وضعیت عجیب انتخابی تیم ملی کشتی

  • کد خبر : 69722
  • 27 اردیبهشت 1399 - 1:19
وضعیت عجیب انتخابی تیم ملی کشتی

به گزارش نیوز، تدوین یک چرخه انتخابی برای تیم ملی کشتی بدل به ماجرای عجیب و پر سر و صدایی شده که حاشیه های فراوانی را به همراه داشته است؛ از قهر سرمربی کشتی آزاد گرفته تا پست های معنادار سرمربی کشتی فرنگی که بوی جدایی می دهد.

ماجرا از روزی شروع شد که محمدابراهیم امامی سخنگوی فدراسیون کشتی خبر داد که فدراسیون در حال تدوین فرآیند چرخه انتخابی برای تیم های ملی کشتی است تا زین پس همه کشتی گیران طی یک فرآیند عادلانه و واقعی فرصت برابر برای پوشیدن دوبنده تیم ملی را داشته باشند.

بعد از گذشت چند روز از این ماجرا این رئیس فدراسیون کشتی بود که در توضیحاتی مفصل درباره این چرخه توضیح داد و به نوعی آن را رسانه ای کرد. دبیر تاکید بسیاری به احیای چرخه انتخابی در کشتی داشت و تاکید کرد که در دوره جدید با برنامه ریزی انیسیتو و یک تیم از دانشگاه شریف در حال تدوین برنامه رقابت های انتخابی است تا در کشتی همه چیز در حوزه انتخاب نفرات ملی پوش قانونمند باشد و هیچ ابهام و شبهه ای در گزینش ملی پوشان برای تورنمنت های مختلف بوجود نیاید.

دبیر در این جلسه با تاکید چند باره بر چرخه انتخابی اظهار داشت: از سال گذشته برنامه ام این بود که کشتی گیران به شکلی عادلانه راهی رقابت های جهانی و المپیک شوند و بر همین اساس با کمک از متخصصین و افراد فنی به دنبال این هستیم که چرخه انتخابی که یک پکیج کامل برای مشخص شدن ملی پوش اعزامی به رقابت های المپیک و جهانی است، تدوین و اجرایی شود و شروع کار ما نیز برای رقابت های المپیک توکیو خواهد بود.

وی با اشاره به این فرآیند افزود: این طرح را بر عهده انستیتو بین المللی کشتی بعنوان یک نهاد علمی گذاشتیم. اما نظر کارشناسان فن از جمله سرمربیان تیم های ملی و دیگر کارشناسان کشتی را نیز برای هرچه بهتر شدن این چرخه جویا می شویم و باید بگویم که فردی خودمحور نیستم چراکه اگر اینطور بود تا الان این چرخه را ابلاغ کرده بودم اما نظر آقایان سوریان، کاوه، بنا و محمدی بعنوان مسئولان فنی برایم مهم است.

جلسه با چاشنی قهر!

در همین راستا جلسه‌ای با حضور رئیس فدراسیون، حمید سوریان نایب رئیس، حسن یوسفی افشار رئیس انستیتو و غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی آزاد و محسن کاوه مدیر تیم های آزاد در محل انستیتو برگزار شد. در این جلسه علیرضا دبیر با تاکید بر چرخه انتخابی اعلام کرد هیچ راهی برای انتخابی تیم ملی بجز برنامه پیش رو و چرخه انتخابی وجود ندارد. اما این تصمیم دبیر با مخالفت سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روبرو شد. محمدی اعتقاد داشت علاوه بر انجام چرخه، نظر کادر فنی نیز مهم است و باید اعمال شود. درخواستی که البته رئیس فدراسیون با آن موافق نبود و تاکید فراوان به پایبندی به چرخه انتخابی داشت و همین سبب شد تا محمدی در مخالفت با این طرح جلسه را نیمه کاره رها کند.

عقب نشینی مصلحتی

انتشار خبر قهر سرمربی تیم ملی کشتی آزاد از جلسه سر و صدای فراوانی به پا کرد. اتفاقی که البته برخلاف رویه معمول تکذیب نشد. با این وجود با بالا گرفتن حاشیه ها، غلامرضا محمدی ترجیح داد تا با یک عقب نشینی مصلحتی فضا را تا حدودی تلطیف کند. محمدی در واکنش به حواشی این جلسه گفت: قطعا چرخه انتخابی تیم ملی باعث ایجاد رقابت و انگیزه ها در کشتی گیران می شود و اختلاف نظر در جزئیات طرح است. این جلسات نشست های کارشناسی است و قطعا اختلاف نظر وجود دارد اما همه باید در چارچوب فدراسیون کشتی حرکت کنیم و حرف ما هم همین است. در این جلسه نیز با کلیات موضوع کاملا موافق بودیم اما در برخی از جزئیات اختلاف نظر بود که من نیز حرف های خود را زدم و جلسه به پایان رسید، اما به نظرم قطعا این طرح نیاز به کار کارشناسی و جلسات بیشتر دارد.

پست های معنادار آقای خاص

در این میان واکنش محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی به این تصمیم جدید فدراسیون بسیار معنادار بود. بنا تا به امروز روزه سکوت گرفته و درباره طرح جدید فدراسیون صحبتی نکرده، اما پر واضح است سرمربی تیم ملی کشتی به این چرخه انتقادات جدی خواهد داشت. چه آنکه بنا همیشه قواعد و اصول خود را برای انتخاب ملی پوشان فرنگی دارد و به کشتی انتخابی به چشم مسابقاتی برای محک زدن نفرات و مدعیان تیم ملی نگاه می کرده و در نهایت سلیقه و تشخیص خود را برای انتخاب نفر نهایی مقدم می داند. بنا از دیرباز تا کنون با همین فرمول نفرات ملی پوش را انتخاب کرده و در این زمینه با فدراسیون قبلی و اعضای شورای فنی نیز بیش و کم چالش داشت اما در نهایت همیشه حرف و نظر خود را اعمال می کرد.

آنچه با طرح جدید عملا امکان پذیر نخواهد بود چرا که فدراسیون تاکید دارد که تمامی نفرات تیم ملی از فیلتر انتخابی و چرخه مصوب دوبنده تیم ملی را بر تن کنند.

آقای خاص در چند روز گذشته تنها به انتشار یک پست معنادار و کنایه آمیز بسنده کرده، پستی که به نوعی اعتراض خاموش او به اتفاقات اخیر است. بنا در صفحه شخصی خود نوشت: «آمدن دلیل می‌خواهد، ماندن بهانه و رفتن هیچکدام.»

این پست معنادار سبب شد تا برخی ها حتی از جدایی زودهنگام سرمربی کشتی فرنگی از تیم ملی خبر داده و این واکنش را به نوعی خداحافظی بنا تلقی کنند. به ویژه اینکه سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی روحیات خاصی دارد و تجربه نشان داده در صورت اینکه شرایط باب میلش نباشد، رفتن را به ماندن ترجیح می دهد.

آرامش موقتی

با وجود همه سر و صدا و تحلیل های مختلف، محمد بنا و غلامرضا محمدی سرمربیان تیم های کشتی در چند روز اخیر هیچ صحبتی با رئیس فدراسیون نداشته اند و تمامی حرف های مطرح شده بیشتر گمانه زنی است.

محمدابراهیم امامی سخنگوی فدراسیون کشتی نیز روز گذشته با تکذیب همه شایعات اخیر تاکید کرد هیچ بحث خاصی صورت نگرفته و محمد بنا کماکان در خدمت کشتی فرنگی خواهد بود. او همچنین خبر از جلسه قریب الوقوع سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با رییس فدراسیون داد و تاکید کرد که باید صحبتهای محمد بنا را در زمینه چرخه انتخابی شنید.

رئیس فدراسیون از بنا و محمدی درخواست کرده که در صورت مخالفت با طرح فوق ‌برنامه پیشنهادی خود را اعلام کنند تا چند روز آینده با بررسی همه نظرات و رفع اشکلات و ایرادات این طرح، برنامه فدراسیون در خصوص چرخه انتخابی ابلاغ شود.

از کلیات تا جزئیات

ماجرای تدوین چرخه انتخابی برای تیم ملی بحث پیچیده ایست که در تمام سالهای اخیر مطرح شده و موافقان و مخالفان فراوانی داشته است. در فدراسیون قبلی رسول خادم مکانیسم انتخاب نفرات ملی پوش را با نام «فرآیند» تعریف می کرد و با توجه به اختیارات بی حد و حصر خود و البته حضور در راس کادر فنی در نهایت گزینه مورد نظر خود را با سلیقه خود ملی پوش می کرد و البته اعتقاد داشت با فرآیند انتخابی ملی پوش شده!

علیرضا دبیر اما اعتقاد دارد که چرخه انتخابی عادلانه و کامل باید برای تیم ملی تعریف شود تا دیگر هیچ کشتی گیری مدعی حق خوری در تیم ملی نباشد و همه کشتی گیران از شانس برابر و مساوی برای حضوردر تیم ملی برخوردار باشند و در یک چرخه عادلانه بی حرف و حدیث دوبنده تیم ملی را بر تن کنند. او حتی معتقد است ستاره ای همچون حسن یزدانی نیز به شرطی ملی پوش خواهد بود که از فیلتر انتخابی عبور کند.

دبیر برای تدوین این چرخه، برخلاف گذشته شخصا تصمیم نگرفته و آن را بر عهده انستیتو کشتی قرار داده. از سوی دیگر قصد دارد تا با جلسات کارشناسی با مربیان تیم ملی معایب و باگ های احتمالی این چرخه را برطرف کند و مکانیسمی تعریف کند که مورد قبول همه از جمله سرمربیان تیم های ملی باشد و کسی به آن خرده نگیرد.

پر واضح است که غلامرضا محمدی و محمد بنا سرمربیان کشتی آزاد و فرنگی محدود شدن اختیارات خود در تیم ملی را برنمی تابند و به این چرخه انتقادات جدی خواهند داشت. به ویژه اینکه سابقه تاریک فرآیند قبلی هنوز در اذهان وجود دارد. با این وجود کمتر کسی است که نسبت به برگزاری مسابقات انتخابی اعتراضی داشته باشد؛ حتی محمدی و بنا. چه آنکه در چند وقت اخیر و بعد از حضور این دو در تیم ملی بارها شاهد برگزاری مسابقات انتخابی بوده ایم.

به نظر می رسد ریشه اختلاف نظرات و حواشی اخیر در جزئیات این طرح باشد که البته هنوز رسانه ای نشده. قطعا هر دو سرمربی تیم ملی موافق برگزاری انتخابی هستند اما این چرخه باید به گونه ای تدوین و اجرا شود و به اندازه ای اصولی و محکم باشد که جامع بوده و علاوه بر دربرگرفتن همه جزئیات و نقطه نظرات، بتواند یک مسیر عادلانه و منطقی را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تعریف کند. مسیری که بتواند به همه ابهامات موجود و علامت سئوال های پررنگ پاسخ داده و همه نظرات و همه سلیقه ها را اقناع کند.

تدوین درست و اصولی این چرخه همه کشتی گیران را مجاب به حضور در مسابقات انتخابی خواهد کرد و به آنها یادآوری می کند که برای رسیدن به تیم ملی باید از چه مسیری حرکت کنند. مسیری که البته الزامات، شرایط و ملاحظات خاصی دارد و هر کشتی گیر بسته به عملکرد و کارنامه و جایگاه خود، شرایط متفاوتی را در آن خواهد داشت.

باید منتظر نشست تا کلیات و جزئیات این طرح روشن و مشخص شود و پس از آن درباره آن قضاوت کرد.

منبع:

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=69722

ثبت نظر

-