۲ بند جنجالی لیگ برتر صدای والیبالی‌ها را درآورد

  • کد خبر : 81296
  • 20 خرداد 1399 - 0:21
۲ بند جنجالی لیگ برتر صدای والیبالی‌ها را درآورد

نیوز/ مهری رنجبر؛  اول، تیم‌ها تنها می‌توانند با بازیکنان خارجی قرارداد ببندند که دو، سه سالی ملی‌پوش باشند و دوم، پرداخت ۱۰ درصدی از قرارداد لژیونر‌ها به فدراسیون. هر چند ۲ بند در جلسه هفته قبل هیئت‌رئیسه فدراسیون مصوب نشد، اما بعضی مدیران‌عامل باشگاه‌ها در اعتراض به این ۲ بند نامه اعتراض‌آمیز به فدراسیون نوشتند. حتی دو، سه مدیر‌عامل باشگاه‌ها با محمود افشاردوست، کارشناس خبره و عضو هیئت‌رئیسه هم صحبت کردند. همه اهالی والیبال معتقدند این ۲ بند نیاز به بررسی و کار کارشناسی بیشتر دارد. حتی افشاردوست هم اعتراف می‌کند باید آن را چکش‌کاری کرد: «این ۲ بند آیین‌نامه لیگ نیاز به چکش‌کاری دارد و حتی یکی، دو مدیرعامل باشگاه درباره این مسئله با من تماس گرفتند.»

البته بعضی‌ها معتقدند پرداخت ۱۰ درصد از قرارداد لژیونر‌ها به فدراسیون در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و فدراسیون‌ها تنها بابت صدور ITC مبلغ مشخصی را می‌گیرند و پول ترانسفر بین باشگاه‌ها در گردش است و بس. عباسعلی میرحسینی مدیرعامل باشگاه شهداب‌یزد یکی از معترضان به این مسئله بود که حتی اعتراضش را کتبی به فدراسیون داده. او می‌گوید: «درست است که هنوز این ۲ بند تصویب نشده، اما باید آن‌ها بیشتر کارشناسی شوند. فکر می‌کنم نه ما که بیشتر باشگاه‌ها با این ۲ بند مخالف هستند.»

به نظر میرحسینی این ۲ بند دست باشگاه‌ها را می‌بندد: «بازیکنان ملی‌پوش کشور‌های صاحب نام والیبال هیچ وقت به کشور‌های آسیایی نمی‌آیند. درست است که این بند آیین‌نامه برای حضور بازیکنان سطح بالا و رشد سطح لیگ برتر والیبال است، اما بازیکنانی که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند، شاید ملی‌پوش نباشند، اما به طور حتم سطح بالا هستند. در حالی که این بند دست باشگاه‌ها را می‌بندد. فدراسیون اگر در قبال دریافت ۱۰ درصد امکانات خاصی مثل بیمه و… به لژیونر‌ها بدهد، ارزش دارد، اما بدون امکانات هیچ همخوانی ندارد. ما برای این فصل و قبل از جلسه هیئت رئیسه، با بازیکن برزیلی قرارداد بسته‌ایم. مسلماً اگر فدراسیون اجازه ندهد از نظر مالی و فنی تیم شهداب‌یزد ضرر می‌کند. به هر حال بازیکن شکایت می‌کند و شک نکنید FIVB پول بازیکن برزیلی را از ما می‌گیرد و او هم برای ما بازی نکند، تیمم ضرر می‌کند.» سیدمحمد موسوی سرعتی‌زن ملی‌پوش که تجربه بازی در پلاس‌لیگا را دارد، معتقد است فدراسیون‌ها تنها مبلغی برای ITC می‌گیرند و بس: «فکر نمی‌کنم قانونی برای پرداخت ۱۰ درصد قرارداد لژیونر‌ها به فدراسیون باشد. تنها بازیکن به وقت ورود به باشگاه پول می‌دهد و فدراسیون برای صدور ITC مبلغی را می‌گیرند.» مصطفی کارخانه سرمربی تیم والیبال سایپا برخلاف بقیه معتقد است گرفتن درصد از قبل در فدراسیون باب بوده و بدون درج در آیین‌نامه لیگ. به نظر او این قضیه به باشگاه‌ها فشار می‌آورد: «به نظرم این ۲ بند نیاز به بررسی بیشتر دارد. از طرفی اگر بازیکن ۱۰ درصد مالیات بدهد و ۱۰ درصد به فدراسیون فشار به باشگاه‌ها می‌آید. از طرفی بازیکن خارجی هم که ملی‌پوش باشد با قرارداد کمتر از ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار راضی نمی‌شود و همین مسئله کمر باشگاه‌ها را می‌شکند چراکه برای یک بازیکن باید ۴، ۵ میلیارد پرداخت کند.»

با این حساب کمیته برگزاری مسابقات و رویداد‌های بین‌المللی باید دوباره این ۲ بند را بررسی کرده و شرایط را طوری تعدیل کنند تا به نفع باشگاه‌ها و فدراسیون باشد. شادی هم به قول افشاردوست عضو هیئت‌رئیسه اول باید نظر باشگاه‌ها و هیئت‌ها را درباره این ۲ بند می‌پرسیدند و بعد به جمع‌بندی می‌رسیدند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=81296

ثبت نظر

-