بعد از وعده افطار، شام بخوریم یا نه؟

  • کد خبر : 72036
  • 30 فروردین 1400 - 15:17
بعد از وعده افطار، شام بخوریم یا نه؟

برای این که در طول ماه رمضان تقویت سیستم بدن را از دست ندهیم بهتر است مراقب تغذیه خود باشیم.یک متخصص تغذیه، با بیان اینکه وعده سحری باید به عنوان یک وعده غذایی در نظر گرفته شود، گفت: در زمان افطار نیز توصیه می شود یک وعده کوچک و سبک بخوریم و ترجیحا افطار و شام از هم جدا شود.

دکتر مرجان مهدوی روشن، متخصص تغذیه با اشاره به اصول روزه داری صحیح، اظهار کرد: در کل روزه داری و کنترل وعده های غذایی به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و لذا باید اصول روزه داری را به درستی اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه افراد بدون کم وزنی و بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون می توانند روزه بگیرند، افزود: افرادی که دچار بیماری هستند و یا به کرونا مبتلا شدند، حتما باید قبل از روزه داری با یک پزشک متخصص مشورت کنند و در صورت تشخیص روزه بگیرند.

این متخصص تغذیه، با تاکید بر لزوم مصرف وعده سحری در ماه رمضان، اضافه کرد: اگر فرد قصد روزه داری دارد باید وعده سحری را به صورت کامل مصرف کند. متاسفانه بسیاری از افراد سحری نمی خورند و نخوردن سحری باعث ضعف جسمانی می شود، زیرا فرد در طول روز مدت طولانی گرسنه می ماند و زمان افطار شروع به خوردن می کند لذا این فرایند طولانی مدت به بدن آسیب می زند.

وعده بین افطار تا سحر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه وعده سحری باید به عنوان یک وعده غذایی در نظر گرفته شود، گفت: در وعده سحری باید از مواد غذایی سالم و مغذی استفاده کنیم. در زمان افطار نیز توصیه می شود یک وعده کوچک و سبک بخوریم و ترجیحا افطار و شام از هم جدا شود.

وی ادامه داد: روزه داران در زمان افطار معمولا یک وعده سنگین با حجم زیاد مصرف می کنند و دیگر شام نمی خوردند، اما اگر افطار را کوچک و سبک مصرف کنیم و تنها از حالت روزه داری خارج شویم، دستگاه گوارش به تدریج فعالیت خود را برای هضم و جذب از سر می گیرد و فشار کمتری تحمل می کند و لذا شام با فاصله کوتاهی از افطار مصرف شود.

>>>بیشتر بخوانید:

چند غذای ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌

مهدوی روشن، استفاده از غذایی حجیم و سنگین در وعده افطار را موجب بروز مشکلات گوارشی برای روزه دار دانست و بیان کرد: اگر روزه دار به این روند ادامه دهد، دیگر نمی تواند روزه بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم مصرف مواد غذایی سالم و پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پرنمک به ویژه در ماه رمضان، عنوان کرد: در فاصله افطار تا سحر مایعات را به میزان کافی مصرف کنید تا بدن دچار کم آبی نشود. مصرف میوه جات نیز در این فاصله ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند.

این متخصص تغذیه، مصرف سبزی جات در ماه رمضان را یکی از نکات مهم تغذیه ای دانست و خاطرنشان کرد: در مصرف سبزی جات اصول ضد عفونی کردن و شست وشو رعایت شود. همچنین اگر مصرف سبزی جات خام در وعده سحری سبب بروز مشکلات گوارشی در افراد می شود، به صورت پخته مصرف شود.

مهدوی روشن، با بیان اینکه از مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند زولبیا و بامیه و رشته و خوشکار و عسل و شکر در ماه رمضان اجتناب کنید، گفت: ماه رمضان امسال با شیوع بیماری کرونا همراه شده و لذا اگر قرار است مواد غذایی را از بیرون خریداری کنید، حتما مطمئن باشد و اصول شست وشوی بهداشتی رعایت شود تا شاهد انتقال ویروس نباشیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=72036

برچسب ها

ثبت نظر

-