مجله‌ای ورزشی که ۱۰۰سال جلوتر از زمانش بود

  • کد خبر : 81697
  • 20 خرداد 1399 - 9:53
مجله‌ای ورزشی که ۱۰۰سال جلوتر از زمانش بود

به گزارش نیوز به نقل از طرفداری، ‌مطرح شدن مقالات و گزارشهای فوتبالی جالب‌توجه که نزدیک به ۱۰۰ سال پیش در یک مجله ورزشی مجارستانی به چاپ رسیده کارشناسنان ورزشی و متخصصین آمار و علم داده را شگفت‌زده کرده. این نشریه مجارستانی به نام Nemzeti Sportnál یا ورزش ملی از تکنیک‌های مرسوم علوم داده استفاده کرده، تکنیک‌هایی که تنها در عصر اینترنت مورد توجه قرار گرفته. به نظر می‌رسد این نشریه مجارستانی دست کم ۱۰۰ سال جلوتر از زمان خود حرکت می‌کرده.

این نشریه مجارستانی برای گزارش مسابقات فوتبال از روش‌های نوینی که در عصر اینترنت مورد توجه قرار دارد استفاده کرده. آنها اتفاقات بازی‌های مهم فوتبال را در نمودارهایی موجی به نمایش گذاشته و اندیس‌های آماری را برای طراحی این نمودارها مورد استفاده قرار داده.

 

در بخش دیگری از گزارش‌ها، نمایی از دروازه تصویر شده و محل شلیک هر توپ به شکلی که امروز مرسوم است در تصویر نمایش داده شده.

نکته شگفت‌انگیز این است که اولین یادداشت به این سبک و سیاق در سال ۱۹۲۲ در مجله مجارستانی NS منتشر شده. اولین بازی مورد بررسی قرار گرفته دیدار دوستانه بین تیمهای ملی مجارستان و اتریش بوده که با پیروزی ۲-۱ اتریشی‌ها به پایان رسیده. بر اساس بررسی صورت گرفته این روش از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۴۰ در چهل یادداشت این نشریه مورد استفاده قرار گرفته. از جمله برای بررسی درخشان‌ترین پیروزی تاریخ فوتبال مجارستان یعنی پیروزی ۱۳-۱ آنها مقابل فرانسه در سال ۱۹۲۷٫

این ابتکار نشریه NS مجارستان کم کم مورد توجه دیگر نشریات اروپایی قرار گرفته و در سال ۱۹۲۵ نشریه ایتالیایی گاتزتا دلو اسپورت و نشریه سوئدی Idrottsbladet از آن استفاده می‌کنند.

در سال ۱۹۳۶ نشریه مجارستانی از گراف دیگری موسوم به جدول شوتها استفاده می‌کند. جدولی برای بررسی میزان دقت توپهای شلیک شده به سمت یک دروازه. این جدول اولین بار بعد از انجام دیدار دوستانه بین تیمهای ملی مجارستان و ایتالیا در سال ۱۹۳۶ مورد استفاده قرار می‌گیرد که با پیروزی ۲-۱ مجارها به پایان می‌رسد.

 

در سال ۱۹۴۲ نمودار مشابهی اما با دقت بیشتر در نشریه NS منتشر می‌شود. این نمودار در واقع همان جدول شوتهای قبلی است با این تفاوت که این بار مسیر حرکت هر شوت هم در نمودار با خطهای راست به تصویر کشیده شده. این نمودار بعد از پیروزی ۹-۰ مجارستان مقابل رومانی در این نشریه منتشر شده است.

 از نکات جالب این نمودار این است که شوتهای قوی به سمت دروازه به شکلی در تصویر دیده می‌شود که در انتهای خط مسیر توپ دایره ای توپر به رنگ سیاه رسم شده. ولی شوتهای ضعیف با دایره هایی توخالی تصویر شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=81697

برچسب ها

ثبت نظر

-