طرح ترامپ برای تحریم و اخراج هزاران فارغ‌التحصیل چینی مقیم آمریکا

  • کد خبر : 79492
  • 10 خرداد 1399 - 7:29
طرح ترامپ برای تحریم و اخراج هزاران فارغ‌التحصیل چینی  مقیم آمریکا

دو منبع آگاه در کاخ سفید اعلام کردند که آمریکا قصد دارد ویزا‌ی هزاران دانشجوی فارغ التحصیل چینی را باطل و آن‌ها را مجبور به ترک خاک آمریکا کند. ترامپ معتقد است که این دانشجویان فارغ‌التحصیل چینی با دولت خود در ارتباط‌ هستند.

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، این تصمیم ترامپ در اولین مرحله می‌تواند بین ۳ تا ۵ هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل چینی را از این کشور اخراج کند. به گفته منابع ناشناس، این تصمیم طی هفته آینده اعلام خواهد شد.

آمریکا مدعی شده که هدف اصلی  اقدام ترامپ ایجاد محدودیت در جاسوسی و سرقت معنوی است، ترامپ همچنین مدعی است که برخی از دانشجویان  چینی، مظنون به انتقال اطلاعات حساس علمی به دولت خود هستند.

حدود ۳۶۰ هزار چینی اکنون در حال تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا هستند، حضور این دانشجویان سالانه منجر به سودآوری حدودا ۱۴ میلیارد دلار می‌شود که عمدتا از شهریه دانشجویان حاصل می‌شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که این اقدام آمریکا در امتداد تنش‌های اخیر بین دو کشور است. در پی شیوع ویروس کرونا آمریکا مرتبا چین را به عدم شفافیت لازم درباره ویروس کرونا متهم کرد، ترامپ هم طی توییتی این بیماری را «ویروس ووهان» خطاب کرده بود.

ادعاهای سران آمریکایی موجب خشم چین شد و آن‌ها ضمن رد این ادعاها از واشنگتن خواستند تا درباره اتهامات اخیر در خصوص به راه انداختن جنگی بیولوژیک پاسخ دهد. درگیری‌های لفظی آمریکا و چین طی هفته‌های اخیر به حدی بود که مقامات امنیتی چین طی نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور نسبت به احتمال یک مواجهه نظامی هشدار دادند.

تنش در روابط چین و آمریکا طی روزهای اخیر بیشتر هم شده است. پیشنهاد تصویب لایحه امنیت ملی چین در رابطه با ناآرامی‌های هنگ‌کنگ با دخالت واشنگتن همراه شده، ترامپ طی توییتی نسبت به عملیاتی شدن این طرح در هنگ‌کنگ به مقامات پکن هشدار داده است. در حالی که چین تاکید دارد که این اقدام در راستای قطع حمایت‌های خارجی در امور داخلی چین است، واشنگتن طی اظهاراتی مداخله‌‌جویانه مدعی است که اعمال این قانون آزادی‌ مردم هنگ‌کنگ را محدود می‌کند.

چین بارها به کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا هشدار داده که از هرگونه دخالت در موضوع هنگ‌کنگ اجتناب کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=79492

ثبت نظر

-