صادرات ۶۳۰ هزار دلاری خاویار ایران

  • کد خبر : 70590
  • 28 اردیبهشت 1399 - 4:44
صادرات ۶۳۰ هزار دلاری خاویار ایران
به گزارش نیوز،

عظیم مدبری  با بیان اینکه سال گذشته ۶۳۰ هزار دلار معادل ۱۰ میلیارد تومان خاویار پرورشی استان گیلان به خارج کشور صادر شده است اظهار داشت: ۹۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی به‌ارزش کیلویی ۷۰۰ دلار در سال رونق تولید به کشورهای فرانسه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر شد.

اخبار اقتصادی– مدیرکل شیلات گیلان ارزآوری صادرات خاویار پرورشی گیلان برای کشور را مطلوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه مجموعه شیلات استان از تولیدکنندگان این بخش به‌ویژه در سال جهش تولید حمایت می‌کند افزود: در حال حاضر گیلان دومین استان تولیدکننده خاویار پرورشی در کشور محسوب می‌شود و رتبه بسیار خوبی در این زمینه دارد.

مدبری با تأکید بر اینکه در طول سال به‌طور میانگین چیزی حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار در مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان تولید می‌شود تصریح کرد: سال گذشته ۳ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در استان تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ حدود ۴۱ درصد بیشتر است.

وی علت افزایش تولید خاویار را تقاضای جهانی و شرایط مطلوب تولید دانست و در تشریح بیشتر فعالیت مراکز پرورش ماهیان خاویاری گیلان نیز خاطرنشان کرد: از ۱۴۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور ۵۵ مزرعه در گیلان مستقر است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار توسط این مزارع تولید شود.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان تالش با تولید سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی رتبه نخست تولید خاویار را در گیلان دارد عنوان کرد: طبق مصوبه کمیسیون منابع زنده دریای خزر که ایران نیز در آن عضویت دارد صید تجاری ماهیان خاویاری از این دریا از سال ۲۰۱۲ ممنوع شده است.

مدبری استفاده از سازه‌های جدید شامل سازه‌های پیش‌ساخته و پرورش ماهی در قفس دریایی را از دیگر شاخصه‌های مهم تولید در بخش آبزیان اعلام کرد و بیان داشت: مجموعه شیلات استان گیلان در سال ۹۹ و با توجه به شعار جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد برای تحقق این هدف برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است.

وی استفاده از سازه‌های جدید شامل سازه‌های پیش‌ساخته و پرورش ماهی در قفس دریایی را از دیگر شاخصه‌های مهم تولید در بخش آبزیان اعلام کرد و بیان داشت: مجموعه شیلات استان گیلان در سال ۹۹ و با توجه به شعار جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد برای تحقق این هدف برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است.

به گزارش تسنیم سالانه ۵۰ هزار تن آبزی در گیلان تولید می‌شود به همین دلیل و با توجه به موقعیت ویژه استان در حوزه صنعت آبزی‌‌پروری، افزایش تولید انواع محصولات شیلاتی در آن هدف‌گذاری شده ‌که تحقق این مهم ضمن ایجاد اشتغال در ارتقای سطح اقتصادی مردم نیز تأثیری بسزا دارد.

علاوه بر این‌ها گیلان در حوزه تولید و تکثیر ماهیان گرمابی دارای رتبه‌های برتر کشوری است و در زمان حاضر مزارع پرورش ماهیان خاویاری یکی از برندهای ملی و جزو عرصه‌های قابل توسعه در این استان محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است که در زمان حاضر شیلات شمال با وجود دریای خزر و تنوع رودخانه‌های مختلف و گوناگونی ماهیان موجود در آن همواره یکی از پرکارترین مناطق شیلاتی کشور محسوب می‌شود تا جایی‌که از نظر اقتصادی نه‌تنها در زندگی مردم منطقه بلکه حتی فراتر از آن در سطح ملی و بین‌المللی نیز اهمیت داشته و دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=70590

ثبت نظر

-