مادرانِ باردار توصیه‌های کرونایی را جدی بگیرید

  • کد خبر : 87115
  • 26 خرداد 1399 - 13:25
مادرانِ باردار توصیه‌های کرونایی را جدی بگیرید

کد خبر: ۱۵۵۳۵۵

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ – ۱۰:۱۰

عضو انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران به مادران باردار توصیه کرد که در کنار حفظ آرامش و داشتن تغذیه مناسب، از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنند زیرا خطرپذیری ابتلا به ویروس کرونا در آنها بسیار بالا است.

به گزارش نیوز، شاید پیش از این بیشترین توصیه ها به مادر باردار خوردن فلان غذا یا میوه یا پوشیدن فلان رنگ برای شادابی بیشتر مادر و جنین بود اما استرس ابتلاء به کرونا این توصیه ها را به هشدار تبدیل کرده است تا آنجا که ماندن در خانه را به رفتن برای چکاب های ماهانه ترجیح می دهند.

چرا که می ترسند در واپسین ماه های بارداری، کرونا گریبان مادر را بگیرد و اتفاقی که نباید بیافتد رخ دهد یا می ترسند در صورت ابتلاء به ویروس کرونا، ناهنجاری در جنین ایجاد کند و بشود آنچه نباید بشود.به دنبال نگرانی ها و پرسش های انبوهی که از سوی مادران باردار مطرح شده، خبرنگار حوزه زنان و خانواده نیوز به سراغ سوزان پیروان رفته و پاسخ این پرسش ها را از او جویا شده است.

پیروان روز دوشنبه با بیان به اینکه شدت ابتلا به کرونا در خانم های باردار و غیر باردار تفاوتی ندارد، گفت: اغلب خانم های باردار به انواع خفیف یا متوسط بیماری مبتلا می شوند و علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارند.وی ادامه داد: این علائم شامل سرفه، تب، تنگی نفس، سردرد، از بین رفتن حس بویایی و چشایی است. اگر شک به ابتلا دارید با پزشک خود مشورت کنید و آزمایشات مربوط به تشخیص کرونا را انجام دهید. ضمن اینکه باید تغذیه مناسب داشته باشند و همانند بقیه مردم رعایت کنند و از خانه خارج نشوند.

پیروان تصریح کرد: مطالعات علمی نشان داده که مادران در سه ماهه سوم بارداری در صورت ابتلا به کرونا، ممکن است بیماری را با شدت بیشتری نشان دهند.وی افزود: از طرفی وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، ریوی، دیابت یا فشار خون از زمینه‌های ابتلا به موارد شدید این بیماری محسوب می شود. پس زنان باردار حتما با پزشک معالج خود در دوران بارداری در ارتباط باشند و به اطلاعات جسته گریخته و پراکنده دوستان اکتفا نکنند.

این متخصص زنان و زایمان به آندسته از زنان بارداری که از ترس کرونا برای چکاپ های ماهانه اقدامی نمی کنند هم توصیه کرد: مراجعه ماهانه باید با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد.

آیا ابتلا به کرونا اثری بر جنین دارد؟
این متخصص زنان، زایمان و ناباروری در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: با توجه به جدید بودن بیماری اطلاعات ما محدود است. همچنان که دلایل علمی مربوط به افزایش میزان سقط در اثر ابتلای مادر به کرونا وجود ندارد .

وی یادآور شد: ابتلای جنین در زمان بارداری به دنبال ابتلای مادر امکان پذیر است ولی عوارض جنینی از چنین نوع بیماری هنوز اثبات نشده است. گزارش هایی هم از زایمان زودرس در صورت ابتلای مادر به کرونا وجود دارد ولی مشخص نیست آیا کرونا عامل آن بوده یا به دلایل پزشکی تصمیم به ختم زودتر بارداری گرفته شده است.

مادران باردار چه کنند تا در زمان بارداری کمتر در خطر ابتلا به کرونا باشند؟
پیروان، شستن مرتب دست ها را به مادران باردار توصیه کرد و گفت: در صورت آبریزش بینی، عطسه یا سرفه حتما از دستمال کاغذی استفاده کنید و بلافاصله دست های خود را بشویید.وی تاکید کرد: مادران باردار در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، باید از تماس با افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا یا تب دار به شدت اجتناب کنند.

عضو انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران ادامه داد: این افراد، تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند و در صورتی که شاغل هستند از دورکاری و کار در منزل استفاده کنند.وی، دوری کردن از حضور در اجتماعات و مکان های عمومی سربسته را برای همه افراد بخصوص مادران باردار توصیه کرد و گفت: باید دورهمی با خانواده و دوستان را به تعویق انداخته و از فضاهای مجازی و تلفن به عنوان جایگزین استفاده کنند.

خانواده ها در مورد مادران باردار مبتلا به کرونا چه نکاتی را باید رعایت کنند؟
پیروان به خانواده هایی که از مادران باردار مبتلا به کرونا نگهداری می کنند هم توصیه کرد: خانواده ها باید در مواجهه با این مادران، فاصله گذاری را رعایت کنند.وی تاکید کرد: خود مادران هم همانند یک فرد معمولی باید ضمن حفظ آرامش، تمامی نکات بهداشتی و پزشکی را رعایت کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=87115

ثبت نظر

-