حمله «ایاد علاوی» به «مصطفی الکاظمی» به‌دلیل درخواست کمک از عربستان

  • کد خبر : 77013
  • 05 خرداد 1399 - 1:03
حمله «ایاد علاوی» به «مصطفی الکاظمی» به‌دلیل درخواست کمک از عربستان

به گزارش نیوز به نقل از شفقنا، ایاد علاوی، رهبر ائتلاف الوطنیه عراق امروز (یک‌شنبه) به شدت از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به دلیل فرستادن علی علاوی، وزیر دارایی به کشورهای عربستان و کویت انتقاد کرد.

وی در سخنرانی ضبط شده به مناسب فرارسیدن عید فطر خطاب به عموم مردم عراق گفت: به شدت با اقدام نخست وزیر در فرستادن وزیر دارایی برای درخواست کمک یا دریافت وام از سایر کشورها مخالف هستم.

وی این سوال را مطرح کرد که «آیا برای کشوری بزرگ همچون عراق جایز است که پس از گذشت ۱۷ سال از رها شدن از چنگ رژیم صدام، از سایر کشورها گدایی کند؟»

علاوی افزود: همه ما از تلا‌ش‌ها برای بی‌پشتوان کردن تروریسم، مهار عناصر افراطی و گسترش امنیت و ثبات حمایت می‌کنیم و در کنار نیروهای امنیتی‌مان با تمام تشکلیلات‌های آنها می‌ایستیم.

وی تاکید کرد: زمان آن فرارسیده است که سلاح تنها در دست دستگاه‌های امنیتی کشور باشد و فرماندهی کل نیروهای مسلح با حضور نمایندگانی از پیشمرگه و حشد شعبی مبارز شکل بگیرد.

رهبر ائتلاف الوطنیه عراق درباره مقابله با همه گیری ویروس کرونا و پیامدهای آن گفت: باید توصیه‌های بهداشتی مراعات شود و به دستورالعمل‌های صادر شده از سوی دستگاه‌های مربوطه پایبند بود. همچنین می‌بایست از نهادهای درمانی داخل و خارج عراق حمایت کرد تا درمان لازم برای متوقف کردن این بیماری کشف شود.

وی درباره اوضاع اقتصادی عراق گفت: در وضعیت اقتصادی خفت‌باری به سرمی‌بریم که باعث عدم خدمت رسانی و نبود فرصت‌های شغلی شده است و این‌ها ماحصل قطعی برنامه‌ریزی‌های نامناسب دولت‌های متوالی بوده است.

ایاد علاوی در سخنان خود به روند سیاسی عراق نیز اشاره کرد و گفت: پس از اینکه روند سیاسی بر مبنای کلاهبردی، فریب، به حاشیه راندن و طرد کردن بنا گشت و تسلیم اراده‌های خارجی شد، این روند سیاسی به وضعیت تأسف بار و خسته کننده‌ای رسیده است.

رهبر ائتلاف الوطنیه عراق اظهار کرد که تنها گزینه پیش‌روی مردم عراق حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز و بیان نظرات به روش صلح آمیز و هدفمند و با حفظ مسالمت آمیز بودن تظاهرات است.

وی در پایان سخنان خود از دولت خواست به خواسته‌های مردمی و اراده آشکار مردم پاسخ دهد و به وظایف خود در این زمینه عمل کند و همچنین مسئولیت‌های خود در حفاظت از تظاهرات و تظاهرکنندگان را بر عهده بگیرد.

ایاد علاوی همچنین نسبت به خشم گسترده مردم در صورت ادامه به کارگیری بیش از حد ابزارهای خشونت‌آمیز علیه مردم عراق هشدار داد.

در ابتدای هفته جاری، علی علاوی، وزیر دارایی عراق به دستور نخست وزیر برای رایزنی‌های اقتصادی و امنیتی به عربستان و کویت سفر کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=77013

ثبت نظر

-