آیا باید نگران انتقال کرونا از طریق پول باشیم؟

  • کد خبر : 79223
  • 09 خرداد 1399 - 4:19
آیا باید نگران انتقال کرونا از طریق پول باشیم؟

کد خبر: ۱۵۳۸۱۸

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۵

شواهد اندکی در این مورد وجود دارد که کنار گذاشتن استفاده از پول نقد، بتواند تفاوتی در میزان انتشار کووید۱۹ به وجود آورد. بعلاوه ما داده هایی برای پشتیبانی این موضوع در اختیار نداریم که این ویروس به سادگی می تواند از طریق هر سطح آلوده ای انتقال پیدا کند.

به گزارش نیوز، عده ای از مردم نسبت به انتقال ویروس کرونا از طریق پول نگران هستند. چندی پیش هر دو کشور چین و کره جنوبی شروع به ضد عفونی کردن اسکناس های خود با کمک پرتو فرابنفش یا حرارت بالا پیش از دوباره به چرخه انداختن آنها کردند. بعلاوه آنها اسکناس های موجود دربانک هایشان را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کردند، به این امید که هر گونه ویروس باقی مانده روی آنها طی این مدت نابود شود.

در اوایل مارس سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت که در صورت امکان بهتر است مردم از پول نقد استفاده نکنند، اما بعد تایید کرد که این سازمان در ارتباط با کووید۱۹، هیچ خط مشی خاصی را برای  استفاده از تعاملات مالی بدون تماس فیزیکی صادر نکرده است.

من استاد علوم سلامت بهداشت زیست محیطی و شغلی و بهداشت سلامت جهانی هستم و معتقدم که ما لازم نیست نسبت به  ناقل ویروس بودن اسکناس ها آنطور که عده ای ممکن است باور داشته باشند نگران باشیم.

آیا ویروس کرونا از روی سطوح منتشر می شود؟
مقالات جدید حاکی از آن هستند که برخی میکرب ها از جمله کووید۱۹ محتمل نیست که از طریق سطوح آلوده ای چون پول نقد انتشار پیدا کنند.
تنها راه بالقوه برای ابتلا به کووید ۱۹ از طریق یک سطح آلوده، این است که ویروس به دست های شما منتقل شود و سپس دستتتان با دهان، چشم ها یا بینی تان تماس پیدا کند.
به همین دلیل است که تمام کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و سازمان بهداشت جهانی تا دولت های محلی تاکید دارند که شستن دست ها، به خصوص بعد از دست زدن به پول نقد بسیار مهم است.
وجود برخی باکتری ها و ویروس ها رو پول شناسایی شده است. فقط کووید۱۹ است که آزمایشی در مورد آن صورت نگرفته است.
در این باره که کووید۱۹ تا چه مدت می تواند روی پول باقی بماند اطلاعات اندکی وجود دارد. آزمایش های آزمایشگاهی در مورد آنفلونزا نشان می دهند که  این ویروس بدون ماده لزج، از یک ساعت تا یک روز  روی پول زنده می ماند.
با این حال زنده ماندن ویروس ها در طبیعت بستگی به میزان دما، رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارد. هنوز هیچ کاری در مورد اندازه گیری مدت زنده ماندن کووید۱۹ روی پول انجام نشده هر چند روی سطوح دیگر نیز مدت زمان زنده بودن کووید۱۹ باز هم متغیر بوده است.

مشکل زندگی بدون پول نقد
یک راه حل پیشنهادی کنار گذاشتن استفاده از پول نقد است که به معنی استفاده از دیگر شیوه های رد و بدل کردن پول است که کاغذی یا سکه نباشند، مثل کارت های  بانکی یا پول های رمزگذاری شده.
برخی کارشناسان در مورد کنار گذاشتن استفاده از پول نقد نگرانند، چرا که این کار ممکن است برای برخی از کسانی که فاقد کارت اعتباری هستند مشکل آفرین باشد.
همچنین برخی کسب و کارها دریافت پول نقد را ترجیح می دهند تا مجبور نباشند هزینه های ناشی از استفاده از کارت اعتباری را بپردازند.
سرانجام آنکه شواهد اندکی در این مورد وجود دارد که کنار گذاشتن استفاده از پول نقد، بتواند تفاوتی در میزان انتشار کووید۱۹ به وجود آورد. بعلاوه ما داده هایی برای پشتیبانی این موضوع در اختیار نداریم که این ویروس به سادگی می تواند از  طریق هر سطح آلوده ای انتقال پیدا کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=79223

ثبت نظر

-