در انتظار جهش چشمگیر قیمت طلای سیاه

  • کد خبر : 114489
  • 25 تیر 1399 - 19:00
در انتظار جهش چشمگیر قیمت طلای سیاه

به گزارش نیوز به نقل از بلومبرگ، اوپک انتظار دارد تقاضای نفت این سازمان در سال آینده دوباره رشد کند و از مقادیر قبل از بحران همه گیری کرونا فراتر رود، زیرا تولیدکنندگان رقیب در تلاش هستند تا بازده را احیا کنند.

براساس گزارش ماهانه، سازمان کشورهای صادرکننده ی نفت موسوم به اوپک پیش بینی می کند که نیاز به نفت خام در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۵ درصد افزایش یابد و به ۲۹٫۸ میلیون بشکه در روز برسد. این مقدار بالاتر از نفت خام مورد نیاز در سال ۲۰۱۹ است.

گرچه افزایش تقاضای نفت تا حد زیادی ناشی از بهبود اقتصاد جهانی است، اما یک عامل بزرگ تر موجب افت تولیدکنندگان رقیت اوپک می شود. گزارش ها نشان می دهد رشد تولید نفت امریکا در سال ۲۰۲۱، پس از رکود ۷٫۴ درصدی در سال جاری محدود خواهد بود.

در همین حال، اوپک و متحدانش در حال کاهش تولید نفت هستند تا با اثرات بحران همه گیری کرونا مقابله کنند و قیمت ها را افزایش دهند. این سازمان گزارش داد که کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئن بیش از ۱۰۰ درصد به وعده های خود عمل کرده اند.

با این حال، انتظار می رود اوپک و متحدانش در جلسه ی روز چهارشنبه محدودیت های تولید نفت را کاهش دهند. طبق توافق، کاهش تولید نفت در ماه آگوست از ۹٫۶ میلیون بشکه در روز به ۷٫۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اوپک در اولین ارزیابی دقیق خود از بازار سال ۲۰۲۱ اظهار کرد: تقاضای جهانی نفت ۷٫۷ درصد یا ۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به طور میانگین به مقدار ۹۷٫۷۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. همچنین، این سازمان برآوردهای خود را در مورد تقاضا در سال ۲۰۲۰  به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

انتظار می رود میزان عرضه کشورهای خارج از اوپک در سال ۲۰۲۰ به میزان ۳٫۲۶ میلیون بشکه در روز کاهش یابد و در سال آینده تنها به مقدار ۹۲۰ هزار بشکه رشد کند. این مساله برای بهبود تقاضا در کشورهای تولید کننده ی اوپک سودمند خواهد بود، زیرا سهم این سازمان از بازار نفت طی یک دهه ی اخیر توسط آمریکا کاهش پیدا کرده است.

برآوردهای اوپک چشم انداز خوش بینانه تری نسبت به سازمان بین المللی انرژی ارائه می کند. این سازمان در هفته  گذشته اعلام کرد تقاضا برای نفت خام اوپک در سال آینده کمتر از میزان آن در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

در حال حاضر کشورهای عضور اوپک متعهد به کاهش تولیدات نفت هستند. این امر تاثیر به سزایی در افزایش قیمت نفت از ماه آوریل تاکنون داشته است.

مترجم: گیسو جعفری

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=114489

ثبت نظر

-