مدرک قطعی در زمینه انتقال کرونا از طریق سیستم‌های فاضلاب بدون تصفیه گزارش نشده است

  • کد خبر : 79285
  • 09 خرداد 1399 - 5:37
مدرک قطعی در زمینه انتقال کرونا از طریق سیستم‌های فاضلاب بدون تصفیه گزارش نشده است

به گزارش نیوز ،  بحران کرونا حاشیه‌هایی برای بخش آب به همراه داشته است. یکی از حاشیه‌ها این بوده که کرونا در فاضلاب وجود دارد و ممکن است به زیرساخت‌های شبکه فاضلاب کشور آسیب وارد کند.

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در خصوص این که  امکان ورود کووید ۱۹ به فاضلاب و منابع آب زیرزمینی ایران وجود دارد؟ گفت : تاکنون مدرک قطعی دال بر انتقال ویروس و آلودگی افراد از طریق سیستم‌های فاضلاب بدون تصفیه فاضلاب گزارش نشده است. هنگام همه‌گیری بیماری سارس (نوع دیگری از کرونا ویروس‌ها) در سال ۲۰۰۳ نیز این بیماری از فاضلاب به کارگرانی که در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کار می‌کردند منتقل نشد. ضمن اینکه جهت اطمینان بیشتر در کلیه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، گندزدایی با کلر با درصد بالا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل‌های متعددی برای اقدامات پیشگیرانه درخصوص فاضلاب وجود دارد و کانیوزن تصفیه‌خانه‌ها در صورت رعایت بهداشت به هیچ مشکلی بر نخواهند خورد. مواردی مثل استفاده از تجهیزات ایمنی کافی مثل ماسک، دستکش بلند، نقاب صورت و عینک و لباس کار مخصوص، تعویض لباس کار، خودداری از خوردن و آشامیدن در محیط تصفیه‌خانه فاضلاب از این دست موارد هستند. طی دستورالعملی که به تمام شرکت‌های آب و فاضلاب صادر شده است، پرسنل حاضر در تصفیه‌خانه موظف به پوشیدن لباس کامل مقابله با ویروس هستند. در این بین دستورالعمل‌هایی نیز از زمان شروع بیماری کووید ۱۹ توسط مجموعه وزارت نیرو تنظیم و به زیرمجموعه ابلاغ شده‌اند.

خامسی در پاسخ به این پرسش که  با توجه به اینکه جمعیت حاشیه‌نشین در ایران به حدود ۲۰ میلیون رسیده (یعنی حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری) ریسک‌های گسترش کرونا در بخش آب و فاضلاب چه خواهد بود؟ گفت : درمورد مناطق حاشیه‌نشین این نگرانی برای گسترش کرونا وجود دارد. در بسیاری از مناطق حاشیه شهرها سیستم بهداشتی مناسب یا سیستم جمع‌آوری فاضلاب وجود ندارد و آب حاصل از شست‌و‌شوی خانگی مستقیما وارد کوچه‌ها می‌شود. مردمی که در مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند، باید موارد مربوط به رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی دست‌ها و اقداماتی که به‌عنوان دستورالعمل از سوی وزارت بهداشت اتخاذ شده است را انجام دهند تا به این ویروس مبتلا نشوند.

درخصوص منابع آب زیرزمینی، به‌دلیل آنکه سرعت نفوذ ویروس در خاک بسیار اندک است و منابع آب زیرزمینی که برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اغلب در عمق زیاد واقع شده است، ورود ویروس زنده به این منابع آبی غیرمحتمل است. همچنین باید توجه داشت که به کلیه آب‌هایی که از منابع سطحی و زیرزمینی برای شرب استفاده می‌شود، کلر تزریق می‌شود و هنگامی که این آب وارد شبکه توزیع آب شهری می‌شود، دارای کلر باقیمانده است که ویروس را از بین می‌برد. از زمان اعلام همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، براساس ضوابط بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع آب، میزان حداقل کلر باقیمانده در آب شرب شهری افزایش یافته است تا احتمال هرگونه آلودگی به این ویروس منتفی شود.

بنابراین با توجه به تایید مجامع علمی بین‌المللی در نابودی ویروس کرونا در حضور ترکیبات کلر، هیچ‌گونه نگرانی درخصوص آلوده بودن آب شرب به ویروس کرونا وجود ندارد. از سوی دیگر در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نیز عملیات گندزدایی از طریق افزودن کلر، ازن یا اشعه ماورای بنفش، نقش بسیار موثری در از بین بردن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از جمله ویروس کرونا دارد و بنابراین آلوده بودن پساب تصفیه‌خانه‌ها به این ویروس محتمل نیست.

معاون وزیرنیرو درخصوص دغدغه‌ها انتقال ویروس از طریق سیستم فاضلاب بیمارستانی است گفت: با توجه به اینکه فاضلاب‌های بیمارستان‌ها نیز وارد شبکه فاضلاب می‌شوند، در سال‌های اخیر با همکاری وزارت بهداشت و وزارت نیرو، تعداد قابل‌توجهی از بیمارستان‌های کشور مجهز به تاسیسات پیشرفته تصفیه فاضلاب بیمارستانی شده‌اند تا پیش‌تصفیه روی فاضلاب بیمارستانی انجام گیرد. این تاسیسات قادر به حذف انواع پاتوژن‌ها (از قبیل ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا) از پساب فاضلاب هستند. بسیاری از این عوامل بیماری‌زا از ویروس کرونا بسیار خطرناک‌تر بوده و تاسیسات متداول موجود در بیمارستان‌ها (به‌خصوص واحدهای گندزدایی) قادر به حذف آنها هستند. درخصوص واحدهای درمانی فاقد تصفیه‌خانه مستقل نیز به‌دلیل ترکیب فاضلاب بیمارستانی با فاضلاب شهری و رقیق شدن آن، احتمال بیماری‌زایی از این طریق تا حد بالایی کاهش می‌یابد. با این حال، در ماه‌های اخیر در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری نیز تمهیدات ویژه‌ای برای تصفیه فاضلاب در تصفیه‌خانه‌ها در نظر گرفته شده است تا قابلیت اطمینان این سیستم افزایش یابد.

او درخصوص  استفاده زیاد از مواد شوینده در دوران کرونا و این که می‌تواند موجب آلودگی بیشتر منابع شود؟ گفت: بخش قابل‌توجهی از آلایندگی فاضلاب شهری به‌دلیل استفاده از مواد شوینده و دترجنت‌هاست. اما تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به‌نحوی طراحی شده‌اند که قادر به حذف مواد شوینده (به‌خصوص آلاینده‌های حاوی فسفات و نیترات) باشند. افزایش غلظت این مواد در شرایط معمول، باعث افزایش بارگذاری تصفیه‌خانه‌ها و دشواری تصفیه فاضلاب می‌شود؛ اما به‌دلیل شرایط ویژه حال حاضر، تمام امکانات بخش آب و فاضلاب در خدمت تامین آب کافی و سالم و همچنین تصفیه استاندارد فاضلاب و رساندن آن به سطح آلایندگی قابل قبول قرار گرفته است. بنابراین توصیه می‌شود شهروندان بدون نگرانی در این خصوص، به توصیه‌های بهداشتی در زمینه مقابله با بیماری کرونا عمل کنند. البته قطعا افراط در استفاده از مواد شوینده موجب آلودگی منابع آب و خاک می‌شود و در این خصوص لازم است شهروندان نسبت به استفاده مناسب در سطح حداقل میزان ضروری از شوینده‌ها بسنده کنند.

 خامسی در خصوص افزایش مصرف آب در روزهای کرونایی کشور و تغییر الگوی مصرف آب توضیح داد :   با توجه به شیوع کرونا ویروس و این موضوع که مقابله و پیشگیری از انتقال آن ضرورت دارد، آب جزو اساسی‌ترین نیازها محسوب می‌شود و به‌عنوان سلاحی برای مقابله با ویروس کرونا محسوب می‌شود. یکی از توصیه‌های اصلی متخصصان پزشکی برای جلوگیری از انتشار بیماری کووید- ۱۹ در جامعه، شست‌وشوی مکرر دست است و مصرف آب به دلیل رعایت نکات بهداشتی و شست‌وشوی دست‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. این افزایش مصرف آب تا زمانی که این ویروس در جامعه وجود داشته باشد و مردم ملزم به رعایت نکات بهداشتی باشند، وجود خواهد داشت. البته مردم باید با صرفه‌جویی و رعایت نکات بهداشتی و این موضوع که منابع آبی ما محدود است، در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

به گفته وی به نظر می‌رسد تا زمانی که این ویروس وجود داشته باشد، الگوی مصرف آب در بخش بهداشت و عمومی تغییر خواهد کرد. طی ماه‌های اخیر و به‌خصوص در ماه اول شیوع این بیماری با مصادف شدن این موضوع با ایام خانه تکانی، شاهد افزایش مصرف آب در سطح کشور بوده‌ایم؛ به‌نحوی‌که در مجموع طی چند ماه اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹، مصرف آب در کل شهرهای تحت پوشش افزایش داشته است و طبق آمار ثبت‌شده میزان افزایش تولید ناشی از مصرف آب در کلیه شهرها حدود ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت شده است. دامنه نوسان این تغییرات نیز بین ۱/ ۰درصد (سمنان) الی ۶/ ۳۶ درصد (قزوین) بوده است. این موارد نشان می‌دهد میزان مصرف آب در بخش شرب و بهداشت در حال افزایش است.

خامسی یادآور شد : بارش‌های چند ماه گذشته بارش‌های مناسبی بوده‌اند که تا حدی اثر افزایش مصارف آب را جبران خواهد کرد؛ ولی در صورت طولانی شدن درگیری با ویروس کرونا و پایدار شدن روند افزایشی مصارف، قطعا در تعدادی از شهرها مشکلات ناشی از محدودیت منابع آب قابل تامین بروز خواهد کرد. به همین دلیل مهم است که شهروندان در عین رعایت بهداشت، مصرف آب را هم مدیریت کنند.

وی در خصوص این که  با ادامه افزایش بی‌سابقه مصرف آب به دلیل کرونا و اتلاف منابع زیرزمینی از شاخه‌های مختلف، زنگ خطری برای منابع آب ایران به صدا در خواهد آمد؟ گفت : باید توجه داشت که بیشترین مصرف‌کننده منابع آبی کشور بخش کشاورزی است و مصرف شرب و بهداشت قسمت عمده‌ای از برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی را شامل نمی‌شود؛ اما ظرفیت محدود تصفیه‌خانه‌ها عاملی نگران‌کننده‌ای در تامین آب شرب و بهداشتی مردم کشور است. با توجه به اینکه در کشور ما در بسیاری مناطق آب آشامیدنی و بهداشتی از یک شبکه آب‌رسانی تامین می‌شود و با توجه به ظرفیت محدود تصفیه‌خانه‌های آب، در صورت افزایش مصرف بیش از حد انتظار، ممکن است تامین آب آشامیدنی با مشکلاتی همراه شود. خوشبختانه همان‌طور که اشاره شد زمان شروع انتشار ویروس کرونا همزمان با ماه اسفند بود که ما مطابق روال هر ساله از اواسط اسفند وارد فاز آماده باش برای نوروز و مصارف متغیر آب می‌شویم. انطباق این موضوع با شیوع بیماری کرونا سبب شد که آمادگی لازم برای تامین آب ناشی از افزایش مصرف وجود داشته باشد و کلیه تصفیه‌خانه‌های در مدار با حداکثر ظرفیت در حال بهره‌برداری یا آماده بهره‌برداری باشند. بنابراین با توجه به محدودیت ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها از مردم تقاضا داریم که آب کمتری مصرف کنند تا به مشکل برنخوریم. ما در بسیاری از مناطق کشور با چالش تامین آب آشامیدنی مواجه هستیم. منابع آب شرب ما محدود است و در بسیاری از مناطق چاه‌ها با کاهش آب‌دهی مواجه شده‌اند. به همین دلیل لازم است تا صرفه‌جویی‌های لازم به منظور کاهش برداشت از این منابع انجام شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به وضعیت تابستان امسال با وجود کرونا گفت :قطعا در مناطقی از کشور که در حالت عادی نیز با کمبود آب مواجه هستند، مشکلاتی وجود خواهد داشت. با توجه به در پیش بودن فصل تابستان و افزایش مصرف آب به‌دلیل نیاز سرمایشی طبق آمار سال‌های گذشته، نیازمند صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف بهینه هستیم. اکثر سیستم‌های سرمایشی در ایران از نوع تبخیری است و این موضوع باعث افزایش مصرف آب در کشور در فصل تابستان می‌شود. در وضعیت فعلی که به‌واسطه شیوع بیماری کرونا شاهد افزایش مصرف آب به‌منظور رعایت مسائل بهداشتی هستیم، باید نهایت توجه را در صرفه‌جویی از مصرف آب داشته باشیم تا به‌دلیل افزایش مصرف آب شاهد مشکلات جدی نباشیم. کاهش مصارف غیرضروری آب مانند شست‌وشوی خودرو، حیاط منازل و… همچنین کاهش زمان استحمام و بستن شیر آب در زمان شست‌وشوی دست‌ها و مسواک زدن می‌تواند به میزان قابل‌توجهی از هدررفت آب جلوگیری کند.همچنین باید توجه داشت در فصول گرم با وارد مدار شدن کولرهای آبی باز هم مصرف آب افزایش می‌یابد. از مردم می‌خواهیم تا با رعایت برخی نکات نظیر سرویس دوره‌ای کولرها و تعویض پوشال‌ها، نصب سایه‌بان، استفاده از ترموستات و کنترل نشتی آب از کولرها، علاوه بر کاهش مصرف آب ما را در تامین نیازهای شرب و بهداشتی مردم  در سراسر کشور همراهی کنند.

وی تاکید کرد: باید توجه شود که دوره خانه‌تکانی در ماه اسفند در زمان شیوع ویروس کرونا، پیک مصرف آب با فصول گرم سال‌های گذشته برابر بوده است؛ ولی با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده توانستیم آب مصرفی را تامین کنیم. ادامه این میزان مصرف آب، به‌همراه موارد فوق که منجر به افزایش مصرف آب در فصول گرم سال می‌شود، ممکن است تامین منابع آب شرب و بهداشتی را در نقاطی با مشکل مواجه کند. اما ما در تلاش هستیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا از قطع آب جلوگیری کنیم و آب مردم به بهترین نحو تامین شود که این مهم مستلزم رعایت کردن برخی نکات توسط مصرف‌کنندگان برای کاهش مصارف غیرضروری آب است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=79285

ثبت نظر

-