افزایش سه برابری این بیماری به دلیل استفاده نادرست از مواد شوینده| مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 73593
  • 31 اردیبهشت 1399 - 9:59
افزایش سه برابری این بیماری به دلیل استفاده نادرست از مواد شوینده| مصاحبه اختصاصی

کد خبر: ۱۵۳۱۶۲

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۰۸:۱۴

گفتگوی یکی از مسئولین وزارت بهداشت در گفتگو با نیوز:

ترس افراد از کرونا و عدم مراجعه ی آن ها به مراکز درمانی و پزشک باعث بروز مشکلات جدید چشمی شده است.

در قسمت اول این گفتگو،  عوارض چشمی ویروس کرونا، تفاوت قرمزی چشم بر اثر کرونا یا آلرژی، کاربرد شیلد و مضرات استفاده از  لنز در روزهای کرونایی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

خبرنگار نیوز در قسمت دوم گفتگوی اختصاصی با دکتر سید فرزاد محمدی، رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، در خصوص ضرورت و شرایط مراجعه بیماران به چشم پزشکی در زمان شیوع کرونا، مضرات استفاده از مواد شوینده برای چشم و عوارض برخی داروهای کرونایی برای چشم صحبت کردند؛

این بیماران چشم می توانند تلفنی روند درمان خود را پیگیری کنند

او گفت: افرادی که قبل از کرونا تحت مراقبت های چشم پزشکی بودند باید بتوانند برای برنامه ریزی مجدد و زمان بندی مراجعاتشان با پزشک یا مرکز درمانی خود در تماس باشند.

وی اضافه کرد: الان به توجه به شیوع کرونا تأکید می کنیم که برخی افراد به صورت تلفنی درباره استمرار درمان و مراجعات لازم تصمیم بگیرند مثلا در بین بیماری های چشمی مزمن مانند بیمار آب سیاه، فرد به صورت تلفنی و با مرور پرونده اش و بر اساس آخرین فشار چشمی اش به جای اینکه دو ماه بعد ویزیت شود، می تواند چهار ماه بعد چکاپ شود.

دکتر محمدی بیان کرد: حتی در مورد کسانی که بیماری قند یا فرسودگی سنی شبکیه دارند و تحت ویزیت به صورت دوره ای بوده اند، می توانند پرونده خود را برای ارائه ی خدمت به صورت تلفنی بررسی کنند. اما از طرفی اگر افرادی دیابت یا فرسودگی شبکیه داشته و تزریق انجام می داده اند، پروتکل درمانی این افراد نسبت به یک ماه قبل تغییر کرده و این افراد باید حضوری مراجعه کنند.

برخی افراد می توانند به صورت تلفنی درباره استمرار درمان و مراجعات لازم تصمیم بگیرند.

ترس از کرونا و طغیان بیماری های چشمی حاد!

این متخصص چشم گفت: ما از یک طرف با همه گیری کرونا مواجهیم از طرف دیگر با طغیان بیماری های دیگر ناشی از کرونا را هم می بینیم. یعنی ترس افراد از کرونا و عدم مراجعه ی آن ها به مراکز درمانی و پزشک باعث بروز مشکلات جدید شده است. مثلا حتی دیده می شود که نوزادان نارس بیشتری با مراحل پیشرفته و انتهایی اشکال در شبکیه مواجه شده اند و نابینا می شوند.

او اضافه کرد: همچنین بروز موارد بیشتری از پس زدن پیوند قرنیه، مراجعه دیر هنگام عفونت قرنیه را به دلیل عدم مراجعه به موقع به دلیل ترس از کرونا، هم در مراجعات خودم داشته ام و هم گزارشاتی را در این خصوص دریافت کرده ام.

اعمال اورژانسی و غیر اورژانسی چشم در زمان شیوع کرونا

محمدی با اشاره به اینکه خوشبختانه مراکز درمانی و مطب ها برای اینکه فرد بیمار چگونه مراجعه کند، چطور غربال شود و حتی چه چیز بپوشد توسعه پیدا کرده، به نیوز گفت: همچنین  پروتکل های فاصله گذاری اجتماعی در مراکز درمانی هم اجرا می شود. بنابراین برخلاف اینکه شاید مردم فکر کنند مراکز درمانی آلوده باشد اینطور نیست. اتفاقا یکی از جاهای بسیار امن برای شهروندان مراکز درمانی است.

از یک طرف با همه گیری کرونا مواجهیم از طرف دیگر با طغیان بیماری های دیگر ناشی از کرونا را هم می بینیم.

وی ادامه داد: فردی که خطای انکساری چشم دارد و زیاد رانندگی نمی کند یا فردی که می خواهد عمل لیزیک، لازک یا جراحی های چشم در این طیف را انجام دهد، این ها اعمال غیر اورژانسی چشم محسوب می شوند و این افراد می توانند تا اینکه سیاست کلان کشور نسبت به همه گیری کرونا مشخص شود، عمل چشم خود را به تعویق بیندازند و عینک استفاده کنند.

این مسئول وزارت بهداشت گفت: با اینکه آب مروارید هم یک عمل اورژانسی به حساب نمی آید اما مثلا اگر یک فردی راننده باشد، یک چشم خود را آب مروارید عمل کرده باشد، حتی اگر الان آب مروارید چشم دیگرش متوسط هم باشد، چون این ناهماهنگی بین چشم راست و چپ امکان دارد  باعث اختلال در عملکرد زندگی روزمره و حتی تصادف شود، ما به او توصیه می کنیم حتی در این شرایط عمل کند.

تغییر عملکرد پزشکان نسبت به ماه اسفند

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت تأکید کرد: نوع عملکرد ما نسبت به دو ماه قبل تغییر کرده است مثلا در اسفند ماه می گفتیم هیچ آب مرواریدی را عمل نکنیم اما دیدگاه الان ما این است که اگر آب مرواریدی اختلال در روزمره فرد ایجاد کند باید عمل شود.

برخی اعمال جراحی غیر اورژانسی محسوب می شوند و فرد می تواند تا مشخص شدن سیاست کلان کشور نسبت به همه گیری کرونا، عمل چشم خود را به تعویق بیندازند.

دکتر سید فرزاد محمدی خاطرنشان کرد: انجمن های شناخته شده ی دنیا با توجه به شیوع کرونا فهرستی از عمل های اورژانسی و غیر اورژانسی چشم را برای ما مشخص کرده اند و با گروه های مختلف از متخصصین چشم پزشکی در ارتباطیم که بدانیم در شرایط فعلی چگونه باید با هر مورد بیمار چشم رفتار کرد.

استفاده افراطی از شوینده ها و التهاب پلک!

 این فوق تخصص چشم در ادامه به نیوز گفت: می توانم بگویم افزایش سه برابری التهاب دور چشم و پلک ها به خصوص در خانم ها را در میان مراجعین خود می بینیم که ناشی از افراط در استفاده از مواد شوینده پس از شیوع کرونا بوده است.

وی همچنین اشاره کرد: نکته این است که ما نمی گوییم فرد نباید از شوینده ها استفاده کند زیرا رعایت اصول بهداشتی با توجه به شیوع ویروس مهم است اما فرد باید هشیار باشد، حتی اگر دست خود را پس از استفاده از شوینده با مایع صابون و آب شسته و دستش تمیز باشد، باز هم در صورتی که دستش به چشمش بخورد، جابجایی دائمی ماده حساسیت زا به سمت پلک اتفاق خواهد افتاد.

افزایش سه برابری التهاب دور چشم و پلک ها را به خصوص در خانم ها به دلیل استفاده ناصحیح از مواد شوینده می بینیم.

او  در این خصوص توصیه کرد: فرد تا آنجایی که امکان دارد دست خود را به سمت چشم خود نبرد و هنگام کار با شوینده ها از دستکش استفاده کند.

داروی درمان کرونا که می تواند باعث مشکلات چشمی شود

این مسئول وزارت بهداشت در خصوص داروی کلروکین که برای بیماران کرونایی تجویز می شود هم گفت: یکی از داروهایی که برای درمان کووید ۱۹ استفاده می شود، کلروکین و هیدروکسی کلروکین است که این دارو یک داروی بسیار خوب و مؤثر  برای بیماران روماتیسمی است و چشم پزشکان عوارض بلندمدت این دارو را بر روی شبکیه چشم بیمار چک و کنترل می کنند.

وی بیان داشت: امکان دارد برای برخی این ذهنیت پیش بیاید که این عارضه چشمی برای بیماران کرونایی در مدت دو هفته ای که از هیدورسی کلروکین استفاده می کنند، هم ایجاد می شود. از طرفی دوز این دارو برای بیماران کرونایی چهار برابر دوز معمول برای بیماران روماتیسمی است.

مشاوره چشم پزشکی برای این دسته از بیماران کرونایی!

در اینباره دکتر سید فرزاد محمدی تصریح کرد: با این حال در این مورد جای  نگرانی وجود ندارد و اساسا در مورد بیماران کرونایی که بیماری خاص کلیوی و کبدی و غیره ندارند، دوز هیدروکسی کلروکین که برای درمان آن ها داده می شود مسمومیتی برای شبکیه تا کنون ایجاد نکرده و گزارشی در اینباره نداشته ایم.

دوز هیدروکسی کلروکین برای آن دسته از بیماران کرونایی که بیماری خاص دیگری ندارند، مسمومیت شبکیه تا کنون ایجاد نکرده است.

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در آخر نیوز گفت: توصیه شده در افرادی که اختلال شبکیه دارند یا از داروهایی که روی شبکیه مؤثر است مانند داروی تاموکسیفن استفاده می کند، اگر قرار است کلروکین به دلیل کرونا استفاده کنند، یک مشاوره از چشم پزشک برای آن ها لازم است.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=73593

ثبت نظر

-