با پیگیری های انجام شده مشخص گردیده که در گام نخست، گروه صنعتی ایران خودرو قیمت جدید بخشی از محصولاتش را اعلام می کند و سپس طی فرایندی، بهای سایر خودروها هم مشخص می شود. به گفته برخی کارشناسان صنعت خودرو در افزایش قیمت قبلی که به تایید شورای رقابت رسیده بود، مدیران ایران خودرو این سطح از تغییر قیمت ها را قبول نداشتند و خواستار رشد قیمت بیشتری بودند. لذا با عدم اعمال سقف افزایش قیمت ها در صدور فاکتور مشتریان در چند وقت اخیر، توانستند تا فرایند تجدید نظر در قیمت گذاری خودروهایشان را ادامه دهند. در نهایت با توجه به تصمیم های گرفته شده از جانب دستگاه های نظارتی، مجوز افزایش قیمت مجدد برای محصولات ایران خودرو صادر شد.
ایران خودرو هم رشد قیمت ۲۳ تا ۳۳ درصد را برای خودروهایش در گام نخست در نظر گرفته است. اما با توجه به عدم دسترسی به جزئیات دقیق میزان افزایش قیمت ها، فعلا امکان اعلام قیمت های جدید برای این رسانه فراهم نیست.
نکته قابل توجه این است که در شرایط فعلی، بازار خودرو رکود کم سابقه ای را تجربه می کند و میزان استقبال مردم از پیش فروش های بلند مدت خودروسازان، نشان می دهد که عموم جامعه به هیچ وجه قیمت های فضایی خودروها را در بازار آزاد نپذیرفته اند و سعی دارند تا محصولات خودروسازان را با قیمتی منطقی تر تهیه کنند. با وجود این نارضایتی عموم از وضعیت بازار خودرو، شاهد هستیم که با توجه به مجوزهای صادر شده، قیمت کارخانه ای اکثر خودروها به بهای بازار آزادشان نزدیک شده است.
یکی از نکات قابل توجه در بحث افزایش قیمت محصولات ایران خودرو، حقوق مشتریانی است که از این پس باید خودروهایشان را با قیمت جدید و پس از مدت ها تاخیر تحویل بگیرند. به عنوان مثال بخش قابل توجهی از حواله داران «دنا پلاس توربو اتوماتیک» باید از اواخر فروردین سال جاری به خودروهایشان می رسیدند. اما تا به امروز دعوتنامه ای برای این مشتریان صادر نشده و حال که مجوز افزایش قیمت داده شده است، خبرهایی از آغاز تحویل این خودرو در هفته های آتی به گوش می رسد. بدیهی است که در این روزها باید دستگاه های نظارتی برای رسیدن مشتریان به حقوق واقعی شان وارد عمل شوند و دستور العمل هایی را در نظر بگیرند که تعهدات معوق ایران خودرو، از جمله دنا پلاس توربو اتوماتیک، با معیار موعد تحویل ذکر شده در قرارداد به مرحله صدور دعوتنامه و تحویل خودرو برسند.