گرمازدگی کودکان/محافظت از کودکان در این روزهای داغ

  • کد خبر : 109963
  • 03 تیر 1400 - 10:05
گرمازدگی کودکان/محافظت از کودکان در این روزهای داغ

به گزارش سلامت نیوز: با توجه به گرم شدن شدید هوا، بیشتر باید مراقب فرزندان خود باشیم چرا که بدن حساس و ضعیف تری دارند. فصل تابستان برای نوزادان و کودکان خردسال سخت‌تر هم است؛ زیرا غدد تعریق‌شان هنوز کاملاً رشد نکرده و بدین ترتیب آن‌ها نمی‌توانند آن‌طور که لازم و کافی است عرق کنند. همین مسئله باعث می‌شود کودکان خردسال در معرض گرمازدگی شدید و حتی غش در اثر گرما قرار بگیرند که می‌تواند عارضه‌ای بسیار خطرناک باشد.

شما باید سعی کنید کودکتان را خنک نگه دارید تا از او در برابر عوارض خطرناک ناشی از گرمای زیاد در فصل تابستان محافظت کنید. در این مطلب نکاتی برایتان داریم که به شما کمک می‌کنند از گرمازدگی کودکان وخردسالان پیشگیری کنید.

به لباس‌هایی که تن کودکتان می‌کنید توجه داشته باشید

برای داخل خانه، لباس‌های راحت و سبُک نخی بسیار مناسب هستند. لباس‌های نخی که از الیاف طبیعی تهیه شده‌اند برخلاف الیاف مصنوعی، عرق را بهتر جذب می‌کنند و اجازه می‌دهند پوست کودک نفس بکشد. اگر در محل زندگی‌تان پشه ندارید، بلوز آستین کوتاه و شلوارک به کودک بپوشانید؛ اما وقتی بیرون می‌روید باید از بلوز نخی آستین‌بلند و شلوار نخی بلند استفاده کنید. حواستان باشد که تعداد لایه‌های لباسی که تن کودکتان می‌کنید از تعداد لایه‌های لباسی که تن خودتان است بیشتر نباشد؛ اما در مورد فصل زمستان قضیه فرق می‌کند و شما باید یک لایه بیشتر از لباسی که تن خودتان است، تن کودک کنید.

گرمازدگی کودکان

از کودکتان در برابر بیماری‌های تابستانی محافظت کنید

گرمازدگی کودکان، سیستم ایمنی کودک شما هنوز کامل نشده و همین باعث می‌شود بیشتر در معرض عفونت‌ها باشد؛ اما اگر شما به کودکتان شیر می‌دهید، پس آنتی‌بادی‌های موجود در شیر شما می‌تواند از فرزند خردسالتان در برابر خیلی از بیماری‌ها محافظت نماید. با این وجود باز هم کودک شما ممکن است دچار بیماری‌های فصلی مانند گرمازدگی، عرق‌سوز شدن، کم‌آبی بدن و … شود.

گرمازدگی می‌تواند کودک را عصبی، تحریک‌پذیر، بدخلق و برافروخته کند. وقتی با کودکتان بیرون هستید، علائم گرمازدگی را در او بررسی کنید. اگر هر یک از این علائم را دیدید، کودک را لمس کنید تا ببینید آیا دمای بدن او بالاتر از حد نرمال است یا خیر. همه‌ی این علائم، نیاز به اقدامات پزشکی دارند.

همچنین بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان مستعد عرق سوز شدن هستند زیرا غدد تعریق‌شان هنوز کامل نشده است. بنابراین حواستان باشد که زیاد لباس تن کودک نکنید.

وقتی با کودکتان بیرون هستید، او خیلی زود و راحت ممکن است دهیدراته شود. پس علائم تشنگی را حتی زمانی که در خانه هستید نیز چک کنید. تنفس تند، بی‌قراری و برافروختگی صورت از علائم شایع دهیدراته شدن بدن هستند.

اگر می‌بینید کودک خردسالتان زودبه‌زود تشنه می‌شود، بیشتر مراقبش باشید و به او مایعات بدهید. در فصل تابستان، کودک باید ۵۰ درصد بیشتر از سایر زمان‌های سال، آب و مایعات بنوشید. عارضه‌ی دیگری که می‌تواند در فصل گرما، کوچولوها را دچار مشکل کند، غش در اثر گرماست. بنابراین ضروری است که لباس خنک و سبُک به کودکان بپوشانید و آب و مایعات فراوان به آن‌ها بدهید.

کودک را بااحتیاط حمام کنید

کودک را بااحتیاط حمام کنید

بله، کودک خردسال شما ممکن است در تابستان زیاد عرق کند. بنابراین شما می‌توانید بیشتر از یک‌بار در روز او را حمام کنید اما حمام کردن کودک نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد. ضمناً آب حمام نباید سرد باشد و ایده‌آل این است که با آب تقریباً ۳۸ درجه سانتی‌گراد کودک را حمام کنید که نزدیک به دمای بدن است. آب حمام باید به پوست شما احساس گرما بدهد، نه اینکه داغ باشد. گردن، زیر بغل و تاخوردگی‌های پوست بدن کودک را خیلی خوب بشویید زیرا عرق در این قسمت‌ها می‌ماند. بعد از حمام کردن، کودک را خوب خشک کرده و سپس لباس تنش کنید.

از روغن ماساژ ملایم برای کودک استفاده کنید

گرمازدگی کودکان، هر چند استفاده از روغن ماساژ می‌تواند برای کودک شما مفید و آرامش‌بخش باشد اما روغنی را انتخاب کنید که ملایم و سبُک باشد. روغن‌های چسبناک و خیلی چرب می‌توانند منافذ تعریق پوست را مسدود کرده و تنفس کردن پوست را دشوار کنند. در نتیجه کودک ممکن است عرق سوز شود. اگر کودک شما پوستی خشک دارد یا دچار اگزماست، قبل از انتخاب روغن ماساژ با پزشک او مشورت کنید. پزشک ممکن است یک لوسیون یا کرم مرطوب‌کننده را برای کودک شما مناسب‌تر از روغن ماساژ بداند.

زمان‌های مناسبی را برای پیاده‌روی با کودکتان انتخاب کنید

اکنون که در پاندمی کووید-۱۹ به سر می‌بریم، احتمالاً پیاده‌روی با فرزند خردسالتان جزو برنامه‌های روزانه‌تان نیست؛ اما بعد از این دوران، احتمالاً تصمیم می‌گیرید هر روز با کودکتان برای پیاده‌روی به پارک محل بروید. زمان مناسبی را برای پیاده‌روی انتخاب کنید، مثلاً ساعت‌های پایانی روز زمان مناسبی است چون اشعه‌های خورشید در این زمان تند و تیز نیستند.

گرمازدگی کودکان

>>>بیشتر بخوانید:

شربت‌های خانگی ضد گرمازدگی

از یک کریر مناسب فصل تابستان برای کودک استفاده کنید

فضای تنگ و محدود کریر وقتی با گرمای بدن کودک ترکیب می‌شود می‌تواند زندگی را برای فرزند خردسالتان سخت کند! پس یک کریر سبُک برای کودکتان انتخاب کنید که به جای پارچه‌های ضخیم از نایلون ساخته شده باشد. همچنین وقتی کودک را با کریر بیرون می‌برید، یک دستمال مرطوب با خود داشته باشید و مکرراً دست‌ها و پاها و صورت کودک را مرطوب کنید. این کار به خنک نگه داشتن کودک کمک می‌کند.

از تهویه‌ی مناسب هوا اطمینان حاصل کنید

این یک ضرورت است. جریان هوا در اتاق کودک شما باید خوب و مناسب باشد. ضمناً حتی برای چند دقیقه هم کودک را در اتومبیلی که در خیابان پارک کرده‌اید رها نکنید. این کار می‌تواند دمای بدن کودک را بالا برده و پیامدهای مرگباری داشته باشد.

دمای اتاق‌خواب کودک باید مناسب باشد

گرم شدن زیاد بدن کودک می‌تواند نتیجه‌ی دمای بالای اتاق او باشد. دمای توصیه شده برای اتاق کودک در تابستان چیزی بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. اما همه‌ی افراد در این دما احساس راحتی نمی‌کنند. برای این که متوجه شوید آیا کودک خردسال شما در این دما راحت است یا نه، ببینید دست‌ها و پاهای او چقدر سرد یا گرم است. یادتان باشد هرگز نباید فوراً بعد از حمام کردن کودک، کولر را روشن کنید، چون موهای خیس او نباید در معرض باد کولر قرار بگیرد.

منبع: تبیان

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=109963

ثبت نظر

-