تکامل یافته‌ترین مار افعی جهان در ایران + فیلم

  • کد خبر : 86702
  • 26 خرداد 1399 - 3:59
تکامل یافته‌ترین مار افعی جهان در ایران + فیلم

به گزارش نیوز، شور ایران یکی از زیستگاه های مار افعی دم عنکبوتی است. ویژگی منحصربه فرد آن وجود زائده عنکبوت مانندی است که در انتهای دمش قرار دارد و همین مساله او را به تکامل یافته ترین افعی کره زمین تبدیل کرده است.این افعی که در سال ۱۳۸۵ کشف شد، تنها در محدوده ای کوچک در صخره های گچی غرب ایران و به ویژه در استان ایلام یافت می شود.

غذای مار افعی

تغذیه مارها موضوعی بحث برانگیز، در میان افرادی است که از خزنده‌ها نگهداری می کنند. بعضی افراد اعتقاد دارند که تغذیه باید به طبیعی‌ترین راه ممکن صورت گیرد، بدون در نظر گرفتن این احتمال که طعمه زنده ممکن است برای مار خطر ایجاد کند. در حالی که دیگر افراد اصرار دارند که تغذیه مار به وسیله طعمه از پیش کشته شده مناسب‌تر و ایمن‌تر می باشد. اگر مار نتواند به سرعت طعمه را از پای در آورد، به دلیل بسته بودن محیط، طعمه مذکور می تواند جراحات خطرناکی را به حیوان خانگی شما وارد نماید.

این موضوع به خصوص در مورد طعمه‌های بزرگتر مانند موش‌های صحرایی (که برای تغذیه بوآ و مارهای بزرگ دیگر به کار می روند) بسیار اهمیت دارد. با این حال حتی موش های کوچک هم امکان صدمه به مار شما را دارند.

صدمات اعمال شده توسط طعمه

جراحات می توانند هنگامی اتفاق بیفتند که مار به اندازه کافی گرسنه نباشد تا سعی کافی برای شکار طعمه کند، در ضربه خود ناموفق باشد یا روی طعمه کنترل کافی نداشته باشد. هنگام ضربه ناموفق مار، موش می تواند با حمله متقابل به مار صدمه بزند یا حتی بدتر، اگر مار شما علاقه ای به طعمه نشان ندهد موش می تواند گرسنه یا کسل شود و شروع به جویدن قسمتی از بدن مار کند. در طبیعت در صورت حمله‌ای ناموفق یا عدم تمایل مار به تغذیه، طعمه فرار خواهد کرد در حالی که در شرایط اسارت مار و طعمه در محیط بسته و کوچکی قرار دارند و فرار برای طعمه امکان پذیر نمی باشد.

مزایای طعمه از پیش کشته شده مار افعی

راه آسان تر و امن تر، تغذیه مار به وسیله طعمه های از پیش کشته شده است که به شما امکان خرید در تعداد بالا و ذخیره سازی را نیز می دهد. اگر هر بار که مار شما گرسنه می شود بخواهید به فروشگاه مراجعه کنید، زمان و هزینه زیادی از شما تلف خواهد شد. همچنین در  شرایطی که مار گرسنه باشد ممکن است نتوانید طعمه‌‌ای در سایز مناسب را پیدا کنید که این موضوع خود اهمیت استفاده از طعمه های از پیش کشته شده را افزایش می دهد.

آیا مارها از طعمه های از پیش کشته شده تغذیه می کنند؟

اکثر مارها به راحتی طعمه های از پیش کشته شده را قبول می کنند (مار های گرفته شده از طبیعت ممکن است برای تطابق با این موضوع به مشکل برخورد کنند) اگر چه آشنایی آنان از سنین پایین با این نوع تغذیه می تواند تاثیر موثری روی عادات غذایی آنان داشته باشد. اگر مار شما در حال حاضر از طعمه های زنده تغذیه می کند برای تغییر، بهتر است که از طعمه هایی که به تازگی کشته شده‌اند استفاده نمایید. طعمه های یخ زده قبل از استفاده باید یخشان باز شده و کمی نیز گرم شده باشند (انجماد زدایی را در یخچال یا آب سرد انجام دهید نه در دمای اتاق، سپس برای گرم کردن طعمه از آب گرم استفاده کنید). به یاد داشته باشید هیچگاه از ماکروویو برای گرم کردن طعمه ها استفاده نکنید. طعمه مورد نظر را در جلوی مار تکان دهید تا توجه مار را به خود جلب کنید (هیچگاه از دست خود برای این کار استفاده نکنید). اگر مار هنوز هم از غذا خوردن امتناع می کند، می توانید طعمه را در آب مرغ فرو کرده یا طعمه را تکه‌تکه کنید(جمجمه را تکه تکه کنید تا مغز طعمه نمایان شود). اگر هیچ کدام از موارد بالا تاثیری در مار نداشته است می توانید از طعمه‌های متفاوتی با رنگ‌های مختلف استفاده نمایید. در نظر داشته باشید مارها هنگام نزدیک شدن به فرآیند پوست اندازی گاهی از غداخوردن امتناع می کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=86702

ثبت نظر

-