۴۰ کشور دنیا در صف الحاق به موافقت‌نامه اوراسیا هستند

  • کد خبر : 826
  • 19 بهمن 1398 - 14:35
۴۰ کشور دنیا در صف الحاق به موافقت‌نامه اوراسیا هستند

به گزارش نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری همایش مناطق آزاد ویژه و توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه و اوراسیا با محوریت ترانزیت و صادرات با تاکید بر اینکه موافقتنامه اوراسیا یک موافقتنامه تجاری بین کشورهای عضو است، گفت: مسئولیت بنده در دولت مرتبط با حوزه نیرو و آب و برق است اما در این موافقتنامه مسئول فعالیت‌های مشترک اقتصادی با فدراسیون روسیه و ارمنستان هستم و وظیفه ارتقای سطح هماهنگی بین سازمانی و دولت با بخش خصوصی را دارم.

اخبار اقتصادی- وی ادامه داد: خوشبختانه مناطق آزاد با تسلط بر اهمیت عضویت در اتحادیه اوراسیا نسبت به برگزاری این همایش اقدام کرده است تا زمینه آشنایی حداکثری سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی با این موافقتنامه را فراهم کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه از عضویت موقت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۳٫۵ ماه می‌گذرد، گفت: موضوع این موافقتنامه تسهیل در تجارت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و ما فرصت سه ساله برای استفاده حداکثری از این موافقتنامه را داریم و برای عضویت دائم، مذاکرات در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود. بنابراین باید سطح هماهنگی را بالا ببریم.

وی با اشاره به حضور وسیع ایران در موافقتنامه چندجانبه اقتصادی اوراسیا گفت: باید بدانید که ۴۰ کشور دنیا از جمله هند در صف الحاق به این موافقتنامه هستند که ایران توانسته حضور خود در این اتحادیه را شکل بدهد.

اردکانیان افزود: ما باید با اتکا به منابع انسانی توسعه یافته و فعالان بخش خصوصی در این حوزه بتوانیم در اتحادیه اوراسیا موفق عمل کنیم. در  این صورت بخشی بار و فشار تحریم‌ها از روی دوش ایران برداشته می‌شود.

وی با اشاره به شرایط تحریم و امکان فعالیت ایران در این اتحادیه و همکاری با کشورهای عضو گفت: قاعدتاً همکاری کشورها مبتنی بر منافع آنها از منطقه است و در عین حال بسیاری چشم به ظرفیت‌های آسیای مرکزی دوخته‌اند اما به هر حال شاهد عزم و جزم قاطع مدیران سیاسی و اقتصادی این کشورها برای استقرار مفاد این موافقتنامه هستیم حتی در شرایط تحریمی.

وی همچنین درباره تاثیر مناطق آزاد در اقتصاد ایران و حضور این مناطق در همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد ایران در طی ۶ سال رقم دلگرم‌کننده‌ای است که نشان از اثرگذاری این مناطق در اقتصاد ایران دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=826

برچسب ها

ثبت نظر

-