​جدال دیپلماسی و اقتصاد در بازار طلای سیاه

  • کد خبر : 90560
  • 31 خرداد 1399 - 12:16

به گزارش نیوز به نقل از نیوز، نفت در هفته گذشته با دو فاکتور تاثیرگذار رو به رو بود. در ابتدای هفته عرضه و تقاضا در این بازار با چالش همراه شد، نگرانی‌ها به بالا گرفتن دوباره کرونا در جهان باعث شد تا پیش‌بینی تقاضا برای نفت کاهشی شود. با این حال گزارش اوپک امیدوارکننده بود تا آنجا که نشان از افت ۶.۳ میلیون بشکه‌ای تولید اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی داشت.

فاکتور دوم اما فشار بر قیمت نفت را افزایش داد. رئیس‌جمهوری آمریکا، ‌مصوبه کنگره این کشور علیه چین را امضا کرد. اعضای گروه ۷ نیز خواستار بازنگری در لایحه امنیتی هنگ‌کنگ شدند و اینگونه بود که بعد از پاسخ چین به این دو مورد، ‌آتش زیر خاکستر اختلافات دوباره شعله‌ور شد.

سال گذشته نیز اقتصادهای اول و دوم جهان بر سر تعرفه‌های تجاری اختلاف پیدا کردند و این موضوع نگرانی‌ها را مبنی بر کاهش رشد اقتصادی دنیا و افت تقاضای نفت افزایش داده بود.

اما با شیوع کرونا آتش بسی نانوشته بین آمریکا و چین رخ داد، آتش‌بسی که حالا به نظر می‌رسد به بهانه هنگ کنگ از سوی دو کشور ملغی شده است.  

با این حال قدرت عرضه و تقاضای متوازن در بازار نفت آنچنان زیاد بود که اختلاف نظر بین دو کشوری که در مجموع حدود ۴۰ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارند بی‌اثر کند.

با توجه به این موضوع، ‌نفت برنت در هفته گذشته حدود ۹ درصد بالا رفت و از ۳۸ دلار و ۷۳ سنت در روز دوشنبه به ۴۲ دلار و ۱۹ سنت در پایان معاملات روز جمعه رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز که همچنان با معضل پر شدن مخازن ذخیره‌سازی رو به رو است،‌ ۵.۷ درصد افزایش پیدا کرد تا از ۳۶ دلار و ۲۶ سنت به ۳۸ دلار و ۸۴ سنت افزایش پیدا کند.  

اگرچه قیمت نفت روند افزایشی به خود گرفته اما کارشناسان معتقدند تا زمانی که شیوع کرونا در جهان کنترل نشود نمی‌توان انتظار افزایش پایدار تقاضا برای نفت را داشت و این موضوع می‌تواند در هفته‌های آینده دوباره نفت برنت را به زیر ۴۰ دلار در هربشکه باز گرداند.  

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=90560

ثبت نظر

-