محسن آزمایش یکی از کارآفرینان و مردان بزرگ ایران قبل از انقلاب…

  • کد خبر : 444988
  • 01 شهریور 1400 - 12:00
محسن آزمایش یکی از کارآفرینان و مردان بزرگ ایران قبل از انقلاب…

نیوز: محسن آزمایش (زادهٔ ۱۳۰۴ در تهران – درگذشتهٔ ۱۳۷۱ در رباط، مراکش) کارخانه‌دار و کارآفرین ایرانی و بنیان‌گذار کارخانهٔ آزمایش بود…او با تاسیس کارخانه آزمایش توانسته بود نقش مهمی را در تولید لوازم خانگی در بازار ایران و کشورهای اطراف بازی کند…

پس از موفقیت‌های کسب‌شده، محسن آزمایش کارخانه‌های خود را در ساوه، مرودشت و تهران گسترش داد.فعالیت‌های اقتصادی او تا سال ۱۳۵۸ در ایران ادامه یافت و در این سال حدود ۲۵۰۰ نفر در مجموعه آزمایش به شکل مستقیم مشغول به کار بودند.

مصادره اموال

سپس در جریان مصادره‌های ابتدای انقلاب، تمامی کارخانه‌ها و اموال محسن آزمایش مصادره شدند و او ناگزیر ایران را ترک کرد. محسن آزمایش (اشتهاردیان) در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد و به خاطر وضع نامناسب مالی خانواده و فوت پدرش در نوجوانی، بیش از چهار کلاس درس نخواند.

محسن از ۱۱ سالگی برای تامین خانواده اش در کارگاه آهنگری با مزد یک تومان در هفته به شاگردی مشغول شد.او پس از دو بار تغییر محل کار و هفت سال تجربه شاگردی، عاقبت با ۱۴۰ تومان پس انداز، در سال ۱۳۱۸ مغازه کوچکی در خیابان عین الدوله باز کرد و به در و پنجره سازی پرداخت….

ازدواج محسن آزمایش

آزمایش در سال ۱۳۲۱ با دختری از اقوام به نام بتول عاصمی ازدواج کرد. از آنجا که این وصلت بدون فرزند ماند، او به پیشنهاد همسرش زن دومی اختیار کرد.
حاصل ازدواج با فرزانه سیمین پور، چهار فرزند به نام های امیرمسعود، مژگان، نادی و نازنین بود‌‌. آزمایش از سال ۱۳۳۰ در مناقصه های شهرداری تهران در رابطه با لوله کشی آب شرکت کرده و چندین کار بزرگ را دریافت و به پایان رساند.

او از اواسط دهه ۳۰ در شرق تهران در کارگاهی به ساختن صندلی، مبل و آبکاری فلزات پرداخت. این کارگاه در سال ۱۳۳۶ در یک آتش سوزی، که آزمایش آنرا «عمدی» توصیف می کرد نابود شد.

محسن آزمایش

>>>بیشتر بخوانید:

تفاوت خبرنگاری؛ قبل و بعد انقلاب

کارخانه صنعتی آزمایش

پس از این ماجرا او در تهران‌نو به تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۳۷ در محل کارخانه قدیمی، کارخانه صنعتی آزمایش را بنیان نهاد و تا سال ۱۳۵۸ مدیریت آن را در اختیار داشت..

شرکتی که محسن آزمایش به ثبت رسانده بود، سرمایه ای برابر با ۳۰ میلیون ریال داشت. اما با رشد و توسعه کار، سرمایه شرکت در سال ۱۳۴۷ به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

در این سال پیش بینی فروش محصولات شرکت ۱ میلیارد ریال بود.بعد از چند سال، وی زمینی به مساحت ۱۸۵ هزار متر در کیلومتر ۱۰ جاده آبعلی، سه راه آزمایش خریداری کرد و کارخانه ای بنا نهاد.

صادرات محصولات کارخانجات آزمایش به خارج از کشور

در این کارخانه چندین نوع یخچال، کولر، آب‌گرم‌کن، تختخواب فلزی، بخاری و اجاق گاز تولید میشد.

مهاجرت

کم کم زیربنای کارخانه از ۲ هزار متر در سال های آغازین، به ۷۳ هزار متر در اواسط سال های دهه پنجاه رسید. آزمایش به کارگران حقوقی چند درصد بیشتر از حد رایج می پرداخت و مدیران کارخانه از مزایای ویژه ای چون وام مسکن، کمک هزینه ازدواج، یارانه خودرو و غیره برخوردار بودند. آزمایش در ساوه و مرودشت نیز شعبه های تولید به راه انداخته بود.

محصولات آزمایش

بعد از انقلاب و در سال ۱۳۵۸ کارخانه های آزمایش مشمول بند د قانون حفاظت صنایع ایران شدند و محسن آزمایش یک سال پس از ملی شدن (مصادره شدن ) دارایی اش به سوئیس مهاجرت کرد….

در زندگی خارج از کشور، او با مسائلی همچون فقدان درآمد، کار، هزینه بالای زندگی درگیر بود و نهایتا در سال ۱۳۷۱ درگذشت.

کارخانه آزمایش نیز پس از مصادره دوران افول خودش را شروع کرد و در سال ۱۳۸۸ با اخراج حدود نود درصد از کانیوزنش به حالت نیمه‌تعطیل درآمد، و نهایتا پس از مدتی تعطیل و جمع شد. در حال حاضر، مجموعه مرودشت به انبار کاه و یونجه، و چراگاه و «طویله» گوسفندان تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=444988

ثبت نظر

-