بهتر است آمریکا با دقت بیشتری برجام را بخواند

  • کد خبر : 70546
  • 28 اردیبهشت 1399 - 3:16
بهتر است آمریکا با دقت بیشتری برجام را بخواند
به گزارش نیوز،

نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین عصر  شنبه به وقت تهران  در توییتی از مواضع جدید آمریکا برای بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل متحد علیه ایران به شدت انتقاد کرد.

اخبار بین الملل– « میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی در این زمینه نوشت: «آمریکا به اشتباه فکر میکند بندهای ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به این کشور اجازه بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل را علیه ایران میدهد. بهتر است شرکای آمریکایی این توافق را با دقت بیشتری بخوانند. هر دو بندهای ذکر شده به صراحت مبین این نکته است که این گونه اقدامها تنها از طریق روندی که در برجام تعریف شده، قابل انجام است.»

 این دیپلمات ارشد روس ادامه داد: «بنابر این، آمریکا اگر قصد بازگشت تحریمها را دارد ابتدا لازم است که این موضوع را  به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهد. این کار نیز نیازمند آن است که امریکا وضعیت خود را به عنوان عضوی از این کمیسیون بازیابی کند و از تطبیق کامل برجام به شیوه قابل راستی آزمایی اطمینان حاصل شود.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ بدون توجه به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ضمن تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بر لزوم اجرای موثر مفاد آن تاکید داشته است، آمریکا را از این توافق خارج کرد و مغایر با مفاد آن، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اعمال کرد.

در هفته‌های اخیر اما آمریکا برای تشدید فشارهای خود علیه ایران، به فکر استفاده از همین قطعنامه به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران افتاده و تحرکاتش را در شورای امنیت سازمان ملل تشدید کرده است. دولت آمریکا معتقد است که به رغم خروج از برجام و به دلیل آنکه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است، می‌تواند مانع از منقضی شدن تحریم تسلیحاتی ایران شود و همچنین ساز و کار بازگشت خودکار تحریمها را فعال کند.

مقام‌های ایران، روسیه و چین اما این استدلال را رد و اعلام کرده‌اند که آمریکا با خروج از برجام، دیگر حقی برای توسل به مفاد آن ندارد.

در همین ارتباط نمایندگی چین در سازمان ملل اعلام کرد: آمریکا با خروج از برجام در عمل به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شکست خورده و هیچ حقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=70546

ثبت نظر

-