هشدار درباره ضدعفونی کردن میوه ها

  • کد خبر : 86195
  • 25 خرداد 1399 - 14:45
هشدار درباره ضدعفونی کردن میوه ها

کد خبر: ۱۵۵۲۶۰

تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ – ۱۱:۴۵

محمدرضا محبوب‌فر به تشریح چگونگی کم‌وکیف ضدعفونی دقیق میوه، سبزیجات و صیفی‌جات پرداخت.

به گزارش نیوز در این فصل سال شاهد افزایش مسمومیت‌ها و بیماری‌های گوارشی هستیم. هرچند مسمومیت‌ها می‌تواند دلایل متعدد داشته باشد، اما به باور پزشکان در این فصل سال هرگونه کم توجهی یا بی توجهی در نحوه ضدعفونی کردن مواد خوراکی می‌تواند مسمومیت‌ها و بیماری‌های گوارشی متعدد به دنبال داشته باشد.

سه مرحله پاکسازی برای مصرف میوه و سبزی

 

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران و متخصص اپیدمیولوژی بیماری‌های واگیر، درباره چگونگی شست‌وشوی مناسب میوه و سبزیجات گفت: میوه‌ها بعد از برداشت آلوده هستند. باید بعد از خریداری میوه و سبزیجات را شست‌وشو داد، چون در شرایط کنونی ویروس کرونا، بیماری‌های گوارشی همچون وبا، حصبه و سایر عفونت‌های منجر به بروز اسهال و استفراغ می‌شود.

 

او تاکید کرد: در صورتی که میوه و سبزیجات و صیفی‌جات پس از خریداری نامناسب شسته شود، می‌تواند ناقل انواع بیماری‌ها باشد.برای شست و شوی میوه و سبزیجات سه مرحله پاکسازی باید انجام شود.

 

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران اظهار کرد: در مرحله نخست میوه، سبزیجات بعد از پاکسازی مواد زائد جداسازی و از طریق پاک کردن وارد  مرحله شست‌وشو می‌شود.

 

او گفت: مرحله شست و شو سه مرحله دارد. در مرحله نخست شست‌وشو با آب ساده است. در این مرحله می توان  میوه، صیفی‌جات و سبزی را در سینک ظرفشویی، لگن و … ریخته و با آب ساده آنها را شست‌وشو داد. در این مرحله توصیه می‌شود که یک یا دو دقیقه و در نهایت سه دقیقه میوه، سبزی داخل آب نگهداری شود، در این مرحله هدف این است که گل و لای و تخم انگل ته نشین شود.

 

به کارگیری مایع ظرفشویی در ضدعفونی میوه و سبزی

 

محبوب‌فر گفت: در مرحله ضدعفونی مواد مختلفی می‌توان به کار برد. این روزها در رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و منازل از چند قطره  مایع ظرفشویی استفاده می‌شود. برای مثال به ازای هر یک کیلوگرم صیفی جات فقط ۵ قطره مایع ظرفشویی می‌توان ریخت و بعد از آن مجددا آب را باز کرده و مخلوط کرد. این مواد سه دقیقه باید در مواد قرار بگیرد.

 

سرکه بهترین شوینده

 

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران اظهار کرد: در مرحله ضدعفونی برخی از افراد مایع ظرفشویی، پرکلرین و… را توصیه می‌کنند. به باور بنده برای میوه‌هایی همچون توت فرنگی، زرد آلود و …  که از حساسیت ویژه برخوردارند و مواد شیمیایی را جذب می‌کنند. توصیه می‌شود به‌جای مواد شیمیایی از سرکه و نمک به شکل مخلوط شده استفاده شود.

 

محبوب‌فر افزود: در مرحله دوم به ازای هر کیلوگرم ماده غذایی ۵ قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری سرکه را مخلوط کرده و به میوه و سبزیجات اضافه کرده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن نگهداری کنند. این در حالی است که  برخی افراد در این مرحله شست‌وشو از وایتکس استفاده می کنند، در حالی که از  لحاظ علمی تنها ماده شیمیایی پرکلرین برای شست‌وشوی مواد غذایی مناسب است.

 

او درباره مرحله سوم شست‌وشوی نهایی مواد غذایی گفت: میوه و سبزیجات را از لگن و آبکش بیرون آورده و با آب بهداشتی و سالم آبکشی می‌کنیم تا محلول‌های شست‌وشو دهنده از میوه و صیفی‌جات خارج شود. در این مرحله ماده غذایی آماده مصرف است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=86195

ثبت نظر

-