چگونه یک زندگی متعادل و رضایتمند داشته باشیم؟

  • کد خبر : 73373
  • 31 اردیبهشت 1399 - 2:46
چگونه یک زندگی متعادل و رضایتمند داشته باشیم؟

کد خبر: ۱۵۳۱۴۱

تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۲۲:۰۳

کارشناسان نشست‌های روانشناسی چهل‌چراغ، با بیان اینکه افراد با طرح زندگی متعادل بیش از موفقیت به دنبال رضایت هستند، برای بهبود این طرح زندگی تمرکز بر اهمیت به جای اولویت را تجویز کردند.

به گزارش نیوز،  سلسله نشست‌های چهل‌چراغ که سال‌های گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شد، به دلایل شرایط خاص حاکم بر کشور، در ماه رمضان امسال با موضوع «طراحی زندگی برای روزهای سخت» از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ روزهای زوج از سیمای مرکز استان پخش می‌شود.

در یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های چهل‌چراغ با موضوع «طراحی زندگی برای روزهای سخت» نوبت به بررسی طرح زندگی متعادل رسید.

راضیه ایزدی عضو هیأت ‌علمی دانشگاه صفاهان بررسی این طرح زندگی را با برشمردن ویژگی‌های افراد متعادل آغاز کرد و اظهار داشت: برای این افراد تمام ابعاد زندگی اهمیت دارد و به همان اندازه که رابطه خانوادگی، رابطه با همسر و فرزند و روابط اجتماعی برای افراد متعادل مهم است، کار، تفریح، سلامتی، امور معنوی و اوقات فراغت نیز برای آن‌ها اهمیت دارد و چندبعدی بودن ویژگی مهم این طرح زندگی است.

وی افزود: این افراد اهل نظارت بر زندگی خود هستند و این نظارت را به صورت روزانه، ماهانه، هفتگی و سالانه انجام می‌دهند. همچنین مدیریت زمان، هزینه و انرژی سومین ویژگی افراد متعادل است.

به گفته ایزدی، افراد متعادل هیچ کاری را بدون برنامه‌ریزی انجام نمی‌دهند، اهل پیش‌بینی هستند و نظم زمانی و محیطی برای آن‌ها بسیار مهم است.

عضو هیأت ‌علمی دانشگاه صفاهان درباره واکنش افراد متعادل در چهار وضعیت عادی، استرس‌زا، اضطرار و بحران بیان کرد: این افراد در شرایط عادی اصلاً اهل افراط و تفریط نیستند و در این شرایط برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها هنگامی که در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند چون به تمام ابعاد زندگی پرداخته‌اند برنامه و آمادگی دارند؛ پس واکنش هیجانی ندارند، از استرس فرار نمی‌کنند و به حل مسأله و یافتن راه‌حل می‌پردازند.

او اضافه کرد: افراد متعادل در شرایط بحرانی به جای منفعل یا واکنشی بودن، فعال‌اند اما پیشتاز هم نیستند چون نمی‌توانند ایده بدهند و طراح باشند. آن‌ها در شرایط اضطرار مانند شیوع بیماری کرونا از چهار شیوه بی‌تفاوتی، شاکی بودن، صبوری و مأمور بودن، صبور بودن را برمی‌گزینند اما بسیار اذیت می‌شوند چون در شرایط اضطرار نمی‌توانند زندگی متعادل داشته باشند. به همین دلیل در قرنطینه نمی‌توانند در خانه بمانند، ورزش نکنند و به خانه اقوام نروند و ممکن است این کارها را مخفیانه انجام دهند.

ایزدی درباره معایب طرح زندگی متعادل گفت: این افراد به دلیل اینکه زیاد اهل مدیریت و نظارت هستند برخی اوقات باید به اطرافیان خود «نه» بگویند پس از طرف دیگران درک نمی‌شوند. همچنین تسکین‌‌ها، لذت‌ها و سودهای کوتاه‌مدت را از دست می‌دهند؛ مثلاً اعضای خانواده خرید کالایی را از آن‌ها درخواست می‌کنند اما به دلیل همان برنامه‌ریزی و مدیریت با این درخواست‌ها مخالفت می‌کنند.

محمدرضا عابدی رئیس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان نیز درباره ویژگی‌های زندگی متعادل تصریح کرد: دغدغه اصلی افراد متعادل توجه است و ابعاد گوناگون زندگی را در نظر می‌گیرند و در واقع حواسشان بسیار جمع است؛ برای مثال سر زدن به اقوام دور، چکاپ سلامتی خود و بررسی ابعاد مالی در برنامه زندگی آن‌ها وجود دارد که در زمان مقرر به هرکدام می‌پردازند.

وی ادامه داد: این افراد تلاش می‌کنند درباره ابعاد گوناگون اطلاعات داشته باشند و زمانی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم درباره همه چیز اطلاع دارند. آن‌ها همیشه به یک مکان خاص مسافرت نمی‌کنند و تجربه سفر به مکان‌های مختلف را دارند، چون زندگی متعادل می‌طلبد اطلاعات خود را وسیع کنند. در مجموع افراد متعادل حساس، دقیق، منظم و در تکاپو هستند. ساعت خواب و بیداری، مطالعه، نظافت، دید و بازدید و اعمال مذهبی این افراد مشخص است و نمی‌توان در هر ساعتی به این افراد تلفن زد و یا به دیدارشان رفت.

به گفته عابدی، نظم در زندگی این افراد هدف نیست بلکه روشی است که با استفاده از آن به ابعاد گوناگون زندگی خود می‌پردازند؛ پس لزوماً هر آدم منظمی، متعادل نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به طور کلی زندگی حداقل ۱۵ بُعد مختلف دارد، اظهار داشت: کسانی که زندگی متعادل دارند تمام این ابعاد را می‌شناسند و این‌طور نیست که در ۵۰ سالگی تازه به این فکر بیفتند که به یک بعد زندگی اصلاً نپرداخته‌اند. اما افراد متعادل در هیچ بعدی برجسته نیستند چون می‌خواهند به تمام ابعاد برسند و اولویت‌بندی آن‌ها به‌ گونه‌ای است که جلوی برجسته شدن در یک زمینه را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح زندگی دشوار است و کم پیش می‌آید افراد بسیار موفق زندگی متعادل داشته باشند، اضافه کرد: چون رسیدن به تمام ۱۵ بعد زندگی چندان در واقعیت امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه فرد بتواند با اصلاح و دستکاری اولویت‌بندی‌های زندگی خود این امر را محقق کند.

عابدی درباره مزایای زندگی متعادل گفت: در زندگی متعادل پشیمانی کم است چون فرد به تمام ابعاد می‌پردازد و سطح رضایت فرد و دیگران از این طرح زندگی زیاد و هدفمند و جهت‌دار است.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه اصفهان در عین حال تأکید کرد که چون این افراد در همه ابعاد زندگی هدف تعیین می‌کنند و اهداف خود را خیلی بزرگ هم انتخاب نمی‌کنند، موفقیت‌های آن‌ها در سطح متوسط است. در واقع می‌توان گفت بیش از موفقیت به دنبال رضایت هستند.

آن‌ها در بخش «فراتر از زندگی» نیز به مفهوم اولویت‌بندی پرداختند که برای تمام طرح‌های زندگی به‌خصوص زندگی متعادل نیاز است. به اعتقاد آن‌ها، در زندگی متعادل اولویت‌بندی افراد بر اساس مساوات است و عادلانه نیست. راضیه ایزدی در این خصوص بیان کرد: افراد متعادل به اهمیت یک بُعد از زندگی بیشتر می‌پردازند تا اولویت واقعی آن، چون می‌خواهند برای تمام ابعاد به طور مساوی زمان و هزینه صرف کنند که باعث می‌شود اولویت را فدای اهمیت ‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=73373

ثبت نظر

-