بازگشت به مانیفست آیت‌الله

  • کد خبر : 7548
  • 29 بهمن 1398 - 12:14
بازگشت به مانیفست آیت‌الله

شرق: روز گذشته نشست خبری حزب کارگزاران سازندگی با حضور رسانه‌ها درباره انتخابات مجلس برگزار شد. در این نشست علاوه بر آنکه نامزدهای موجود در لیست انتخاباتی کارگزاران خود را معرفی کردند و از سوابق‌شان گفتند، اعضای اصلی حزب از‌جمله غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی و محسن هاشمی‌رفسنجانی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. در این جلسه مجید انصاری، نامزد نمایندگی این دوره مجلس هم تحلیل خود را از فضای سیاسی موجود ارائه داد.

هاشمی: از بهترین افراد تأیید صلاحیت‌شده‌ استفاده کردیم

به گزارش «شرق» محسن هاشمی در ابتدای این نشست گفت: «در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس قرار داریم و می‌دانیم که مجلس نخستین نهاد مردم‌سالار بعد از انقلاب بود که نهادینه شد و امروز با سالگرد انقلاب می‌بینیم که این نهاد مردم‌سالار به ۴۰سالگی خود در جمهوری اسلامی ایران رسیده است. انتخابات این دوره مجلس اهمیت زیادی برای کشور دارد و در‌عین‌حال که از چنین اهمیتی برخوردار است، چالش‌های زیادی هم در این دوره رخ داده است. نخستین چالش به فضای کلی حاکم بر انتخابات بازمی‌گردد. افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها سفره‌های مردم را کوچک و باعث ایجاد نارضایتی‌هایی در میان مردم شده است و اکنون این فشارها هفت یا هشت دهک جامعه را درگیر کرده است و از پس چنین وضعیتی انتظارات مردم هم بسیار افزایش یافته است. چالش دوم به خود انتخابات بازمی‌گردد. در سال‌های اخیر اثرگذاری مجلس کاهش یافته است که مشخص‌ترین آن در ماجرای بنزین بود و دیدیم که هیچ توجهی به نقش مجلس نشد. اکنون این ضرورت بیش‌از‌پیش احساس می‌شود که مجلس به جایگاه اصلی‌اش بازگردد و در رأس امور قرار بگیرد. نیروهای اصلاح‌طلب هم با موانع متعددی روبه‌رو هستند. ما باید کارنامه‌ای متناسب از خود ارائه می‌دادیم که با توجه به عملکرد لیست امید این مهم محقق نشد؛ از سوی دیگر چالش رد صلاحیت‌های اخیر هم بر مشکلات موجود اصلاح‌طلبان دامن زد و بخش عمده‌ای از شخصیت‌ها یا در انتخابات شرکت نکردند یا رد صلاحیت شدند و شورای‌عالی سیاست‌گذاری با توجه به این محدودیت‌ها قادر به ارائه لیست نشد؛ در‌عین‌حال این مجوز را صادر کرد که احزاب لیست‌های خود را بدهند؛ بنابراین حزب کارگزاران تصمیم گرفت که لیست ارائه دهد. تجربه تاریخی نشان داده است که احزاب نمی‌توانند هر زمان که احساس می‌کنند برنده هستند، وارد انتخابات شوند و هر زمان که احساس شکست کنند، از مسئولیت سیاسی خود سر باز زنند. ما امروز با لیست یاران هاشمی به میدان آمده‌‌ایم و در این لیست سعی کرده‌ایم از بهترین افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند، استفاده کنیم».

او ادامه داد: «اولویت شخص آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی انقلاب و مردم بود و سعی می‌کرد جناحی عمل نکند. بر‌اساس‌این ‌ما هم ضرورت دیدیم که طبق منش ایشان در انتخابات شرکت کنیم. عنوان یاران هاشمی به معنی انتساب این لیست به آیت‌الله هاشمی نیست؛ بلکه منظور تداوم نگاه مشارکت‌محور آقای هاشمی در انتخابات است و هر گروهی که به عقلانیت اعتقاد داشته باشد، می‌تواند یار هاشمی باشد. حزب کارگزاران سعی می‌کند با این لیست جلوی پیشروی تندروها و براندازان را بگیرد و از رسانه‌ها از‌جمله صداوسیما انتظار داریم زمینه بی‌طرفی و یک انتخابات شایسته را فراهم کنند».

مرعشی: اختلاف دیدگاه‌ها مانع ارائه یک لیست مشترک شد

در ادامه حسن مرعشی درباره فضای حاکم بر این دوره انتخابات گفت: «انتخابات اخیر سخت‌ترین انتخاباتی است که در این ۴۰ سال تجربه می‌کنیم. نوع برخورد شورای نگهبان با نامزدهای انتخابات هم به گونه‌ای بود که فریاد همه را درآورد. بخشی از مردم هم اعتراضات مهمی درباره روند موجود دارند؛ از‌جمله آنکه عمده اعتراض‌ها ریشه‌های اقتصادی دارد که علت چنین شرایطی هم به ناکارآمدی‌های داخلی بازمی‌گردد و هم به شرایط خارجی. مردم پرسش‌های مهمی دارند که باید به آنها پاسخ داده شود؛ مثلا چرا به مردم اعلام نمی‌شود که در حوادث آبان‌ سال جاری چند نفر کشته شده‌اند؟ این رفتارها مردم را عصبانی می‌کند. در چنین وضعیتی برخی از فعالان سیاسی با طبع نازک خود صحنه انتخابات را ترک کردند؛ اما ما در حزب کارگزاران سعی کردیم که این طبع نازک را با تجربه خود در هم ‌آمیزیم و در انتخابات شرکت کنیم و حتی لیست هم بدهیم. ما سعی کردیم که از موقعیت ایجاد‌شده بهترین استفاده را کنیم تا در آینده مشکلات بیش از شرایط کنونی نشود».

مرعشی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در شرایط فعلی که نهادهای انتخابی کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند، چه ضرورتی به شرکت در انتخابات است، تصریح کرد: «اگر اقدامات سیاسی و اجتماعی را یک زمینه عمومی برای جامعه تلقی کنیم، هیچ حادثه‌ای کم‌اثر نیست. آنچه امروز در اختیار ماست، ذخیره مشروطه تاکنون است. آینده ایران هم به کنش امروز ما بستگی دارد. من این حرف را قبول ندارم که چون نهادهای انتخابی قدرت کافی ندارند، باید کنار بکشیم. برای مثال می‌گفتند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۶ نهاد قدرت می‌خواست که آقای ناطق رئیس‌جمهور بشود؛ اما آقای خاتمی با تکیه به رأی مردم رئیس‌جمهور شد و در بسیاری از انتخابات‌های بعد از آن هم مشابه همین اتفاق رخ داد. این را هم بگویم که در جمهوری اسلامی هیچ نهاد انتخابی و انتصابی به معنای دقیق کلمه وجود ندارد؛ یعنی منشأ بسیاری از نهادهای انتصابی مجلس خبرگان است که اعضای آن با رأی مردم تعیین می‌شوند و نهادهای انتخابی هم اختیار کاملی ندارند که بگوییم کاملا انتخابی محسوب می‌شوند».

او همچنین درباره اینکه چرا یک لیست مشترک با دیگر احزاب ندادید و آیا کارگزاران به دنبال ایجاد یک جریان جدید و مستقل است، گفت: «اختلاف دیدگاه‌هایی وجود داشت که مانع ارائه یک لیست مشترک با دیگر احزاب شد. مشخصا آنکه برخی احزاب می‌گفتند تمام اعضایمان باید در لیست باشند که ما قائل به چنین سیاستی نبودیم. کارگزاران مسئولیت لیست خود را می‌پذیرد و اگر این لیست پیروز شود، پیروزی‌اش برای کل جریان اصلاحات خواهد بود و اگر شکست بخورد مسئولیت با ماست».

کرباسچی: تکلیف داریم کشور را از بن‌بست رها کنیم

غلامحسین کرباسچی هم درباره ضرورت حضور احزاب در انتخابات اظهار کرد: «متأسفم که بگویم در این دوره انتخابات شخصیت‌هایی که حتی سابقه جانبازی در کارنامه خود دارند، ردصلاحیت شدند. این شرایط سخت غیرقابل‌انکار است اما به‌هر‌حال ما نباید از همین ظرفیت‌های موجود خود را محروم کنیم. ما تکلیف داریم که کشور را از بن‌بست رها کنیم. ما به مردم می‌گوییم که در انتخابات شرکت کنید و با چنین خواسته‌ای نمی‌توانیم آنها را در بین چندهزار تأییدصلاحیت‌شده تنها بگذاریم. این احزاب هستند که باید نامزدهای شایسته را معرفی کنند و با چنین رویکردی سعی کردیم در لیست اخیر افراد کارآمد را بگذاریم؛ افرادی که تحصیلات عالی دانشگاهی دارند و سابقه روشنی برای آنها دیده می‌شود. ما نباید دست نیروهای خوش‌فکر را ببندیم».

او در پاسخ به پرسش «شرق» مبنی بر اینکه چرا حزب کارگزاران اصرار دارد که افراد حاضر در لیست را منتسب به آیت‌الله هاشمی کند و اگر این افراد نتوانند مسئولیت‌های خود را به‌درستی ایفا کنند، آیا در نگاه عمومی تفکر هاشمی زیر سؤال نخواهد رفت و آیا کارگزاران به دنبال مصادره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است، گفت: «دو نکته را باید از هم جدا کنیم. نخست آنکه این افراد لزوما در مکتب فکری آیت‌الله هاشمی پرورش نیافته‌اند؛ هرچند برخی از افراد لیست کاملا با تفکرات آیت‌الله هاشمی آشنا هستند و جوانان لیست هم در محافل دانشگاهی نشان داده‌اند که علاقه بسیار زیادی به مرحوم هاشمی دارند. دوم آنکه این لیست، لیست یاران هاشمی است، به‌معنای کسانی که در حزب کارگزاران، اعتدال‌و‌توسعه و کار حضور دارند و لیست اخیر را بسته‌اند. در گذشته هم نهضت آزادی و مرحوم بازرگان و یزدی لیستی با عنوان یاران مصدق ارائه دادند و در آن لیست افرادی حضور داشتند که نه‌تنها مرحوم مصدق را ندیده بودند بلکه با شخصیت او نیز آشنایی کافی را نداشتند. آیا می‌توان گفت نباید بر لیستی که مورد تأکید و حمایت آقای بازرگان بود، نام یاران مصدق می‌گذاشتند؟ این لیست از سوی یاران هاشمی ارائه شده است و بحثی در این نیست. از سوی دیگر افراد لیست هم به‌دلیل علاقه‌مندی به مرحوم هاشمی پیگیر تحقق منش و رویکرد آن مرحوم خواهند بود؛ بنابراین در نام یاران هاشمی اشکالی نمی‌بینیم».

انصاری: بازتولید یأس در جامعه باعث عبور مردم از اصلاحات می‌شود

مجید انصاری هم در این نشست خبری با ذکر دلایل حضور خود در انتخابات گفت: «در ابتدا می‌خواهم قدری درباره علت حضورم در این دوره انتخابات سخن بگویم. مجموعه جریان اصلاح‌طلب به همراه شورای عالی سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان جلسات متعددی با شخص آقای خاتمی داشته است و در این جلسات آقای خاتمی گفتند که هرکس می‌تواند مؤثر باشد، ثبت‌نام کند. آقای خاتمی صراحتا توصیه به ثبت‌نام کردند که جمعی این تصمیم را نپذیرفتند و ثبت‌نام نکردند که مورد گلایه آقای خاتمی هم قرار گرفتند. من چون فرد تشکیلاتی‌ای هستم، باوجود آنکه از نظر شخصی تمایل به حضور نداشتم اما به توصیه بزرگان اصلاحات احترام گذاشتم و ثبت‌نام کردم. متأسفانه تعداد زیادی از نامزدهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند و صلاحیت کسانی تأیید نشد که همان ویژگی‌های شهید مدرس را در نمایندگی داشتند که امام می‌گفت مدرس برایتان قله باشد؛ یعنی افرادی که شجاعانه مواضع خود را می‌گفتند. اخیرا به آقای مطهری گفتم حالا که صلاحیت شما تأیید نشد، سعی کنید ارتباطتان را با سرمایه اجتماعی قابل‌توجهتان حفظ کنید. شورای عالی سیاست‌گذاری باتوجه به همه این موارد تشخیص داد که لیستی ارائه نکند اما اعلام کرد که احزاب می‌توانند لیست بدهند و احزاب هم هیچ اقدامی خلاف مصوبه اخیر انجام ندادند. وقتی جامعه در پیچ خطرناکی قرار می‌گیرد، نقش احزاب تعیین‌کننده می‌شود. احزاب نقششان این است که جامعه را از خطرهای موجود نجات دهند و در این راستا علاوه بر آنکه یأس به جامعه منتقل نکنند، به جامعه روحیه و امید بدهند. اکنون شرایط سختی بر کشور حکم است؛ به‌نحوی‌که مشکلات داخلی و بین‌المللی اعصاب مردم را به هم ریخته است و در این بین هیچ عاملی مخرب‌تر از مأیوس‌کردن مردم نیست. دست‌ِکم در این شرایط انتظار آن است که اصلاح‌طلبان مردم را مأیوس نکنند. تردید نداشته باشید اگر تصمیم مجموعه اصلاح‌طلبان سکوت در این دوره انتخابات بود، همه تمکین می‌کردیم اما شخص آقای خاتمی از من خواست که بمانید و ادامه دهید. افزون بر این بدانیم که اگر به بازتولید یأس در جامعه ادامه دهیم، مردم از اصلاحات هم عبور می‌کنند».

او درباره برنامه‌هایی که قرار است در مجلس آینده پیگیری شود، ادامه داد: «ما سعی می‌کنیم که در مجلس یازدهم جامعه را از روزمرگی و انفعال بیرون آوریم و نظارت مجلس را به یک امر واقعی تبدیل کنیم. با چنین رویکردی می‌توانیم به خواسته امام یعنی در رأس بودن مجلس برسیم».

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=7548

ثبت نظر

-