هرج و مرج در حمل و نقل صادرات باعث شده محصول روی دست کشاورز بماند

  • کد خبر : 71293
  • 29 اردیبهشت 1399 - 0:09
هرج و مرج در حمل و نقل صادرات باعث شده محصول روی دست کشاورز بماند
به گزارش نیوز،

سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: دو هفته‌ای است که به علت تولید انبوه سبزیجات و صیفی جات و صادرات آن به کشورهای خلیج فارس،‌هرج و مرج در حمل و نقل جاده‌ای و دریایی ایجاد شده و کرایه حمل کانتینر یخچالی و دریایی تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

اخبار اقتصادی- نورانی با بیان این که هیچ سازمان و مسئولی نظارت بر کرایه حمل و نقل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد، گفت: در حال حاضر ترافیک چند کیلومتری کانتینرهای یخچالی حامل میوه و تره بار پشت درب گمرکات بندرعباس وجود دارد که نشانه کمبود زیرساخت‌های صادراتی است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان این که بارها موضوع کمبود کانتینر یخچالی مطرح شده است، گفت: متأسفانه تا امروز هیچ حمایتی از ورود کانتینرهای یخچالی خارجی انجام نگرفته است.

وی تأکید کرد: امسال که خوشبختانه با وضعیت خوب تولید در کشور مواجه هستیم و تولید با جهش همراه شده باید جهش در صادرات هم انجام شود و به علت عدم کنترل و نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل و کمبود کانتینرهای یخچالی و گرانی کرایه حمل متأسفانه با توقف صادراتی در آینده نزدیک مواجه خواهیم شد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار داشت: زیرساخت‌های صادراتی برای کشوری که می‌خواهد از نفت رهایی یابد، باید هر چه زودتر برای تقویت زیرساخت‌ها اقدام جدی انجام دهد.

به گفته نورانی نوسازی ناوگان جاده‌ای، ورود شناورهای خارجی، واردات کانتینرهای یخچالی، کنترل و نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای و دریایی و ریلی، ورود ماشین آلات بسته بندی و سورتینگ، آزادسازی ماشین آلات کشاورزی و سردخانه‌ای و ملزومات مورد نیاز صادر کنندگان مانند لیفتراک، جک‌ پالت و… از موارد تکمیل کننده زیرساخت‌ها می‌تواند باشد.

برخی کشاورزان کرمان در گفتگو با خبرنگار فارس اعلام کردند که آنها به دلیل پایین بودن شدید قیمت مزارع گوجه فرنگی و پیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کرده‌اند و برداشت نمی‌کنند. کشاورزان کرمانی تأکید کردند که زیرساخت‌های صادرات ی فراهم نیست و صادرات این محصول انجام نمی‌شود و به همین دلیل قیمت‌ها آنقدر پایین آمده که اگر برداشت کنند، باید مبلغی هم از جیب خود برای جبران هزینه کارگری و هزینه حمل بپردازند.

همین کشاورزان به افزایش شدید قیمت حمل کامیون‌ها هم اشاره کردند که هزینه‌ آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چندین برابر افزایش داده است.

پیش از این مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم  گفت: به علت کمبود کامیون و مشکلات حمل و نقل ترخیص خوراک دام از بنادر به کندی صورت می‌گیرد و به همین دلیل به آسانی به دست تولید کنندگان نمی‌رسد.

حسن عباسی معروفان از مسؤولان ناوگان حمل و نقل درخواست رسیدگی کرده بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=71293

ثبت نظر

-