لنز بهتر است یا عینک؟

  • کد خبر : 97557
  • 08 تیر 1399 - 4:02
لنز بهتر است یا عینک؟

کد خبر: ۱۵۶۳۸۷

تاریخ انتشار: شنبه ۰۷ تیر ۱۳۹۹ – ۲۲:۵۷

آیا لنز بهتر است یا عینک؟ استفاده از لنز طبی خطرناک نیست؟ لنز باعث ایجاد عفونت در چشم نمی‌شود؟ به قرنیه چشم آسیب نمی‌رساند؟ چرا اصلا باید به جای عینک از لنز طبی استفاده کنیم؟ نگهداری از لنز سخت نیست؟

به گزارش نیوز، بسیاری از افرادی که در برابر استفاده از لنز طبی از خود مقاومت نشان می‌دهد، اغلب این ترس را دارند که لنز برای چشم‌هایشان خطرناک باشد. اما خب، واقعیت این است که اگر از لنز به روش صحیح استفاده شود و تمام موارد بهداشتی رعایت شود، نه تنها هیچ خطری برای چشم‌ها ندارد بلکه همچون عینک، سبب تغییر فرم چشم‌ها هم نخواهد شد.

لنز طبی در مقایسه با عینک طبی ویژگی‌ها و مزایای بیشتری دارد. یعنی وزنه‌ی استفاده از لنز به جای عینک سنگین‌تر است. برای اینکه این ادعای خودمان را ثابت کنیم، در ادامه ۶ دلیل را برایتان نوشته‌ایم.

اما پیش از معرفی این دلایل، به چند سوال رایج در مورد مقایسه لنز و عینک پاسخ داده‌ایم که می‌توانید در ادامه بخوانید.

آیا لنز طبی گران‌تر از عینک طبی است؟
در مورد قیمت باید بگوییم که بدون شک عینک طبی ارزان‌تر از لنز برایتان تمام می‌شود. چرا؟ به این خاطر که عینک همچون لنز تماسی به وسایل و مواد نگهداری خاصی نیاز ندارد. شما یک بار عینک را می‌خرید و تا زمانی که عدسی و فریم آن سالم باشد از آن استفاده می‌کنید. اما این مساله در مورد لنز طبی مصداق ندارد. شما باید لنز تماسی را هر روز با محلول لنز بشویید و ضدعفونی کنید. سپس باید آن را درون قاب لنز نگهداری کنید و درست این است که هر سه ماه یک بار هم این قاب را عوض کنید.

بنابراین، از نظر قیمتی اگر بخواهیم بگوییم که آیا لنز بهتر است یا عینک، پاسخ ما عینک است.

قیمت لنز تماسی در ایران چقدر است؟
قیمت لنز به مسایل مختلفی بستگی دارد، از برند لنز گرفته تا جنس و زمان مصرف آن. مثلا روزانه، ماهانه، فصلی یا سالانه بودن لنز تماسی در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. یا اینکه از چه جنسی ساخته شده باشد و کدام تکنولوژی در ساخت لنز استفاده شده باشد هم در قیمت نهایی لنز موثر است.پس به طور دقیق نمی‌توان گفت لنز فلان قیمت را دارد. اما بازه‌ی قیمتی لنزهای طبی در ایران بین حدود ۱۰۰ یا ۱۲۰ هزار تومان تا حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

هنگام کار با کامپیوتر بهتر است از عینک استفاده کنیم یا لنز؟
نگاه کردن به نمایشگر کامپیوتر این ایراد را دارد که باعث می‌شود آدم‌ها کمتر پلک بزنند. وقتی تعداد پلک زدن کاهش پیدا می‌کند، چشم دچار خشکی می‌شود و نتیجه‌ی آن چیزی نیست جز قرمزی، سوزش و اذیت شدن چشم‌ها؛ حالا فرقی هم ندارد که شما عینک به چشم داشته باشید یا لنز طبی.

زمانی استفاده از عینک در مقابل صفحه‌نمایش کامپیوتر ارزش دارد که عدسی عینک شما قابلیت مسدود کردن نورهای آبی را داشته باشد. یعنی در واقع اگر عینک، شیشه‌های ضدبازتاب و ضد نور آبی نداشته باشد، برتری خاصی نسبت به لنز ندارد. نور نمایشگر در هر صورت چشم‌های شما را خسته و خشک خواهد کرد. اما شما می‌توانید عدسی عینک با قابلیت مسدود کردن نور آبی را از فروشگاه اینترنتی لوناتو خریداری کنید.

استفاده از لنز تماسی هنگام کار با کامپیوتر می‌تواند یک برتری خاصی نسبت به عینک داشته باشد؛ آن هم این است که اغلب لنزهای نرم، مخصوصا آنهایی که از جنس سیلیکون هایدروژل ساخته شده‌اند، خاصیت اکسیژن‌پذیری دارند و میزان رطوبت آنها هم بالاست. در نتیجه کمک می‌کنند تا در طول مدت خیره شدن به نمایشگر وسایل الکترونیکی، رطوبت چشم‌ها حفظ شوند.

آیا استفاده از لنز تماسی برای سلامت چشم ضرر ندارد؟
شاید در دهه ۹۰ میلادی استفاده از لنز تماسی خطرناک به نظر می‌رسید اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی این ترس که لنز می‌تواند برای چشم خطرناک باشد اصلا پایه و اساس منطقی ندارد. لنز تماسی اگر به روش صحیح استفاده شود و تمامی مسایل بهداشتی در مورد استفاده از آن رعایت شود، هیچ خطری برای چشم‌ها نخواهد داشت.

وقتی شما هر روز دست‌های خود را با آب و صابون بشویید، آنها را با دستمال بدون پرز خشک کنید. سپس، لنز را با با محلول و انگشتان دست تمیز کنید و بعد در چشم بگذارید، مطمئن باشید که هیچ خطری سلامتی شما را تهدید نخواهد کرد.
به این ۳ دلیل بهتر است به جای عینک طبی از لنز طبی استفاده کنید

حالا پس از پاسخ به این سوالات رایج، می‌خواهیم در ادامه به این سوال که آیا لنز بهتر است یا عینک، پاسخ دهیم. در ابتدای مطلب هم گفتیم ما ۵ دلیل داریم که لنز بهتر از عینک طبی است. این دلایل را در زیر بخوانید.
۱- لنز تماسی برای کسانی که زندگی پرمشغله دارند بسیار مناسب است
از این آدم‌هایی هستید که دایم بدوبدو دارید و لحظه‌ای سرتان خلوت نمی‌شود؟ آیا ورزشکار هستید و هر روز فعالیت‌های جسمانی و تمرینات بدنی دارید؟بدون شک برای شما لنز طبی بهتر از عینک طبی است. چرا؟ چون در طول فعالیت‌های بدنی این نگرانی را ندارید که عینک از چشم‌هایتان بیفتد، جابه‌جا شود. یا حتی عرق کردن در طول ورزش هم باعث کثیف شدن عدسی‌های آن نمی‌شود.وقتی لنز در چشم دارید به هیچ عنوان وجود آن را حس نمی‌کنید و بدون هیچ دردسر و مشکلی می‌توانید هر چقدر می‌خواهید جنب‌وجوش داشته باشید. حتی در سرما و گرما هم نگرانی برای بخار کردن شیشه عینک نخواهید داشت.برای ورزشکاران و افرادی که زندگی پرمشغله و پر از فعالیت دارند بدون شک لنز بهتر از عینک است.

۲- لنزها وضوح دید بیشتری نسبت به عینک‌ها دارند
وضوح دید لنز طبی بسیار بیشتر از عینک طبی است. چرا؟ چون لنز مستقیم روی سطح چشم قرار می‌گیرد و بنابراین دامنه دید وسیع‌تری برای فرد مهیا می‌کند.همچنین لنزها در تمامی شرایط آب‌وهوایی، کار خودشان را به صورت عادی انجام می‌دهند. یعنی مه، باران و برف هیچ اثری روی لنز چشم ندارد و شما مثل چشم‌های عادی خود می‌توانید همه جا را درست و کامل ببینید. اما عینک در گرما و سرما ممکن است بخار کند و قطره‌های باران روی شیشه‌های آن بنشیند و دید شما را کور کنند.

همچنین، ممکن است شیشه‌های عینک زیر نور مستقیم خورشید دچار بازتاب . انحراف نور نادرست شوند. در نتیجه تصویر واضحی ارائه نخواهند داد.شیشه‌های عینک طبی همیشه در معرض خش برداشتن یا شسکته شدن هستند.بنابراین، برای کسانی که می‌خواهند در تمامی شرایط آب‌وهوایی و تحت هر وضعیتی، دیدِ کامل و واضحی داشته باشند، لنز طبی بهتر از عینک طبی است.

۳- با لنز می‌توانید بر جذابیت ظاهری خود هم بیفزایید
درست است که عینک‌های طبی در رنگ‌ها، طرح‌ها و فرم‌های مختلفی عرضه می‌شوند و با کمک آنها می‌توان شیک‌تر به نظر رسید، اما تغییراتی ظاهری که لنز ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از عینک است. شما با یک جفت لنز رنگی‌طبی (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید) می‌توانید در چهره خود یک تغییر اساسی ایجاد کنید. مثلا اگر چشم‌های قهوه‌ای تیره دارید، اگر لنز عسلی یا توسی روشن بگذارید، چشم‌ها درشت‌ترمی‌شود و صورتتان کلا تغییر می‌کند.

اما عینک‌های شیک و رنگی نهایتا یکی دو درصد به جذابیت ظاهری شما کمک می‌کند.اگر می‌خواهید هم شیک و متفاوت باشید، هم مشکل بینایی خود را برطرف کنید، لنز بسیار بهتر از عینک می‌تواند شما را به هدفتان برساند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=97557

ثبت نظر

-