درخواست اقدام فوری برای خاموش نشدن صدای برون مرزی رسانه ملی

  • کد خبر : 93686
  • 03 تیر 1399 - 19:28
درخواست اقدام فوری برای خاموش نشدن صدای برون مرزی رسانه ملی
به گزارش نیوز،

۲۰۲ تن از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای خطاب به دولت از پاستورنشینان خواستند برای حل مشکل قطع پخش شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما به‌واسطه بدهی ارزی و عدم تخصیص بودجه از سوی دولت، اقدام فوری کنند.

اخبار فرهنگ و هنرنمایندگان مجلس در این نامه همچنین با انتقاد از تخصیص ندادن به‌موقع بودجه ارزی به رسانه ملی از سوی دولت، پاسخگویی دولت را به سهل‌انگاری در قضیه حمایت از رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران خواستار شده‌اند.

در این نامه همچنین به دولت هشدار داده شده که در صورت ادامه بی‌توجهی به این خواسته، در مراحل بعدی از ابزار‌ها و ظرفیت‌های قانونی برای پایان دادن به روند حمایت نکردن از رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد.

متن کامل این نامه که به امضای نوّاب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز رسیده، به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در ماه‌ها و هفته‌های اخیر که تحولات بسیار مهم در حوزه‌های همسایگی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ضرورت حضور رسانه‌ای جمهوری اسلامی را مضاعف ساخته است، متأسفانه شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما که تریبون‌های رسمی‌ کشور در خارج هستند، دچار مشکلات جدی و محدودیت‌های ناشی از عدم تخصیص به‌موقع بودجه ارزی شده‌اند.

رسانه‌های برون‌مرزی کشورمان که در صف نخست رسانه‌های مقاومت قرار دارند و متناسب با پیام جهانی انقلاب اسلامی، سال‌هاست در راستای مقابله با ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی و نیز معرفی ظرفیت‌ها و واقعیت‌های کشورمان و تبیین مواضع به‌حق جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، اخیراً یک‌به‌یک در حال قطع شدن از ماهواره هستند.

در هفته‌های اخیر انباشت بدهی ارزی و عدم اقدام عاجل نهاد‌های مسئول، گریبان شبکه‌های الکوثر، سحر اردو، پرس تی وی،‌آی فیلم انگلیسی و رادیو دری برون‌مرزی را گرفته و موجب قطع پخش آن‌ها در مناطق هدف شده است.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم دولت محترم و دستگاه اصلی مسئول تخصیص بودجه ارزی به رسانه ملی، یعنی سازمان برنامه‌وبودجه، ضمن اقدام عاجل برای حل فوری این مشکل، پاسخی شایسته برای موارد زیر داشته باشند:

– چرا بودجه ارزی رسانه‌های برون‌مرزی ظرف ۶ سال گذشته به یک‌سوم قبل کاهش یافته است؟

– چرا به‌رغم ضرورت‌های ناشی از گسترش اقتدار منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی، توجهی به افزایش نیاز‌های زیرساختی و بنیه برنامه‌سازی رسانه‌های برون‌مرزی نشده و به‌جای حمایت مضاعف از آن‌ها، این رسانه‌ها در تنگنا نیز قرار گرفته‌اند؟

– چرا بی‌توجهی به نیروی انسانی خاص و ویژه این معاونت باعث شده تعداد خبرنگاران فعال شبکه‌های برون‌مرزی ما در کشور‌های مختلف به حدود یک‌چهارم در طول پنج سال گذشته برسد و نفس شبکه‌های خبری بین‌المللی کشور تنگ شود؟

– به چه دلیل تخصیص و پرداخت بودجه ارزی صداوسیما طبق گردش کار قانونی که باید از حداقل ۵ ماه پیش انجام می‌شد، تاکنون به تأخیر افتاده که تأثیر منفی مستقیم آن بر روی تبلیغات بین‌المللی جمهوری اسلامی مشهود است و علاوه بر آسیب حیثیتی به کشور، فعالیت‌های رسانه‌های بین‌المللی رسمی‌کشور را فلج کرده است؟

فلذا درخواست مؤکد و جدی ما از دولت محترم به شرح ذیل است:

– تأمین فوری نیاز شبکه‌های برون‌مرزی و رفع مشکلات و بدهی‌های انباشت شده ارزی صدا و سیما، به‌ویژه در حوزه برون‌مرزی؛ پیش‌بینی و تثبیت ردیف بودجه مناسب ارزی جداگانه برای شبکه‌های برون‌مرزی در بودجه صداوسیما و تخصیص فوری و به‌موقع آن؛ حمایت فوری و خاص بودجه‌ای از پروژه‌های به تأخیر افتاده و بر زمین‌مانده در حوزه رسانه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی‌به‌ویژه راه‌اندازی شبکه‌های فرانسوی و روسی و ترکی.

امضاکنندگان این نامه معتقدند حمایت و پاسداری از رسانه‌هایی که به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی‌پا گرفته‌اند، وظیفه همگان بوده و هیچ مسئولی حق ندارد خاک‌ریز‌های دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را تسلیم دشمن کند.

ضمن آنکه خواستار آن هستیم دولت محترم با قید فوریت از ادامه روند تضعیف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی جلوگیری نماید. اعلام می‌کنیم در صورت ادامه بی‌توجهی به این مهم در مراحل بعدی از ابزار‌ها و ظرفیت‌های قانونی خود برای پایان دادن به این روند استفاده خواهیم کرد.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=93686

ثبت نظر

-