ماجرای فروش ماسک های بازیافتی| نحوه ی دور انداختن ماسک برای جلوگیری از انتشار کرونا

  • کد خبر : 116788
  • 28 تیر 1399 - 9:42
ماجرای فروش ماسک های بازیافتی| نحوه ی دور انداختن ماسک برای جلوگیری از انتشار کرونا

کد خبر: ۱۵۸۱۴۵

تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ – ۰۸:۰۹

یکی از مسئولین شهرداری تهران در گفتگو با نیوز مطرح کرد:

توصیه می کنیم که شهروندان در هنگام انداختن ماسک در کیسه ی زباله، طوری آن را از بین ببرند که از انتشار ویروس کرونا بین شهروندان جلوگیری و جلوی اینگونه تخلفات هم گرفته شود.

نیوز- مشکات سخاوتی: بحث زباله های شهری و نوع جمع آوری آن ها، در هر زمان و شرایطی مهم است زیرا مستقیما با سلامت مردم ارتباط دارد. حالا با شیوع کرونا در جامعه، این مسأله جدی تر و حساس تر هم شده است زیرا زباله های کرونایی مانند ماسک، دستکش و غیره هم اضافه شده و اگر به درستی جمع آوری و دفن نشوند می توانند جان بسیاری از افراد را به خطر بیندازند.

خبرنگار  نیوز برای بررسی عملکرد شهرداری تهران در خصوص مدیریت زباله های ناشی از کرونا با مهندس قنبر آدینه وند، مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به گفتگو پرداخته که حاصل آن را در زیر می خوانید؛

ماسک و دستکش های خود را در معابر رها نکنید  

مهندس آدینه وند در ابتدا گفت: پسماندهای پزشکی شرایط خاصی دارند و خودروهایی مخصوص، زباله های بیمارستانی را جمع آوری و به کهریزک می برند، روی آن ها آهک ریخته و به صورت اصولی و بهداشتی دفن می کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص زباله شهری هم ما بارها از طریق رسانه ها به مردم گفته ایم که ماسک ، دستکش و دستمال کاغذی خود را داخل کیسه ای ریخته و در کیسه را محکم ببندند و در سطح معابر رها نکنند تا برای شهروندان مشکلی ایجاد نشود و سپس در داخل مخزن قرار دهند.

ضدعفونی مستمر خودروهای حمل زباله های کرونایی

او در خصوص فعالیت های اداره پسماند شهرداری تهران در این حوزه هم گفت: برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، به صورت روزانه تمام ایستگاه های خدمات شهری را توسط ۳۰ دستگاه خودروی واترجت و حدود ۹۰ نفر ضدعفونی و گندزدایی می کنیم.

همچنین آدینه وند افزود:حدود ۱۰۰ دستگاه خودروی کشنده داریم که از ایستگاه میانی به سمت کهریزک می روند و روزانه به طور مستمر چه قبل از بارگیری و چه بعد از بارگیری ضد عفونی می شوند.

شهروندان ماسک ، دستکش و دستمال کاغذی خود را داخل کیسه ای ریخته و در کیسه را محکم ببندند و در سطح معابر رها نکنند.

وی ادامه داد: ۶۰۰ دستگاه خودروی حمل پسماند هم در سطح شهر به طور شبانه روزی فعالیت می کنند و به طور روزانه و مستمر ضدعفونی می شوند. در ضمن با  ریزش شیرابه از خودروها به شدت برخورد می کنیم تا شیرابه های آن ها به طور کامل گرفته شده، در سطح معابر ریخته نشوند و در جای مجاز تخلیه شوند. تمام نیروهایی هم که با زباله در ارتباط هستند ماسک و دستکش به طور مستمر در اختیارشان قرار می گیرد و کمبودی نداریم.

هدف طرح کاپ چیست؟

مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران توضیحاتی هم در خصوص “طرح کاپ” داد: طرح کاپ _طرح کاهش پسماند_ را در شهر تهران راه اندازی کرده ایم که در ۴ منطقه ۱۶، ۶، ۲۱ و ۲۲ به طور پایلوت در حال اجراست و در آینده نزدیک در مناطق ۲۴ گانه نیز اجرا خواهد شد.

او در اینباره به نیوز گفت: در این طرح با هدف کاهش پسماند، تفکیک در مبدأ را مدنظر قرار داده ایم یعنی شهروندان زباله های تر و خشک خود را در منزل جدا کرده و در مخازن مخصوصی که در اختیارشان قرار داده ایم، می گذارند و با این کار مخازن معابر شهری به تدریج کم می شود و امیدواریم در سطح شهر تهران به نتیجه مطلوبی برسیم که دیگر شاهد رفتارهای افراد سودجو و زباله گرد نباشیم.

ماجرای افرادی که ماسک های استفاده شده را دوباره می فروشند!

رئیس مبارزه با کرونای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با اخبار و تصاویر مربوط به جمع آوری ماسک های استفاده شده توسط برخی افراد و فروش مجدد آن ها به مردم هم گفت: کار اینگونه افراد تخلف محسوب می شود البته هنوز در خصوص صحت این خبر اطلاعات دقیقی نداریم. توصیه می کنیم که شهروندان در هنگام انداختن ماسک در کیسه ی زباله، طوری آن را از بین ببرند که از انتشار ویروس کرونا بین شهروندان جلوگیری و جلوی اینگونه تخلفات هم گرفته شود.

در طرح کاپ، شهروندان زباله های تر و خشک خود را در منزل جدا کرده و در مخازن مخصوصی که در اختیارشان قرار داده ایم، می گذارند. 

وی خاطرنشان کرد: امکان اینکه پاکبان های شریف ما دست به چنین اعمال غیرقانونی و غیراخلاقی بزنند بسیار بعید و صفر است. از طرفی همکاران ما در حوزه ی خدمات شهری اگر چنین مواردی را ببینند بلافاصله به مراجع بالادستی اطلاع می دهند که برخورد جدی صورت بگیرد.

ماسک را از مراکز مجاز تهیه کنید| برخورد جدی شهرداری و پلیس با زباله گردها

آدینه وند تأکید کرد: مردم برای جلوگیری از سوء استفاده های این چنینی باید ماسک را از مراکز مجاز مانند داروخانه ها و اماکنی که وزارت بهداشت مجوز داده تهیه کنند. زیرا ماسک یک وسیله شخصی و بهداشتی  است که قرار است که روی صورت و دهان و بینی قرار گیرد و ما را از ویروس محافظت کند.

مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در آخر به نیوز گفت: شهرداری تهران هم برای برخورد با زباله گردی طی هماهنگی ای که با فرمانده انتظامی تهران بزرگ انجام داده، به طور شبانه روزی در سطح شهر با عواملی که غیرمجاز در حال تفکیک زباله هستند برخورد قانونی می کند و حکم دادستانی هم داریم که با افراد و خودروهایی که این کار را انجام می دهند برخورد می کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=116788

ثبت نظر

-