چگونه با هر مشغله و شرایطی، ورزش را فراموش نکنیم؟

  • کد خبر : 79358
  • 10 خرداد 1399 - 4:30
چگونه با هر مشغله و شرایطی، ورزش را فراموش نکنیم؟

کد خبر: ۱۵۳۸۶۴

تاریخ انتشار: جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ – ۱۲:۵۶

همه‌ی افراد صرف نظر از سن و جنسیت و توان فیزیکی از ورزش کردن سود می‌برند. اختصاص دادن ساعتی مشخص به ورزش کردن میان برنامه‌های روزانه، کار دشواری است. احتمالاً بار‌ها تصمیم گرفته‌اید از شنبه ورزش کردن را شروع کنید، اما هر بار به دلایل مختلفی از قبیل برنامه‌ی کاری فشرده، حجم درسی زیاد، خستگی و روزمرگی، ورزش کردن را عقب انداخته‌اید.

به گزارش نیوز، در این مقاله ابتدا به شرح مختصری از فواید ورزش روزانه می‌پردازیم. سپس به شما آموزش می‌دهیم چطور با وجود مشغله‌های زندگی به برنامه‌ی ورزشی خود پای‌بند باشید.

ورزش مرتب شما را در وزن استاندارد نگه می‌دارد
فرقی نمی‌کند اضافه وزن یا کاهش وزن داشته باشید؛ ورزش به شما کمک می‌کند به وزن مناسب برسید. با ورزش می‌توانید کالری بسوزانید و عضلات خود را تقویت کنید. لازم نیست هر روز ساعت‌ها ورزش کنید. کلید موفقیت در استمرار است. هر روز از هر وقت اضافه‌ای که دارید استفاده کنید. می‌توانید هر روز صبح ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و کمی ورزش کنید و یا به جای آسانسور از پله استفاده کنید. مهم این است هر طور شده ورزش کنید.

ورزش مستمر موجب سلامت جسم و روح است
ورزش مرتب می‌تواند از بروز بیماری‌هایی از قبیل سکته، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، آرتروز، انواع مختلف سرطان، افسرگی و اختلال استرس پیش‌گیری کند.از طرفی هنگام فعالیت‌های فیزیکی در مغز هورمون‌هایی ترشح می‌شود که حس لذت و شادی را تقویت می‌کنند و از میزان استرس می‌کاهند.

هم‌چنین ورزش باعث می‌شود بدن قوی و سالم‌تری داشته باشید و این به نوبه‌ی خود موجب می‌شود اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند.

ورزش می‌تواند مشکلات خواب شما را حل کند
اگر شب‌ها خواب‌تان نمی‌برد یا در خواب خروپف می‌کنید، بهتر است ورزش کردن را شروع کنید. با ورزش سریع‌تر به خواب فرو می‌روید و راحت و عمیق می‌خوابید. البته هیچ‌وقت نزدیک وقت خواب ورزش نکنید، زیرا تازه فعالیت کرده‌اید و هنوز هیجان دارید.

به طور کلی ورزش و فعالیت‌های فیزیکی بهترین روش برای افزایش قدرت بدنی و بهبود وضعیت روحی هستند.۱۵۰ دقیقه ورزش متعادل در هفته یا ۷۵۰ دقیقه ورزش قدرتی یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها، مدت زمان استاندارد ورزش در هفته می‌باشد. البته بهتر است این مقدار زمان را در روز‌های هفته پخش کنید. ورزش‌هایی از قبیل شنا و پیاده روی یا هر فعالیت فیزیکی دیگر مفید است. برای تقویت عضله‌ها نیز می‌توانید حداقل هفته‌ای دو بار وزنه بزنید.

اما همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از علل اصلی تنبلی در ورزش، نبود وقت کافی است. وقتی از یک روز سخت کاری به خانه برمی‌گردیم یا بیشتر روز را در دانشگاه و مدرسه گذراندیم؛ معمولاً آن قدر خسته‌ایم که ورزش را به تعویق می‌اندازیم. در ادامه قصد داریم روش‌هایی پیشنهاد کنیم که این مشکل را حل می‌کنند:

ورزش را در برنامه‌ی کاری خود بگنجانید
بسیاری از ما برنامه‌ی کاری شلوغی داریم و به سختی می‌توانیم وقتی برای ورزش پیدا کنیم. اما باید بدانید منظور از ورزش کردن، این نیست که ساعت‌ها وقت در باشگاه سپری کنید. در واقع روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کافی است.

مثلاً می‌توانید هر روز صبح پیاده تا محل کار خود بروید یا دوچرخه‌سواری کنید. حتی اگر محل کارتان بسیار دور است و ناچارید تا آن رانندگی کنید؛ ماشین را جایی دورتر از محل کار خود پارک کنید و بقیه‌ی راه را پیاده بروید. هم‌چنین می‌توانید موقع برگشتن از سر کار، باشگاه بروید و نیم ساعت ورزش‌های هوازی انجام دهید. ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز الزامی است.

اما حتی ۵ تا ۱۰ دقیقه نیز برای سوخت‌وساز بهتر بدن کافی است. پس اگر باشگاهی در نزدیکی محل کار خود می‌شناسید، می‌توانید نیم ساعت از وقت ناهارتان را به ورزش کردن اختصاص دهید. البته حتماً زمانی برای ناهار خوردن باقی بگذارید.

ورزش را با علایق و سرگرمی‌های خود بیامیزید

اگر می‌خواهید ورزش به بخش جدا‌ناپذیر زندگی تبدیل شود، آن را با علایق و سرگرمی‌های خود همراه کنید.مثلاً بسکتبال یکی از بهترین انواع ورزش است. اگر به بسکتبال علاقه دارید می‌توانید هفته‌ای یک بار با دوستان خود بازی کنید و از ورزش کردن لذت ببرید. رقصیدن هم نوعی تفریح و سرگرمی است که می‌تواند با ورزش همراه باشد.

ضمناً اگر بی‌انگیزه هستید می‌توانید با دوستان‌تان همراه شوید و با آن‌ها ورزش کنید. مثلاً می‌توانید با هم قرار کوهنوردی بگذارید. با این روش از ورزش کردن نیز بیشتر لذت می‌برید.

همزمان با تماشای تلویزیون ورزش کنید

ورزش‌های ایستایی بهترین نوع ورزش هنگام تماشای تلویزیون محسوب می‌شوند. حرکاتی مانند اسکوات، شنا، حرکات کششی پا و کار با وزنه از این قبیل هستند. می‌توانید همزمان با تماشای برنامه‌ی مورد علاقه‌تان این حرکات یا حتی ورزش‌هایی مثل یوگا و پیلاتس انجام دهید.حتی می‌توانید وقتی روی مبل نشسته‌اید، چند حرکت کششی ساده انجام دهید! مجموعه‌ی این حرکات را ورزش روی مبلمان می‌نامند و می‌توانید مثال‌های آن را در سایت‌های مختلف اینترنتی ببینید و دنبال کنید.

همزمان با انجام کار‌های خانه ورزش کنید
اکثر کار‌های خانه فعالیت فیزیکی محسوب می‌شوند و می‌توانند به ورزش تبدیل شوند. مثلاً سعی کنید وقتی جاروبرقی می‌کشید و مبلمان را جابه‌جا می‌کنید؛ همزمان تمرین‌های مربوط به تنفس را انجام دهید. یعنی درست مثل وقتی که در باشگاه وزنه بلند می‌کنید.کار‌های خانه پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به ورزش را دارند. مثلاً وقتی ظرف می‌شورید، سعی کنید همزمان حرکات اسکوات انجام دهید. یا وقتی کف چوبی اتاق را تمیز می‌کنید، سعی کنید لکه‌ها را با دست پاک کنید تا با این روش از بازو‌های خود کار بکشید.

با انجام این کار‌ها هم خانه‌ی تمیزی دارید و هم بدنی سالم!

با فرزندان خود ورزش کنید
بعضی افراد فرزند داشتن را بهانه می‌کنند تا ورزش نکنند. غافل از این که با کمی هوش‌مندی می‌توانند بازی و ورزش با فزرندان را در هم ادغام کنند.مثلاً اگر کودک خردسال دارید، بهترین کار این است که با او پیاده‌روی کنید. کوچک‌تر‌ها را هم می‌توانید بلند یا روی دوش‌تان سوار کنید. وقتی فرزندتان بزرگ‌تر شد، به راحتی می‌توانید با او فوتبال بازی کنید و با هم به دوچرخه‌سواری بروید.

ورزش‌های سختی مانند شنا و تمرینات قدرتی را متناسب با توانایی فرزندتان انجام دهید. مثلاً مادامی که شما حرکت شنای استاندارد را انجام می‌دهید؛ از فرزندتان بخواهید شنای سوئدی را امتحان کند تا فشار کمتری به او وارد شود.

با حیوان خانگی خود ورزش کنید
دردسر‌های نگه‌داری از حیوانات خانگی نیز بهانه‌ی خوبی برای ورزش نکردن محسوب نمی‌شود. این حقیقت دارد که حیوانات خانگی مانند سگ، وقت زیادی از شما می‌گیرند، ولی به راحتی می‌توانید زمان‌هایی که با آن‌ها سپری می‌کنید ورزش کنید.مثلاً اکثر سگ‌ها عاشق پیاده‌روی‌های طولانی‌اند. پس خیلی راحت می‌توانید با آن‌ها قدم بزنید. حتی بعضی افراد همراه سگ‌شان می‌دوند. البته این کار بستگی دارد سگ‌تان از کدام نژاد باشد.

حرف آخر
امروزه با گذر زمان اصل ورزش کردن بین افراد مختلف، ارزش و اعتبار بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از بیماری‌ها با سبک زندگی مناسب قابل پیش‌گیری یا حتی درمانند. ورزش و محیط شاد باشگاه بر روحیه‌ی شما تاثیرگذار است و باعث ایجاد حس لذت و شادی می‌شود. یادتان باشد هدف اصلی ورزش حفظ سلامتی شما است.

پس خود را درگیر استاندارد‌های زیبایی نکنید و رژیم‌های عجیب غریب نگیرید. بدن‌تان را در هر فرمی که هست دوست داشته باشید و با برنامه‌ی ورزشی مستمر و خوردن غذا‌های سالم و داشتن ذهنی آرام در حفظ سلامت خود کوشا باشید. امیدواریم به کارگیری روش‌های پیشنهاد شده ورزش را به بخش جداناپذیری از زندگی شما تبدیل کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=79358

ثبت نظر

-