از کجا بفهمیم قرمزی چشممان نشانه ی کرونا است یا آلرژی فصلی؟| مصاحبه اختصاصی

  • کد خبر : 71647
  • 29 اردیبهشت 1399 - 9:36
از کجا بفهمیم قرمزی چشممان نشانه ی کرونا  است یا آلرژی فصلی؟|  مصاحبه اختصاصی

کد خبر: ۱۵۲۹۵۶

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۰۸:۱۰

یکی از مسئولین وزارت بهداشت در گفتگو با نیوز اظهار داشت:

اینکه لزوما کسانی که قرمزی چشم دارند، بگوییم به بیماری کرونا یا کووید ۱۹ مبتلا شده اند، خیلی احتمال شایعی نیست و دلایل بسیار دیگری می تواند عامل قرمزی چشم باشد.

خبرنگار نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر سید فرزاد محمدی، رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت انجام داده و در بخش اول گفتگو در رابطه با عوارض چشمی ویروس کرونا، کاربرد شیلد و مضرات استفاده از  لنز در روزهای کرونایی صحبت کردند؛

طریقه ی انتقال کرونا از راه چشم

وی در مقدمه بحث گفت:در ابتدای شیوع کرونا گفته می شد که از هر ۲۰۰ نفر از مبتلایان، یک نفر دچار عفونت و قرمزی چشم  هم می شود، مانند بقیه ویروس های طیف سرماخوردگی  که می توانند عفونت ملتحمه* و یا سطح چشم ایجاد کنند. اما الان  این نسبت یک در ۵۰۰ یا حتی یک در ۱۰۰۰ است و این عفونت طی یک هفته تا ده روز، یک چشم یا دو چشم را درگیر و معمولا بدون عارضه برطرف می شود.

او اضافه کرد: تا الان در سطح دنیا یک مورد گزارش شده که فردی که حامل ویروس کرونا بوده و علامت دیگری نداشته، چشمش قرمز شده و بعد از ۱۵ روز تشخیص داده شده که کرونا دارد. در کل ملتحمه چشم مشکل شایعی در کرونا نیست اما سطح مخاطی چشم یکی از مبادی ورود و ابتلا به کرونا است.

دکتر محمدی افزود: یعنی ممکن است عطسه یا ترشحات از طریق هوا و دست آلوده به ملتحمه چشم انتقال یابد و از طریق مجرای اشکی وارد حلق شده و فرد را می تواند مبتلا کند.

ملتحمه چشم مشکل شایعی در کرونا نیست اما سطح مخاطی چشم یکی از مبادی ورود و ابتلا به کرونا است.

قرمزی چشم؛ کرونا یا آلرژی فصلی؟

وی در این خصوص گفت: اینکه لزوما کسانی که این روزها قرمزی چشم دارند، بگوییم به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند، خیلی احتمال شایعی نیست و دلایل بسیار دیگری می تواند عامل قرمزی چشم باشد مانند آلرژی های فصلی و ویروس و باکتری های دیگر که باعث عفونت ملتحمه چشم می شوند.

محمدی با بیان اینکه تاکنون عارضه ی چشمی ماندگار و مشکل جدی در ساختار داخل چشم که بر اثر بیماری کرونا ایجاد شده باشد، نداشته ایم هم اشاره کرد: در مورد ویروس های دیگر مانند “ابولا” یکی از کانون های اصلی درگیری آن، چشم بود و هست اما کرونا عوارض چشمی جدی ندارد.

کرونا درگیری جدی چشمی ایجاد نمی کند

او خاطرنشان کرد: گروه های علمی و دانشگاهی چشم پزشکی دنیا تمرکز و توجه زیادی روی عوارض احتمالی کرونا بر روی چشم دارند و من هم دائما این گزارشات را پایش می کنم. البته شک هایی وجود  دارد مانند بقیه حوزه ها ولی هنوز در خصوص اینکه کرونا درگیری ای در داخل چشم و بیماری ناشناخته در شبکیه و عصب بینایی ایجاد کند یا عفونتی که در سطح چشم بر اثر کرونا ایجاد می شود، عارضه ماندگاری داشته باشد شواهدی وجود ندارد.

اینکه لزوما کسانی که این روزها قرمزی چشم دارند، بگوییم به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند، خیلی احتمال شایعی نیست.

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت به نیوز گفت: اگر فردی عفونت ملتحمه سطح چشم ناشی از کرونا داشته باشد، این فرد خیلی می تواند در انتشار بیماری نقش داشته باشد. اما این هم باز جای نگرانی ندارد چون فردی که عفونت ملتحمه به دلیل کرونا دارد، حتما علائم عمومی هم دارد.

همچنین این فوق تخصص چشم تصریح کرد: این روزها مراجعینی داریم که با قرمزی چشم به ما مراجعه می کنند، هر چند احتمال ابتلا به کرونا در آن ها را کم می دانیم اما دو مسأله مهم به ذهن ما می رسد، یکی اینکه فرد دچار آلرژی ملتحمه ی شایع فصلی شده مخصوصا به دلیل بارندگی های زیاد و زیاد بودن گرده ها و دوم اینکه عفونت بر اثر کرونا، باعث قرمزی چشم او شده است.

تمایز اصلی عفونت ملتحمه چشمی با آلرژی فصلی!

وی ادامه داد: ما موظفیم نه تنها به خاطر سلامت خود فرد بلکه برای شکستن حلقه ی انتقال و پیشگیری از ابتلای دیگران، علائم بالینی بیمار مانند تب او را چک کنیم و از او در خصوص بدحالی، تنگی نفس، ضعف و بدن درد سؤالاتی را می پرسیم. زیرا نمی شود فردی به صرف داشتن قرمزی چشم و بدون علائم عمومی دیگر به کرونا مبتلا شده باشد!

دکتر محمدی گفت: تمایز مهم دیگر بین عفونت ملتحمه چشم و آلرژی فصلی این است ترشحات عفونت غلیظ است و باعث چسبندگی پلک ها می شود اما آلرژی ترشحاتش روان است و چسبندگی پلک ایجاد نمی کند.

هر موردی که بر اثر قرمزی چشم در این مدت به ما مراجعه کرده اند به دلیل عفونت های معمول چشمی و آلرژی بوده است نه کرونا.

 

 

این مسئول وزارت بهداشت تأکید کرد: در این مدت نه من و نه همکارانم موردی از قرمزی چشم بر اثر کرونا نداشته ایم و هر موردی که بر اثر قرمزی چشم در این مدت به ما مراجعه کرده اند به دلیل عفونت های معمول چشمی و آلرژی بوده است.

استفاده از شیلد را برای عموم مردم توصیه نمی کنیم

او در خصوص ضرورت استفاده از شیلد برای مقابله با کرونا هم گفت: فردی که مسئولیت مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا را دارد و یا با افرادی که در تماس با افراد مبتلا بوده اند، در ارتباط است، باید حتما این فرد یک محافظت کننده که چشم و دهان و بینی را بپوشاند، روی صورت خود داشته باشد چه در زمان صحبت کردن و چه سرفه کردن.

محمدی اضافه کرد: ما برای همکاران پزشک و پرستار که با بیماران کرونایی در ارتباطند توصیه می کنیم که از “فیس-شیلد” یا همان محافظ صورت استفاده کنند، اما خیلی برای عموم مردم در سطح جامعه توصیه به استفاده از شیلد نمی کنیم و اجماع دنیا این نیست که برای مقابله با ویروس سطح چشم خود را حتما با شیلد بپوشانند و تأکید بر استفاده از ماسک است.

جایگزینی عینک به جای لنز در روزهای کرونایی|توصیه های بهداشتی برای استفاده از لنز

وی به نکته ای مهم در رابطه با استفاده از لنزهای تماسی هم اشاره کرد: با توجه به شیوع کرونا، به افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند توصیه می کنیم که ساعت های استفاده از لنزهای تماسی را کمتر کنند چون اصولا گذاشتن و برداشتن لنز به معنی این است که دست فرد یک آغشتگی و آلودگی اجتناب ناپذیر با چشم پیدا می کند درحالیکه این روزها باید این عمل به حداقل برسد.

او گفت: ما این روزها تأکید می کنیم که افرادی که عینک دارند حتما از عینک خود استفاده کنند زیرا عینک می تواند حمایت و محافظ خوبی از سطح مخاطی چشم آن ها برای عدم ورود ویروس کرونا داشته باشد.

توجه به شیوع کرونا، به افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند توصیه می کنیم که ساعت های استفاده از لنزهای تماسی را کمتر کنند.

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت به نیوز گفت: به مردم توصیه می کنیم دریافت لنز جدید را به تعویق بیندازند تا بلاتکلیفی در خصوص همه گیری کووید ۱۹ برطرف شود ولی اگر افراد به هر دلیلی سبک زندگیشان با لنز تنظیم شده است، تأکید داریم مسائل بهداشتی در خصوص استفاده از لنز را با دقت بیشتری نسبت به سابق انجام دهند و ساعات استفاده از لنز را کمتر کنند.

** التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت (Conjunctivitis) یا قرمزی چشم، التهاب غشاء چشم است که بدلایل عفونی یا غیر عفونی رخ می‌دهدملتحمه (conjunctiva) غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده‌است.

این گفتگو ادامه دارد……

گفتگو: مشکات سخاوتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=71647

ثبت نظر

-