وضعیت متزلزل ترامپ پنج ماه قبل از انتخابات

  • کد خبر : 70753
  • 28 اردیبهشت 1399 - 10:21
وضعیت متزلزل ترامپ پنج ماه قبل از انتخابات

کارزار انتخاباتی بایدن قرار است تا ماه ژوئن ۶۰۰ کارمند دیگر به‌منظور گستردن نقشه انتخاباتی این کارزار استخدام کند. افراد تازه استخدام شده قرار است در ایالت‌های اساسا جمهوری‌خواه مانند میشیگان، ویسکانسین، فلوریدا و پنسیلوانیا مشغول به‌کار شوند. این ایالات جمهوری‌خواه به احتمال زیاد تبدیل به «ایالات رقابتی» یا «ایالات‌میدان نبرد» خواهند شد. استخدام‌های جدید در کارزار انتخاباتی بایدن همچنین واکنشی به انتقادات برخی از دموکرات‌ها و متحدان پیشروی این کارزار است که می‌گویند آنها در گستردن فعالیت‌هایشان بسیار آهسته عمل می‌کنند.

یکی از این انتقادات به یادداشت مدیر سابق کارزار انتخاباتی برنی سندرز باز می‌گردد که هشدار داده است تیم بایدن برای جلب توجه آرای رای‌دهندگان جوان که حامی سندرز بودند، بسیار بد و آهسته عمل می‌کند. جف ویور، یکی از کانیوزن سابق کارزار انتخاباتی برنی سندرز هم می‌گوید نسبت به نامزد شدن جو بایدن شور و شوق و حمایت بالایی وجود ندارد. ویور نوشت: «لازم است که کارزار انتخاباتی بایدن هرچه سریع‌تر پیوند خود را با حامیان سندرز مستحکم کند. اگر همه رای‌دهندگان به برنی سندرز به پایگاه رای جو بایدن اضافه شوند، شکست ترامپ قطعی خواهد بود و دموکرات‌ها می‌توانند با یک وقفه چهار ساله مجددا به کاخ سفید بازگردند، اما یک مشکل در این میان وجود ندارد: «نبود یک برنامه جامع.» کارزار انتخاباتی ترامپ به‌طور جدی به‌دنبال جذب رای حضوری است و به این منظور قرار است میتینگی برگزار کند. مقامات فلوریدا قصد دارند به محض آماده شدن شرایط این طرح را پیاده کنند. آخرین کارزار حضوری ترامپ به ماه مارس بر می‌گردد، زمانی که رشد بیماری کرونا در مراحل اولیه خود در آمریکا بود. لارا ترامپ، عروس رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاور کارزار انتخاباتی وی می‌گوید: «او عاشق این شیوه (حضوری) است. مردم نیز دوست دارند در جایی که ترامپ هست، حضور داشته باشند. ما امیدواریم با نزدیک شدن به ماه نوامبر شرایط برای برگزاری این نوع مبارزات انتخاباتی فراهم شود.» او می‌افزاید: «رئیس‌جمهور دوست دارد این شیوه هر چه زودتر پیاده شود؛ چراکه بدون این شیوه اصلا حس و حال مبارزات انتخاباتی به‌دست نمی‌آید.» لارا ترامپ تصریح می‌کند: «ما امید داریم زودتر به همان جاده سابق باز گردیم، اما این را هم بدانید اگر شرایط میسر نشد، ما به برگزاری تجمع مجازی نیز فکر کردیم. ما در برگزاری رویدادهای آنلاین بسیار موفق عمل کرده‌ایم.» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از مزایای فوق‌العاده‌ای در این رقابت‌ها برای جمع‌آوری اعانه به‌منظور برگزاری رویدادهای آنلاین و کارزار دیجیتال برخوردار است. در برخی ایالت‌ها مانند مینه‌سوتا تیم ترامپ روی طرح‌های مشابهی کار می‌کند که پیش‌تر تیم بایدن برای اجرای آنها و استفاده از این مزایای دیجیتالی اعلام آمادگی کرده بود.

بایدن در ایالت خود یعنی «دله‌ور» به‌دلیل محدودیت‌های موجود درخصوص کرونا در خانه حبس شده و از فعالیت‌هایش در کارزار انتخاباتی کاسته شده است. اومالی دیلن در این رابطه گفت که هیچ چارچوب زمانی برای بازگشت بایدن به فعالیت‌های انتخاباتی در نظر نگرفته‌اند. حالا اما اومالی دیلن و دیگر استراتژیست‌های بایدن می‌گویند که به‌دلیل وجود بی‌نظمی در ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ که ناشی از بیماری پاندمی است، بخت و اقبال بایدن برای کسب ۲۷۰ رای الکترال که به منزله ریاست‌جمهوری وی بوده، بیشتر شده است. آنها به نظرسنجی‌های اخیر اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد برتری ترامپ در بین رای‌دهندگان سن بالا بسیار کم شده است. افزون بر این کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان از عدم اقبال زنان حومه‌نشین رنج می‌برد، چنانکه جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ از این طیف ضربه خوردند و مجلس نمایندگان را از دست دادند. اومالی دیلن گفت که تغییرات دموگرافیک هم در ایالت‌هایی مانند آریزونا مشاهده می‌شود که این یک فرصت قابل‌توجه برای بایدن به حساب می‌آید. اما وی به این نکته هم اشاره کرد که بیماری پاندمی ممکن است شیوه رای‌دهی را تغییر دهد. رویترز هم در گزارشی با اشاره به گستردن فعالیت‌های انتخاباتی بایدن گزارش داد: کارزار انتخاباتی معاون سابق ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده به این نتیجه رسیده است که بخت بایدن در ۱۶ ایالت برای انتخابات عمومی ماه نوامبر افزایش پیدا کرده است. آنها می‌گویند عملکرد ضعیف ترامپ در برخورد با کرونا در ایالاتی مانند آریزونا به ضرر وی تمام شده است. امید تیم بایدن به ایالت‌های جمهوری‌خواه است که به ایالت‌های رقابتی تبدیل شوند. ایالاتی که قبلا روی خوش به دموکرات‌ها نشان نمی‌دادند حالا سیگنال‌های مثبتی به‌کارزار انتخاباتی بایدن می‌فرستند. این درحالی است که کارزار انتخاباتی ترامپ که از مزایای ارتباطات دیجیتالی برخوردار است، به‌دنبال کوتاه کردن دست دموکرات‌ها در ایالت‌های آبی مانند مینه‌سوتا هستند.  تیم مورتاگ، سخنگوی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ به رویترز می‌گوید: «آمریکایی‌ها می‌دانند که ترامپ کشور را در مبارزه با کرونا به خوبی هدایت می‌کند، آنها همچنین می‌دانند جو بایدن کاری نمی‌کند جز سوءاستفاده سیاسی و اعلام مخالفت و انتقاد از عملکرد دولت.» این در شرایطی است که در آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی رویترز و ایپسوس از کسانی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، مشخص شده است که بایدن با اختلاف ۸ امتیازی از دونالد ترامپ پیش افتاده است. در این نظرسنجی ۴۶ درصد گفته بودند که به بایدن رای می‌دهند و ۳۸ درصد به ترامپ. استراتژی اومالی دیلن برای کسب پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ از این قرار است: محافظت از ایالت‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به دموکرات‌ها رای داده‌اند و کسب رای در ایالت‌های خاکستری و غیرحزبی که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده‌اند؛ مانند آیووا، ویسکانسین، کارولینای شمالی و فلوریدا. ترامپ موفق شد در سال ۲۰۱۶ در ایالاتی که شانس پیروزی اندکی داشت، رای بالایی به‌دست آورد و هیلاری کلینتون را از کاخ سفید دور کند. در این شرایط تیم بایدن برای پیروزی روی آرای حومه‌نشینان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و زنان حساب باز کرده است. بخشی از این گروه به‌دلیل عملکرد ضعیف ترامپ در برخورد با بیماری کووید-۱۹ از وی روی برگردانده‌اند.

کارزار انتخاباتی بایدن همچنین روی آرای بخشی از سفیدپوستان بدون تحصیلات دانشگاهی، سیاه‌پوستان و مردان لاتین‌تبار که در یک دهه گذشته کمتر از دموکرات‌ها حمایت کرده‌اند، حساب باز کرده است.

آنها از ترامپ عصبانی هستند

عملکرد ضعیف ترامپ برای مهار بیماری کووید-۱۹ که شامل آزمایش، تهیه تجهیزات و ردیابی است، موجب شده است که موقعیت رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به‌شدت ضعیف شود. به نوشته پولیتیکو، ویروس کرونا و ثبت‌نام لشکر بیکاران برای دریافت یارانه از دولت آمریکا و تعطیلی کسب‌وکارها در ایالت‌های غرب میانه، جایی که پیروزی ترامپ را در سال ۲۰۱۶ تضمین کرد، حالا به جایگاه ترامپ لطمه اساسی وارد کرده است.

ایالت‌های غرب میانه همواره برای انتخابات ماه نوامبر جزو ایالت‌های رقابتی یا ایالت‌های موسوم به میدان نبرد بوده‌اند. این منطقه با توجه به تکثیر ویروس و افزایش نرخ بیکاری شرایط پیچیده‌ای پیدا کرده و تبدیل به منطقه جنگی برای امرار معاش در آمریکا شده است. همزمانی بیماری وحشتناک ویروس کرونا و تعمیق مشکلات اقتصادی و افزایش تنش‌های سیاسی در ایالت‌های این منطقه، موجب شده است که در این ایالات بیش از هر نقطه دیگری زندگی مردم آسیب ببیند. همین امر کارزارهای انتخاباتی را در این ایالات داغ‌تر خواهد کرد؛ جایی که ترامپ قصد دارد تقصیرات را متوجه بایدن و دموکرات‌ها کند و مجددا پیروزی خود را از این ایالات تضمین کند.  روز پنج‌شنبه، ترامپ در یک منطقه حساس در پنسیلوانیا توقف داشت تا از تجهیزات پزشکی «لی-های ولی» دیدن کند. او در آنجا بایدن را با عنوان «جوی خواب‌آلود» یاد کرد و از اینکه فرماندار آنجا در بازگشایی کسب‌وکارها آهسته عمل می‌کند، انتقاد کرد و آن را برای کارگران فاجعه‌بار خواند. ترامپ گفت: «این، حرکت به سوی بزرگی است. این سومین مرحله از حرکت آمریکا به سوی بزرگی است. سه ماه چهارم (سال) اوضاع بهتر خواهد شد. سال بعد نیز قرار است در اوج قرار بگیریم.» سوای سخنان جذاب ترامپ، تصویری که درحال‌حاضر وجود دارد، نه‌تنها جذاب نیست، بلکه تیره و تار است. ویروس حالا از مناطق شهری دیترویت و شیکاگو به مناطق حومه و پر جمعیت حرکت کرده است؛ روندی که از غرب پنسیلوانیا تا مینه‌سوتا و آیووا مشاهده می‌شود. در ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا که دموکرات‌ها آن را «دیوار آبی» می‌خوانند، ۱۹ ناحیه از افزایش دو برابری کرونا طی دو هفته خبر داده‌اند. ترامپ در سال ۲۰۱۶ در تمامی این نواحی پیروز شده بود، به‌جز یکی از آنها. او از این نواحی با متوسط ۶۵ درصد آرا، پیروز شده بود. حالا دموکرات‌ها قصد دارند تا مطمئن شوند این اتفاق مجددا رخ نخواهد داد و شیوع این بیماری و سقوط اقتصادی، آنها را برای رسیدن به این خواسته یاری خواهد کرد. سناتور شرود براون، از اوهایو به پولیتیکو گفت: «اقدامات ترامپ خیانت به جنبش کارگران و تضعیف جایگاه آنها بوده است.» او تصریح کرد: «از زمانی که این بیماری شیوع پیدا کرد او هیچ کمک اساسی در حق کارگران نکرد.»

مردم این منطقه در بحبوحه شیوع بیماری که موجب تعطیلی کسب‌وکارها شده است، درحال از دست دادن مشاغل خود هستند. در بعضی از این مناطق تعداد نرخ افراد ثبت‌نام کرده برای دریافت حقوق بیکاری از متوسط نرخ ملی بالاتر بوده است. بنابر داده‌های به‌دست آمده توسط پولیتیکو، در میشیگان در دو ماه گذشته، از هر ۱۰ کارگر، ۳ تن به‌دنبال دریافت کمک از دولت بوده است.

در پنسیلوانیا نیز نرخ اخراج‌ها و مرخصی‌های اجباری بالا بوده و در این بازه زمانی میزان ثبت‌نام برای دریافت حقوق بیکاری ۶/ ۲۹ درصد بوده است. مینه‌سوتا و اوهایو نیز از وضعیت خوبی بهره نمی‌برند و از هر ۵ کارگر یک تن نام خود را برای دریافت حقوق بیکاری ثبت کرده است. هر دو ایالت از سهم ۲۲ درصدی برای دریافت حقوق بیکاری در آمریکا برخوردار هستند.

شوک دوگانه شیوع ویروس و کاهش درآمدهای مالی موجب شکاف‌های سیاسی بیشتر در این ایالت شده است. بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده در ماه گذشته، توسط ‌هاروارد و دانشگاه‌های نورث‌ایسترن و راتگرز، برخی از مردم این منطقه معتقدند که دولت واکنشی بیش از حد نسبت به این بیماری نشان داده است. با این حال بیشتر مردم این منطقه آشکارا پشت طرح‌های فرمانداران به‌منظور مهار شیوع بیماری هستند. تحقیقات خصوصی صورت گرفته توسط هر دو حزب که نتایج آن به‌دست پولیتیکو رسیده است، نشان می‌دهد اولویت‌مردم ابتدا سلامتی و بعد اقتصاد است.

در مصاحبه‌ها، مقامات بهداشتی این ایالات گفتند که داده‌های ناشی از این بیماری نشان می‌دهد روند ابتلا افزایشی است و نگرانی‌های زیادی در مورد بالا رفتن مرگ و میر وجود دارد. مقامات بهداشتی این مناطق می‌گویند که تامین تجهیزات محافظ شخصی در بسیاری از حوزه‌ها با مشکل روبه‌رو بوده است و ترس از این وجود دارد که این بیماری به مناطق روستایی، به‌ویژه در میشیگان نیز کشیده شود. در این مناطق بیمارستان به اندازه کافی وجود ندارد و همین امر مهار این بیماری را مشکل‌تر خواهد کرد. افزون بر این انتظار می‌رود روند کاهشی در اقتصاد این مناطق ادامه داشته باشد. این مهمترین فاکتور در انتخابات سال ۲۰۲۰ خواهد بود. بایدن درحال‌حاضر در نظرسنجی‌های صورت گرفته در ویسکانسین و میشیگان بالاتر از ترامپ قرار دارد. پال کلارک، مدیر دانشکده کار در دانشگاه ایالتی پن به پولیتیکو گفت: «طبقه کارگر که در سال ۲۰۱۶ پیروزی ترامپ را در این منطقه تضمین کرده‌اند حالا  از ترامپ ناامید هستند و این ناامیدی تا سال ۲۰۲۰ باقی خواهد ماند.» او افزود: «حالا سوال مهم این است که آیا مردم این منطقه همان واکنشی را نشان خواهند داد که پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ نشان داده‌اند یا اینکه صبر و طاقت آنها لبریز شده است؟»

سقوط اقتصادی ناشی از بحران کرونا، بسیاری از وعده و وعید‌های رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را معطل نگه داشته است. بسیاری از کارخانه‌های آمریکا درحال‌حاضر فقط برای بقای خود می‌جنگند که این امر بیشتر در صنعت فولاد مشاهده می‌شود.  درحالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا و جمهوری‌خواهان تلاش دارند تا سریع‌تر اوضاع را به شرایط عادی بازگردانند، فرمانداران ایالات،‌ مخالف بازگشایی سریع کسب‌وکارها هستند. تیم ولف، فرماندار دموکرات پنسیلوانیا که ماه گذشته لایحه جمهوری‌خواهان مبنی بر بازگشایی زودتر کسب‌وکارها را وتو کرده بود، می‌گوید: با این رویه، روند بیماری آهسته شده است اما هنوز با نقطه ایده‌آل بسیار فاصله داریم. او افزود: این تازه شروع کار ویروس است و هنوز راه درازی برای مبارزه با این بیماری داریم.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=70753

ثبت نظر

-