اجاره مسکن ارزان می شود؟/ مقصر گرانی دولت است یا مشاوران املاک!

  • کد خبر : 92654
  • 02 تیر 1399 - 18:43

ماجرای گران شدن اجاره خانه آنقدر شور شده که جزو بزرگترین دغدغه های هر سرپرست خانواری است که خانه ای برای خود ندارد.

اخبار اقتصادی– این در حالی است که به زعم بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن ، دولت در سالهای اخیر بر خلاف وعده هایی که داده بود نتوانست کاری برای مسکن و خانه دار شدن مردم کند و حتی خاطرمان هست که عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی مسکن مهر را نیز مزخرف خوانده بود.

به گزارش نیوز، هر چند در این یکسال اخیر دولت از مسکن ملی به عنوان طرحی برای خانه دار شدن مردم رونمایی کرد اما  هنوز خبری از مسکن ساخته شده ای نیست و گرانی خانه ها سر به فلک می کشد.

از سوی دیگر برخی از خانوارها دیگر قید خانه دار شدن را زده اند اما نمی توانند بدون سرپناه بمانند و بازار اجاره مسکن نیز بازاری نا بسامان است به طوری که قیمت ها چندین برابر افزایش یافته و با توجه به فصل نقل و انتقالات مردم هر روز نیز این اجاره بها بیشتر می شود.


بیشتر بخوانید:

مالیات خانه های خالی چه قدر است؟

جزئیات وام مسکن برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن

وام مسکن ۲۵۰ میلیون تومانی


محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اما قول داده مجموعه راهکارهای دولت به منظور ساماندهی بازار اجاره در دست بررسی و تصویب است و جلسات مستمر وزارت راه و معاون اول رئیس جمهور در حال برگزاری می‌باشد.

اما اینکه این جلسات تا چه اندازه ای می تواند باعث ارزان شدن و سامان یافتن اجاره بهای مسکن شود جای سوال دارد.

اسلامی درباره سیاست‌ها و راهکارهای مد نظر وزارت راه برای تسهیل شرایط مستاجران گفته راهکارهای مد نظر در دوقالب سیاست‌گذاری و حمایتی در حال تصویب است که در طول هفته جاری اعلام عمومی خواهد شد.

قیمت اجاره مسکن پایین می آید؟

وی با اشاره به این نکته که سیاست‌های بازار اجاره مدنظر دولت منجر به تسکین بازار خواهد شد، گفت: تا کنون هیچ دولتی، سیاست مشخصی در ارتباط با اجاره داری و سامان بازار اجاره وضع نکرده است، بنابراین روند تصویب این سیاست‌ها با دشواری روبرو است.

شرایط پرداخت وام حمایتی مستاجران

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی اختصاص وام به مستأجران را مشروط به داشتن کد رهگیری دانست و گفت: کد رهگیری مصوبه‌ای قدیمی است که به ١ سال پیش باز می‌گردد، تمامی بنگاه‌ها مجهز به این سامانه هستند، اما برخی از آژانس‌های املاک اقدام به ثبت کد رهگیری نمی‌کنند که تخلف است.

محمودزاده گفت: تمامی بنگاه‌های املاک باید این تکلیف قانونی را انجام دهند و دولت برای شناسایی واجدین راهی جز دریافت کد رهگیری ندارد.

وی اضافه کرد: قرارداد‌های بین مستأجر و مالک بدون کد رهگیری حتی قابلیت پیگیری قضایی هم ندارد و ما تمام مستأجران را به دریافت این کد توصیه می‌کنیم.

محمودزاده ادامه داد: کمیسیون اقتصادی دولت روز سه‌شنبه مبلغ این وام و مکانیزم پرداخت را اعلام خواهد کرد.

باید منتظر ماند و دید راهکار دولت برای سامان دادن به بازار اجاره بهای مسکن به کجا می رسد.

اما از سوی دیگر عده ای دلیل گران شدن مسکن را مشاوران املاک می دانند. نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید یکی از مسائل مرتبط با عملکرد مشاوران املاک، موضوع تعرفه و کمیسیون دریافتی در این دفاتر است، در شرایط کنونی به گفته مسئولان اتحادیه مشاوران املاک، میزان تعرفه دریافتی حدود نیم درصد است، براساس این روش، مشاوران املاک درصدی از قیمت فروش مسکن را به عنوان حق کمیسیون بر می دارند.

وی ادامه داد: روش کنونی در دریافت کمیسیون به گونه ای است که مشاوران املاک به افزایش قیمت ها در بازار مسکن ترغیب می شوند، زیرا هر چه قیمت مسکن افزایش یابد، حق کمیسیون و سود آن ها بالا می رود. با وضعیت کنونی اگر قیمت مسکن نزولی شود، مشاوران املاک برای جلوگیری از کاهش حق کمیسیونشان، از کاهش قیمت ها جلوگیری خواهند کرد.

رضایی کوچی بر لزوم تغییر تعرفه گذاری مشاوران املاک تأکید کرد و گفت: به نظر من حق کمیسیون مشاوران املاک باید ثابت باشد، تا مشاوران املاک از محل افزایش قیمت مسکن به سودهای کلان نرسند، در صورت اصلاح می توان از مشاوران املاک برای مدیریت بازار مسکن استفاده کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با توجه به وضعیت بحرانی بازار مسکن، باید نظارت ویژه ای بر عملکرد مشاوران املاک داشته باشد.

اما در هر صورت به نظر می رسد سیاست گذاری و ریل گذاری دولت در بخش مسکن آنقدر ضعیف بوده که منجر به چنین مشکلاتی در این حوزه شده است. دولت اگر امروز می خواهد برنامه ای برای خانه دار شدن مردم و یا ساماندهی بازار اجاره مسکن ایجاد کند می توانست از همان ابتدای بر سر کار آمدن اینکار را انجام می داد نه اینکه در سال پایانی دولت.

از سوی دیگر موضوع مالیات بر خانه های خالی موضوع مهمی است که هنوز اجرایی نشده زیرا اگر بر خانه خالی مالیات گرفته شود صاحبان املاک خالی مجبور به عرضه آن واحد مسکونی شده و با زیاد شدن عرضه مسکن قائدتا قیمت مسکن پایین می آید.

سیدنظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در حساب توئیتری خود از شیب افزایش اجاره مسکن و عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی انتقاد کرده و نوشته 

در آستانه فصل جابجایی مستاجران، اجاره مسکن به قیمت‌های نجومی رسیده و موجب نگرانی شدید بسیاری از مردم شده است.

هر روز تعلل وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، شیب افزایش اجاره مسکن را افزایش می‌دهد که باید در این باره پاسخگو باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=92654

ثبت نظر

-