سال مالی در بورس، به چه معناست؟

  • کد خبر : 69802
  • 27 اردیبهشت 1399 - 6:20
سال مالی در بورس، به چه معناست؟
به گزارش نیوز،

سال مالی عبارت است از یک سال که ابتدای آن شروع فعالیت مالی و انتهای آن پایان فعالیت مالی است و معمولا در حسابداری کاربرد دارد.

اخبار اقتصادی- معمولا برای محاسبه سود و زیان یک شرکت یک دوره خاص تعیین می شود و در پایان آن دوره، اعضای هیئت مدیره موظف به ارائه گزارش عملکرد خود در آن دوره و ارائه پیش بینی از عملکرد آتی شرکت هستند.

لازم به ذکر است که این دوره معمولا بر اساس موافقت اکثر سهامداران تعیین می شود.

به عبارت دیگر، سال مالی دوره‌ایست که برای محاسبه وضع مالی سالیانه در شرکت‌های گوناگون کاربرد دارد.

اغلب شرکت‌ها در ابتدای فروردین، با اعلام پیش‌بینی سود سال جدید و بررسی حساب‌های سال گذشته، سال مالی خود را آغاز می‌کنند.

گفتنی است آنچه در بورس کشور مرسوم است قرار دادن یک سال کامل به عنوان سالی مالی است، هر چند در برخی از بورس های جهانی مشاهده می شود که از دوره های مالی کوتاهتر از یک سال نیز استفاده شده است.

ایام مالی طولانی تر باعث اعمال تعدیلات بیشتر در سودهای اعلامی در ابتدای دوره توسط شرکت ها می شود و در بازارهای کارا تأثیر خاصی بر روند قیمتی نخواهد داشت.

سال مالی در بورس

سال مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران متفاوت است به طوریکه اغلب شرکت‌ها سال شمسی (اول فروردین تا ۲۹ اسفند) را به عنوان سال مالی در نظر می‌گیرندو برخی دیگر از شرکت‌ها سال مالی را از ابتدای مهر تا انتهای شهریور و یا حتی ابتدای دی‌ماه تا انتهای آذر لحاظ کردند.

لازم به ذکر است که سال مالی قابل تغییر است و شرکت‌ها با برگزاری مجمع فوق‌العاده می توانند اقدام به تغییر سال مالی ‌کنند.

مشاهده سال مالی شرکت ها در آگهی مجمع عمومی سالیانه یا صورت های مالی و اطلاعیه های در سایت codal.ir قابل مشاهده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=69802

ثبت نظر

-