آیا کم کردن سریع وزن فکر خوبی است؟

  • کد خبر : 73383
  • 31 اردیبهشت 1399 - 3:04
آیا کم کردن سریع وزن فکر خوبی است؟

کد خبر: ۱۵۳۱۴۲

تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۲۲:۴۳

کم کردن سریع وزن می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی بگذارد، همان‌طور که چاقی نیز برای سلامتی مضر است. به همین خاطر گرفتن رژیم‌های غذایی کم‌کالری، راهی منطقی برای کم کردن وزن در افرادی با اضافه‌وزن بسیار بالا است ( افرادی با شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰) که به خاطر دلایل مشخصی (مانند جراحی کاهش وزن) نیاز به کم کردن سریع وزن دارند.

به گزارش نیوز، رژیم‌های غذایی کم‌کالری تحت نظارت پزشک انجام می‌شوند و تنها چند هفته طول می‌کشند. در این رژیم‌ها، غذاهای تجویز شده به لحاظ ارزش غذایی و داشتن تمامی مواد مغذی، کاملاً متعادل هستند. رژیم‌های کم‌کالری طی ۱۲ هفته حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از وزن بدن را کم می‌کنند. این میزان از کاهش وزن برای کسانی است که رژیم غذایی را تا انتها ادامه می‌دهند. اما ۲۵ تا ۵۰ درصد از افراد این رژیم را تا انتها ادامه نمی‌دهند.

زمانی که رژیم غذایی به طور ناگهانی متوقف شود، وزن بدن دوباره به حالت قبل باز می‌گردد. به همین خاطر بسیاری از متخصصین معتقدند که برای کاهش وزن باید راه پایدارتری از رژیم‌های موقت انتخاب شود.

البته بسیاری از افرادی که رژیم‌های لاغری سریع می‌گیرند، این کار را خودشان انجام می‌دهند. این کار معمولاً برای رسیدن به یک هدف کوتاه‌مدت مانند پوشیدن یک لباس خاص یا رفتن به یک مهمانی است.

گرسنگی دادن به خودتان قطعاً کار درستی نیست. اما اگر بدن شما کاملاً سالم است، محدود کردن غذاهایی با کالری بسیار بالا برای مدت زمان کوتاه، نمی‌تواند ضرری برای شما داشته باشد. اما بهتر است در این‌باره با پزشک خود مشورت کنید و به او بگویید که چه رژیم غذایی گرفته‌اید و توجه کنید که رژیم شما شامل پروتئین کافی (۷۰ تا ۱۰۰ گرم در روز) باشد. از قرص مولتی‌ویتامین استفاده کنید و غذاهای غنی از پتاسیم مصرف کنید (گوجه، پرتغال و موز).

همچنین به خاطر داشته باشید که رژیم‌های سخت‌گیرانه نمی‌توانند به نحوی سالم و پایدار وزن شما را کاهش دهند و اغلب افرادی که این رژیم‌ها را دنبال می‌کنند، بلافاصله بعد از متوقف کردن رژیم دوباره به وزن قبلی بازمی‌گردند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=73383

ثبت نظر

-