حمایت نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی از تصویب قطعنامه تروئیکایی اروپایی علیه ایران

  • کد خبر : 90921
  • 31 خرداد 1399 - 21:16
حمایت نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی از  تصویب قطعنامه تروئیکایی اروپایی علیه ایران
به گزارش نیوز،

نماینده دائم آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس و شورای حکام برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی و در راستای مقاصد واشنگتن تقدیر کرد.

اخبار سیاسی– جکی والکات پیامی در حساب توئیتر خود ضمن اعلام استقبال واشنگتن از تصویب قطعنامه تروئیکایی اروپایی علیه ایران نوشت: چیزی کمتر از اجرای کامل تعهدات پادمانی از سوی ایران قابل قبول نیست. شورای حکام از ایران می‌خواهد تا به طور کامل با آژانس همکاری کند و اطلاعات و دسترسی لازم را از جمله دسترسی فوری به دو مکان تعیین شده از سوی آژانس، بدون هر گونه تاخیر بیشتر فراهم کند.

والکات در ادامه پیام خود از رافائل گروسی و گروه پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل حرفه ای، عینی بودن و اقدامات بیطرفانه ادعایی در انجام مسئولیت‌های مهم خود در قبال ایران قدردانی کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که با خروج آمریکا از برجام، این کشور دیگر طرفی از این توافق بین‌المللی نیست اما همواره سعی دارد به ایران فشار وارد کند و تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال کند.

شورای حکام آژانس روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن از ایران خواسته می‌شود تا با همکاری کامل با بازرسان آژانس، مانع دسترسی آن‌ها به دو سایت در این کشور نشود. در متن قطعنامه ارائه شده از سوی تروئیکای اروپایی آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کند و به درخواست‌های آژانس از جمله برای دسترسی به مکان‌های مشخص شده از سوی آژانس، بدون تاخیر پاسخ دهد.

اخیرا رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین‌المللی اتمی، طی گزارشی مدعی شد که ایران اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای خود را به آژانس نمی‌دهد.

با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس پیشتر اعلام کرده بود ایران مانع از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات خود نشده است. بر اساس گزارش آژانس، ایران دسترسی بازرسان را رد نکرده بلکه تاکنون این امکان را مهیا نکرده است. ایران حق آژانس را رد نکرده و آماده مذاکره درباره این موضوع است.

شایان ذکر است، در پی آنکه طرف‌های اروپایی برجام از عمل به تعهدات خود ذیل این توافق سر باز زدند، ایران نیز عمل به تعهدات خود را کاهش داد و گام‌هایی در جهت گسترش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود برداشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=90921

ثبت نظر

-