تبلیغ داروهای خارجی و سست شدن پایه های ژنریک کشور| مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 85116
  • 24 خرداد 1399 - 9:55
تبلیغ داروهای خارجی  و سست شدن پایه های ژنریک کشور| مصاحبه اختصاصی

کد خبر: ۱۵۵۱۲۶

تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ – ۰۸:۲۴

گفتگوی رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد مؤثره داروسازی با نیوز:

امیدواریم در ده سال آینده به یکی از صادرکنندگان اصلی مواد واسطه دارویی و مواد اولیه دارویی و به کشوری صنعتی و مدرن در نظام دارویی تبدیل شویم.

خبرنگار نیوز گفتگویی اختصاصی با مهندس فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد مؤثره داروسازی انجام داده و در بخش اول گفتگو در خصوص موفقیت ها و تلاش هاس اخیر محققان و شرکت های داخلی در تولید مواد اولیه و مواد واسطه دارویی صحبت کردند؛

خودکفایی صد در صد کشور در حوزه بسته بندی دارو

وی در مقدمه گفت: ما حدود شصت سال است که به تکنولوژی تولید دارو دست یافته ایم اما در کل طبق مباحث فنی، تولید دارو به داروی آماده شده که به دست مردم می رسد گفته می شود یعنی به شکل قرص، شربت، پماد، کپسول و غیره در داروخانه ها و بیمارستان ها.

او افزود: در حوزه فنی، تولید داروی نهایی در واقع مختص فرمولاسیون و بسته بندی است، بنابراین مواد اولیه و مؤثره که برای داروها مصرف می شود خودش تکنولوژی  مستقل و بسیار پیچیده تری دارد.

مهندس اختراعی اضافه کرد: تولید مواد اولیه و بسته بندی ( آلومینیوم، فویل ها، پوشش کپسول ژلاتین، شیشه آمپول، ظرف سرم دارویی و بسیاری دیگر) را هم از بعد انقلاب شروع کرده ایم، چون قبل انقلاب هیچ نوع مواد مؤثره یا بسته بندی جز کارتون دارو در داخل تولید نمی شد. ما در حوزه بسته بندی دارو بعد از انقلاب به خودکفایی صد درصد رسیده ایم و هیچ کالای بسته بندی وارداتی نداریم.

تولید ۷۰ درصد نیازهای مواد مؤثره و جانبی دارویی در داخل

وی در اینباره گفت: در مواد مؤثره دارویی و مواد جانبی که برای فرمولاسیون داروی نهایی استفاده می شود، ما هیچ محصولی را قبل سال ۶۶ تولید نمی کردیم اما بعد از سال ۶۷فرآیند تولید ما شروع شده و قادریم ۷۰ درصد نیازهای مواد مؤثره و جانبی دارویی کشور را در داخل کشور تولید کنیم.

ما در حوزه بسته بندی دارو بعد از انقلاب به خودکفایی صد درصد رسیده ایم و هیچ کالای بسته بندی وارداتی نداریم.

او با بیان اینکه خوشبختانه تا ۹۰ درصد جلوی واردات داروهای مشابه داخلی را گرفته ایم و با  قوانین جدید به ۱۰۰ درصد هم می رسد، اظهار داشت: هم مواد مؤثره و جانبی که عمدتا مواد شیمیایی هستند و هم مواد پایه را به دلیل ذخایر غنی نفتی و پتروشمی و مواد معدنی و گیاهی در کشور داریم اما مواد پایه در طی واکنش های شیمیایی به مواد واسطه تبدیل می شوند که ما این مواد واسطه را در ایران نداریم و عمدتا وارداتی هستند.

تلاش داریم مواد واسطه دارویی را هم در داخل تولید کنیم!

اختراعی گفت: بعد از تحریم های اخیر یک مدل وابستگی تکنیکی اقتصادی و فنی در صنعت دارو باقی مانده بود و آن نیازهای ما به مواد واسطه دارویی بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در حوزه ی تبدیل مواد پایه به مواد واسطه، فرایندهای تشویق سرمایه گذاران و مباحث علمی را توسعه بدهیم که در این راستا کتابی هم در شرف انتشار داریم و تا چند روز آینده در نمایشگاه فارمکس در اختیار عموم قرار می دهیم.

او ادامه داد: مثلا استامینوفن از ماده پایه “بنزن” تولید می شود که ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بنزن در دنیا هستیم و حتی آن را صادر می کنیم. کشورهایی مانند هند و چین این ماده را به مواد واسطه تبدیل می کنند و ما این مواد واسطه را با قیمت بالا وارد می کنیم و تبدیل می کنیم به مواد مؤثره و جانبی دارو و در نهایت دارو تولید می کنیم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای مواد مؤثره داروسازی در این خصوص به نیوز گفت: کاری که قرار است انجام دهیم این است که بنزن را در داخل به مواد واسطه تبدیل کنیم و حلقه های متعددی مواد واسطه تولید شود تا نهایتا به مواد واسطه نهایی که “پارا آمینوفل” است تبدیل شود و این ماده در فرایند داروسازی به “استامینوفن” تبدیل شود.

می خواهیم به یکی از صادر کنندگان اصلی مواد اولیه و واسطه دارویی تبدیل شویم

همچنین وی تأکید کرد: در این زنجیره تولید، صدها قلم ماده واسطه دارو تولید می شود، مثلا “کلروبنزن”تولید می شود که پایه ی ده ها ماده دارویی و شیمیایی است و این حلقه های متعدد همچنان ادامه می یابد. همه ی این حلقه های واسطه دارویی در هزاران ماده مؤثره داروی انسانی، حیوانی،رنگ، سموم کشاورزی و صنایع شیمیایی به کار می رود.

ما در حوزه بسته بندی دارو بعد از انقلاب به خودکفایی صد درصد رسیده ایم و هیچ کالای بسته بندی وارداتی نداریم.

فرامز اختراعی گفت: بنابراین سعی داریم در حوزه مواد واسطه دارویی حرکت نوآورانه بسیار بزرگی انجام دهیم و شرکت کیمیاگران امروز که به تازگی توسط وزیر بهداشت افتتاح شد، اولین شرکتی است که این گام بزرگ را برداشت.  امیدواریم در ده سال آینده به یکی از صادرکنندگان اصلی مواد واسطه دارویی و مواد اولیه دارویی و به کشوری صنعتی و مدرن در نظام دارویی تبدیل شویم.

رویکرد مهم وزیر بهداشت به ممانعت از واردات دارو و حمایت از تولید داخل

او با اشاره به اینکه تلاش داریم تراز تجاری ارز را کاملا متفاوت کنیم و ارزآور باشیم به جای مصرف کننده ارز هم عنوان کرد: خوشبختانه وزیر فعلی بهداشت اتکای ملی را پیشه ی خود قرار داد و انصافا از صنعت دارو حمایت کرد. دکتر نمکی با دو زوایه مهم بحث ممانعت از واردات بی مورد دارو و حمایت از تولید داخل را حمایت کرد، اول اینکه وزیر بهداشت به دلیل اشراف به حوزه دارو این مسأله را باور داشت که می توان به ساخت دارو در  داخل اتکا کرد.

وی اضافه کرد: مسأله دیگر مقابله وزیر با فساد در سازمان غذا و دارو بود. متأسفانه در دوره های قبل سازمان غذا و داروی ما  آمیخته ای از افرادی بود که با خرچنگ واردات و اشباح واردات، پول های بسیار زیادی را بین خود رد و بدل می کردند که در نهایت مضرات آن دامن گیر مردم می شد.

تبلیغ داروهای خارجی و سست شدن پایه های ژنریک کشور!

مهندس اختراعی در این راستا خاطرنشان کرد: دکتر نمکی و تیمش در پاکسازی موارد گفته شده موثر بودند و فکر می کنم تا ۹۰ درصد پاکسازی، با کیفیت و بدون جنجال انجام شد و این دستاورد بزرگی برای نظام دارویی کشور است.

متأسفانه در دوره های قبل سازمان غذا و داروی ما  آمیخته ای از افرادی بود که با خرچنگ واردات و اشباح واردات، پول های بسیار زیادی را بین خود رد و بدل می کردند که در نهایت مضرات آن دامن گیر مردم می شد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی به نیوز گفت: در مجموع به برخی سیاست های درمانی، دارویی و بهداشتی کشور در سال های گذشته انتقاد دارم و دلیل آن هم کلاف سردرگم و پیچیده ای است که مبحث کل جامعه پزشکی را تحت تأثیر قرار داده است. مثلا تقاضای القایی دارو، تبلیغ داروهای خارجی و با نام تجاری و سست کردن پایه های ژنریک ما.

بخش دوم این گفتگو بزودی منتشر خواهد شد…..

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=85116

ثبت نظر

-