انواع زگیل تناسلی و علائم آن

  • کد خبر : 275619
  • 10 خرداد 1400 - 12:30
انواع زگیل تناسلی و علائم آن

بیش از 150 نوع از ویروس HPV  وجود دارد که هر کدام با شماره خاصی که به آن تیپ گفته می شود مشخص می شوند. به ویروس HPV، پاپیلوم  یا زگیل نیز گفته می شود. زگیل ها، نوعی تومور غیر سرطانی هستند. برخی از ویروس های HPV باعث سرطانهای مختلف مانند سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه واژن، سرطان واژن، سرطان آلت مردان، سرطان ناحیه دهانه، سرطان حنجره، سرطان مقعد و… می شود.

باید بدانید که ویروس HPV در بدن ما جذب سلولهای خاصی می شوند و تنها قادر هستند روی آنها زنده بمانند که به آن سلولها، سلول های اپیتلیال اسکواموس گفته می شود.این سلول ها روی سطح پوست در نواحی مرطوب بدن مانند:واژن، دهانه واژن، دهانه رحم، مقعد، پوست ختنه گاه، مجرای پیشاب درون آلت مردان، مخاط داخل بینی، دهان، گلو، نای و نایچه، ناحیه داخلی چشم یافت می شود.

ویروس پاپیلوما یا HPV

 

زگیل تناسلی (به انگلیسی: Condylomata Acuminata) (خواند شود: کوندیلوما آکومیناتا) همراه عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (ویروس اِچ‌پی‌وی از ویروس‌های دی‌ان‌ای دار) بوجود می‌آید. زگیل تناسلی یکی از همه‌گیرترین بیماری‌های آمیزشی در جهان است.

زگیل تناسلی با تبخال دستگاه تناسلی فرق دارد. تبخال تناسلی را ویروس هم‌خانواده تب‌خال صورت ایجاد می‌کند.

 >>>بیشتر بخوانید:

معضل زگیل تناسلی زنان،با آن آشنا شوید!

تاریخچه کشف

در اوایل سده ۲۰ (میلادی)، پزشکان پوست متوجه همه‌گیری بالای سرطان دهانه رحم در بین روسپیان شدند. در حالی که راهبه‌ها (آنهایی که پیش از پیوستن به صومعه از نظر جنسی فعال نبودند) بسیار کم به سرطان دهانه رحم دچار می‌شدند. همچنین دانشمندان متوجه همه‌گیری بالای سرطان رحم در بین زنانی شدند که با مردانی که همسران آنها بخاطر سرطان رحم درگذشته بودند ازدواج کرده بودند.

با بررسی جمعیت‌شناسی این افراد، پژوهشگران دریافتند که یک بیماری آمیزشی عامل ایجاد سرطان رحم است. در اواخر دهه ۱۹۷۰ (میلادی)، پژوهشگران آلمان ویروس اچ‌پی‌وی را به عنوان عامل سرطان رحم شناسایی کردند. پس از آن بررسی‌های بیشتر واگیرشناسی، رابطه بین سرطان دهانه رحم و آلودگی به اچ‌پی‌وی را تأیید کردند.

همه چیز درباره زیگیل تناسلی

همه‌گیری

میانگین همه‌گیری جهانی ویروس اچ‌پی‌وی بین ۹ تا ۱۳ درصد است. زگیل تناسلی به قدری شایع است که بیش از نیمی از انسان‌های از نظرِ جنسی فعال، در مقطعی از زندگی، به آن دچار می‌شوند. گفته می‌شود تقریباً هر مرد یا زنی در طول عمر خود در تماس با این ویروس قرار می‌گیرد. و علت اصلی رعایت نکردن بهداشت فردی میباشد.

ما در اینجا می خواهیم تا برای شما در باره اینکه اصلا زگیل تناسلی چیست و علل و درمان این بیماری را به طور کامل توضیح دهیم پس با ما همراه باشید:

زگیل تناسلی چیست و چه شکلی دارد؟

هر کدام از ما ممکن است در زمانی از زندگی‌مان تجربه زگیل داشته باشیم. زگیل یک نوع پدیده پوستی ویروسی است، در واقع یک تومور خوش‌خیم و غیرسرطانی. این تومور در لایه رویی پوست ایجاد می‎شود و معمولا چند هفته‌ای از بین می‏رود.

زگیل‌ها را ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می‏‎کند، ویروسی که احتمالا آن را با نام HPV شنیده یا خوانده‎اید. زگیل تناسلی یکی از انواع نسبتا رایج زگیل است که در این مطلب آن را بیشتر می‌شناسیم، اگر دچار این ویروس پوستی شدید پیشنهاد میکنم به متخصصان پوست و مو مراجعه کنید.

همه چیز درباره زیگیل تناسلی

زگیل تناسلی را با زگیل معمولی اشتباه نگیرید

زگیل‌های عادی می‌توانند در هر قسمتی از بدن به وجود بیایند اما زگیل‌‍‌های تناسلی تنها روی اندام‎‌های تناسلی پدیدار می‏‎شوند. اندام‎هایی مثل لگن، واژن، آلت تناسلی یا دور مقعد (زگیل‌های دور مقعد، زگیل مقعدی هم نامیده می‌شوند). زگیل‌های عادی در قسمت‌های مختلف بدن (مثل پوست دست) معمولا یک واحد هستند اما زگیل‌های معقدی ممکن است در گروه‏های چندتایی خودشان را نشان بدهند و در صورت عدم درمان، بیشتر هم بشوند.

زگیل‌های تناسلی گنبدی‎شکل نیستند اما از سطح پوست بالاتر می‏آیند و به شکل تخت رشد می‌کنند. رنگشان هم معمولا نزدیک به پوست است، مثل صورتی یا قهوه‏ای روشن. رنگ این زگیل‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کند. بد نیست بدانید که بعد از از بین رفتن زگیل تناسلی، رنگ آن ناحیه پوست به حالت قبلی برمی‌گردد.

همه چیز درباره زیگیل تناسلی

چه چیزی زگیل تناسلی به وجود می‌آورد؟

دلیل ایجاد این نوع زگیل‌ها هم همان ویروس پاپیلوما یا HPV است. این ویروس می‌تواند به شکل عفونت جنسی، از طریق روابط جنسی منتقل شود. همه ویروس‌های پاپیلوما خطرناک نیستند و همه آن‌ها هم ناحیه تناسلی را درگیر نمی‏کنند اما بیش از نیمی از افرادی که روابط جنسی دارند، جایی در طول دوره فعالیت جنسی‌شان این عفونت را تجربه می‏‎کنند.

اچ‎پی‌وی می‌تواند روی پوست ناحیه تناسلی وجود داشته باشد اما لزوما زگیل به وجود نیاورد، یا چند ماه بعد آن را به وجود بیاورد. همین موضوع باعث می‎‌شود بسیاری از افراد مبتلا، تا ماه‌ها یا حتی سال‎ها متوجه نشوند.

بعضی از انواع ویروس اچ‎پی‎وی می‏توانند به سلول‏های دهانه رحم برسند و در آن ناحیه سرطان به وجود بیاورند. بنابراین پزشکان به تمام افرادی که روابط جنسی دارند پیشنهاد می‏کنند چند وقت یک بار چکاپ انجام بدهند چون ابتلا به ویروس اچ‎پی‎‌وی یک بیماری مقاربتی محسوب می‌شود.

ویروس پاپیلوما یا HPV

علائم زگیل تناسلی را بشناسید

در حال حاضر تست یا آزمایشی که منحصرا این بیماری را غربالگری کند وجود ندارد و بیشتر افراد بعد از دیدن زگیل یا تشخیص علائم اولیه سرطان به ابتلای خودشان پی می‎برند اما علائم کوچکی هستند که اگر مرتبا وجودشان را چک کنید می‌توانید زگیل تناسلی را تشخیص بدهید.

یکی از این علائم، تغییر ترشحات واژن است. ترشحات واژن در خانم‌ها نشان‌دهنده وضعیت سلامتی آن ناحیه و کل بدن هستند. این ترشحات با کوچک‌ترین تغییرات بیولوژیکی یا هورمونی تغییر رنگ، شکل و بو می‌دهند و اگر درگیر ویروس اچ‌پی‌وی شوند، به ناگهان افزایش پیدا می‏کنند.

از آن جایی که زمان ورود ویروس به بدن معمولا با زمان بروز علائم چند ماه یا حتی چند سال فاصله دارد، اگر رابطه جنسی مشکوک داشته‌اید ممکن است نتوانید به این زودی‌ها علائمش را ببینید. اولین علائم زگیل تناسلی التهاب، خارش و سوزش در ناحیه است و بعد از بروز زگیل‌ها ممکن است رنگ ناحیه میزبانشان کمی تغییر کند. زگیل‌های تناسلی درد ندارند اما می‌توانند باعث خارش و ناراحتی پوستی بشوند. همچنین بر اثر رابطه جنسی از طریق دهان، ممکن است این ویروس به دهان یا زبان هم منتقل شود و در آن نواحی زگیل بسازد.

ویروس پاپیلوما یا HPV

زگیل تناسلی می‌تواند خطر سرطان در پی داشته باشد

“پیش سرطان” دهانه رحم، وقتی اتفاق می‌افتد که زگیل‌های تناسلی درمان نشده و ویروس اچ‌پی‎وی فرصت گسترش در بدن را پیدا می‎کند. در این مواقع سلول‌ها دچار رشد بیش از حد شده و بدن آرام آرام به سمت سرطان دهانه رحم پیش می‏‎رود.

ابتلا به سرطان رحم می‌تواند چندین سال طول بکشد، کافی است یک نوع خطرناک ویروس HPV وارد بدن بشود و رشد کند. دو نوع HPV16 و HPV18 از خطرناک‌ترین انواع این ویروس هستند و حدود هفتاد درصد سرطان‌های رحم را هم همین دو نوع به وجود می‌آورند. مطمئن‌ترین راه مقابله با این سرطان، انجام منظم تست پاپ اسمیر است. این تست پیش سرطان را شناسایی می‌کند و باعث می‌شود بتوانید سریع‌تر و راحت‌تر با این بیماری مبارزه کنید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که در ناحیه‌ی تناسلی شما یا شریک جنسی‌تان، برجستگی‌ها یا زگیل‌هایی ایجاد شد، به پزشک مراجعه کنید.

همه چیز درباره زیگیل تناسلی

ریسک‌فاکتورها

تخمین زده شده است که تقریباً همه‌ی افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، در طول زندگی‌شان، با حداقل یکی از انواع HPV آلوده می‌شوند. عواملی که خطر ابتلا به این عفونت را افزایش می‌دهند عبارتند از:

* داشتن رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده با شریک‌های جنسی متعدد
* مبتلا بودن به یک بیماری مقاربتی دیگر
* داشتن رابطه‌ی جنسی با فردی که از سابقه‌ی روابط جنسی او بی‌اطلاع هستید
* شروع فعالیت جنسی از سنین پایین

عوارض ثانویه زگیل تناسلی

عوارض ثانویه‌ی زگیل تناسلی ممکن است شامل موارد زیر شود:

* سرطان. سرطان دهانه‌ی رحم ارتباط نزدیکی با عفونت با HPV تناسلی دارد. انواع خاصی از HPV هم با سرطان فرج، مقعد، پنیس (آلت تناسلی مذکر)، دهان و گلو مرتبط می‌باشند. اگرچه عفونت HPV همیشه منجر به سرطان نمی‌شود، ولی انجام منظم تست پاپ‌اسمیر برای زنان اهمیت دارد (مخصوصاً در صورت ابتلا به انواع خطرناک‌تر HPV).

عوارض ثانویه زگیل تناسلی

* مشکلات بارداری. زگیل‌ تناسلی ممکن است مشکلاتی را در حین بارداری ایجاد کند. زگیل‌ها می‌توانند بزرگ شده و دفع ادرار را دشوار سازند. زگیل‌های ایجادشده بر روی دیواره‌ی واژن ممکن است سبب کاهش توانایی اتساع بافت واژن در طی زایمان گردند. اتساع زگیل‌های بزرگ‌ ایجادشده‌ بر روی فرج یا داخل واژن در طی زایمان ممکن است سبب خونریزی از آن‌ها شود.

در موارد نادر، در گلوی نوزاد متولدشده از یک مادر مبتلا به زگیل تناسلی، زگیل‌هایی تشکیل می‌شود. در این حالت، برای جلوگیری از انسداد مسیر هوایی نوزاد، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی باشد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

استفاده از کاندوم در روابط جنسی، می‌تواند بطور قابل توجهی خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. اگرچه کاندوم از خطر ابتلا به این بیماری می‌کاهد ولی ۱۰۰درصد هم تأثیرگذار نیست؛ در صورت استفاده از کاندوم هم ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

همه چیز درباره زیگیل تناسلی

واکسیناسیون زگیل تناسلی

واکسنی که با نام Gardasil شناخته می‌شود، می‌تواند از ابتلا به چهار گونه‌ی سرطان‌زای HPV جلوگیری کند؛ از آن برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی هم استفاده می‌شود.

برنامه‌ی واکسیناسیون HPV برای دختران و پسران ۱۱ و ۱۲ ساله توصیه شده‌است؛ در صورتی که آن‌ها بطور کامل در این سنین واکسینه نشوند، پیشنهاد می‌شود که دختران و زنان که در ۲۶ سالگی و پسران و مردان در ۲۱ سالگی واکسینه شوند. البته مردان هم در صورت تمایل می‌توانند در ۲۶ سالگی واکسن‌‌شان را بزنند.

تأثیر این واکسن‌ها زمانی بیشتر است که به کودکان (قبل از فعال‌شدن از لحاظ جنسی) زده‌ شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که زدن واکسن HPV در افراد زیر ۲۱ سال و ۲۱ تا ۳۰ سال، خطر ابتلا به زگیل تناسلی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

 

واکسیناسیون زگیل تناسلی

عوارض جانبی واکسن‌ها معمولاً خفیف‌اند و شامل تشکیل ضایعه‌ای در محل تزریق (قسمت فوقانی بازو)، سردرد، تب جزئی یا علایم شبه‌ آنفلوانزا می‌باشند. گاهی اوقات، مخصوصاً در نوجوانان، پس از تزریق، فرد دچار گیجی می‌شود یا غش می‌کند.

آیا درمان گیاهی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

در اکثر مکاتب پزشکی روش های مختلفی را برای درمان زگیل تناسلی پیشنهاد می دهند. مثلا طب مکمل چینی استفاده از قارچ شیتاکه یا گیاه جینسینگ را توصیه نموده است. در مکتب هندی نیز بحث هایی در خصوص یوگا و تقویت سیستم ایمنی شده است. در طب سنتی ایرانی نیز استفاده از سیر‏، سرکه سیب، زنجبیل و زردچوبه توصیه شده است. حتی برخی شرکت های دارویی نیز اقدام به تولید داروهایی با عصاره مواد فوق نموده اند نظیر کپسول AHCC .

همه چیز درباره زیگیل تناسلی

از نظر علم پزشکی مدرن هنوز هیچگونه شواهد علمی قوی برای تایید اثربخشی روش های فوق وجود ندارد و مطالعات در این خصوص کماکان ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=275619

ثبت نظر

-