایی استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد تا هنگامی که تنفس برایتان آسان است، از آن‌ها همچنان استفاده کنید، اما اگر از آن‌ها برای کنترل بیوآیروسل‌ها استفاده خواهید کرد، پس از هر بار استفاده می‌بایست آن‌ها را دور انداخته و از یک ماسک جدید استفاده کنید.

باید این نکته را در نظر بگیرد که همانطور اشاره شد هر ماسک دارای عمر محدودی بوده و پس از تعویض باید به درستی معدوم‌سازی شود؛ برای انجام این کار ماسک را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سر آن را به خوبی گره بزنید؛ سپس آن را در سطل آشغال بی‌اندازید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=12012

ثبت نظر

-