خیانت بن‌سلمان به دولت مستعفی/ پایان جنگ سرد عربستان و امارات در یمن؟

  • کد خبر : 73195
  • 30 اردیبهشت 1399 - 21:25
خیانت بن‌سلمان به دولت مستعفی/ پایان جنگ سرد عربستان و امارات در یمن؟

به گزارش نیوز به نقل از فارس؛ برخی منابع دیپلماتیک گزارش دادند که «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب یمن طی ساعات آینده به ریاض می‌رود.

d4LdwNLFIJW1

این منابع گفتند که عربستان سعودی از الزبیدی برای سفر به ریاض با هدف بررسی آخرین تحولات جنوب یمن، دعوت رسمی به عمل آورده است.

وبگاه «إرم نیوز» به نقل از این منابع افزود که پیش‌بینی الزبیدی که هم اکنون در ابوظبی بسر می‌برد، طی ساعات آینده به ریاض برود.

این منابع به جزئیات و علل سفر الزبیدی اشاره‌ای نکردند و تنها گفتند که این سفر الزبیدی در راستای تلاش ریاض برای آرام‌سازی اوضاع جنوب یمن و بررسی بحران اخیر در گارد ساحلی و آخرین تحولات یمن است.

طبق این گزارش، رئیس شورای انتقالی جنوب یمن در این سفر قرار است با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کند.

سفر الزبیدی به ریاض در حالی است که شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات اخیرا در جنوب یمن وضعیت خودمختاری اعلام کرد که به دنبال آن تقابل میان نیروهای دولت مستعفی به ریاست «عبدربه منصور هادی» و شورای انتقالی به ویژه در أبین شدت گرفت.

اخراج وابستگان دولت مستعفی از هتل‌های ریاض

پس از هشدار اخیر عربستان به افراد وابسته به دولت مستعفی مبنی بر اینکه دیگر هزینه اقامت آنها در هتل‌های این کشور را نخواهد پرداخت، روند بیرون کردن این افراد از هتل‌های ریاض آغاز شده است.

هفته جاری روزنامه مصری «عربی ۲۱» به نقل از منابع آگاه نوشت، عربستان سعودی به دولت مستعفی یمن ابلاغ کرده که دیگر هزینه اقامت آنها را تقبل نخواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده بود: در سندی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده به اطلاع مقامات و کارمندان یمنی (وابسته به دولت مستعفی) مقیم در ریاض رسیده شده که آخرین موعد حمایت (مالی) عربستان از آنها پایان ماه می خواهد بود و هر کسی قصد ادامه سکونت در ریاض را پس از تاریخ ۳۱ ماه می دارد باید با هزینه شخصی خود این کار را انجام دهد.

در همین زمینه وبگاه یمنی «الوفاق نیوز» به نقل از منبعی آگاه نوشت، هتل‌های ریاض روند تخلیه اتاق‌های خود از اعضای وابسته به دولت مستعفی یمن را آغاز کرده‌اند.

این وبگاه عکسی را منتشر و اعلام کرد، هتل «یمامه» در ریاض میهمانان خود وابسته به دولت مستعفی را تخلیه کرده که از جمله آنها افرادی به نام‌های «صلاح الصیادی» و «ابوالفصل الصعدی» هستند.

 هتل‌های ریاض به افراد وابسته به دولت مستعفی گفته‌اند، کمیته‌ای که هزینه اقامت آنها را پرداخت می‌کرد از ابتدای ژوئن این کار را متوقف کرده است.

e8AK0gPZrzuJ

گفتنی است «عبد ربه منصور هادی» که از سال ۲۰۱۲ پست ریاست‌جمهوری را در یمن بر عهده گرفته بود در پی تحولات یمن در سال ۲۰۱۵ از این منصب استعفا کرد. وی ابتدا به عدن رفت و با پس گرفتن استعفای خود، عدن را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد.

منصور هادی سپس از عدن به عربستان سعودی گریخت و با اقامت در هتل‌های این کشور، برای مقابله با انصارالله از این کشور کمک خواست. پس از آن ائتلاف سعودی به بهانه بازگرداندن آنچه «دولت قانونی یمن »خواند، در مارس ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کرد و این جنگ هنوز هم ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=73195

ثبت نظر

-