اگر پوست نازکی دارید این بیماری در کمین شماست

  • کد خبر : 6951
  • 28 بهمن 1398 - 16:14
اگر پوست نازکی دارید این بیماری در کمین شماست

کد خبر: ۱۴۳۶۱۱

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ – ۱۱:۵۷

رزاشیا عارضه پوستی رایجی است که منجر به قرمزی صورت و به وجود آمدن رگ های خونیِ آشکاری روی آن می شود. این عارضه همچنین ممکن است به ایجاد ورم های چرکی ریز روی صورت نیز منجر شود. این علائم ممکن است به مدت چند هفته یا چند ماه باقی بمانند و شدت پیدا کنند و بعد از آن از بین خواهند رفت. رزاشیا گاهاً با آکنه و سایر عارضه های پوستی اشتباه گرفته می شود.

به گزارش نیوز، رزاشیا عارضه پوستی رایجی است که منجر به قرمزی صورت و به وجود آمدن رگ های خونیِ آشکاری روی آن می شود. این عارضه همچنین ممکن است به ایجاد ورم های چرکی ریز روی صورت نیز منجر شود. این علائم ممکن است به مدت چند هفته یا چند ماه باقی بمانند و شدت پیدا کنند و بعد از آن از بین خواهند رفت. رزاشیا گاهاً با آکنه و سایر عارضه های پوستی اشتباه گرفته می شود.
امکان ابتلای هرکسی به رزاشیا وجود دارد اما ابتلای آن بیشتر در بین زنان میانسالی که پوستی نازک دارند رایج است. رزاشیا درمانی ندارد اما روش های مختلفی در دسترس است که می تواند به کنترل و کاهش علائم این عارضه دست بزند.

علائم رزاشیا عبارتند از:
    قرمزی صورت. معمولاً منجر به قرمزی دائمی در مرکز صورت می شود. رگ های خونی کوچک روی بینی و گونه ها اغلب ورم و حالتی نمایان و آشکار پیدا می کند.
    ورم های چرکی. صورت بسیاری از افرادی که به رزاشیا مبتلا هستند جوش هایی می زند که گاهاً با آکنه اشتباه گرفته می شود. این جوش ها گاهاً چرکی هستند. صورت شما ممکن است داغ شود و کمی حس سوزش نیز داشته باشید.
    مشکلات چشمی. بسیاری از افراد مبتلا به رزاشیا دچار خشکی، سوزش و ورم چشم و پلک می شوند. این پدیده را رزاشیای چشمی می نامند. در برخی افراد، علائم چشمی، مقدم بر علائم پوستی هستند.
    بزرگی بینی. رزاشیا به مرور زمان می تواند باعث ضخامت پوست بینی شود و آن را گرد و گوشتالو نشان دهد. این اتفاق بیشتر در میان مردان رایج است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
چنانچه صورتی دائماً قرمز دارید بایستی جهت بررسی و درمان به پزشک، متخصص پوست و یا متخصص امراض پوستی مراجعه کنید.

دلایل بروز رزاشیا
دلیل بروز روزاشیا نامعلوم است اما احتمال دارد که ناشی از ترکیب وراثت و عوامل زیست محیطی باشد. رزاشیا به واسطه عدم رعایت بداشت در فرد ایجاد نمی شود.
برخی از دلایلی که منجر به تشدید این عارضه می شوند عبارتند از:
    نوشیدنی های داغ و غذاهای تند
    شراب قرمز و سایر نوشیدنی های الکلی
    بودن در معرض حرارت خیلی بالا
    نور آفتاب و یا وزش باد
    احساسات فردی
    ورزش
    مصرف داروهایی همچون داروهای فشار خون که رگ های خونی را گشاد می کنند.
    مصرف انواع لوازم آرایشی

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به رزاشیا هستند؟
امکان ابتلا به رزاشیا در هر فردی وجود دارد اما امکان بروز آن ها در میان افراد زیر بیشتر است:
    زنان
    افرادی که پوست نازکی دارند که خصوصاً بر اثر تابش نور آفتاب آسیب دیده است.
    افراد بالای ۳۰ سال
    افراد سیگاری
    افرادی که در آن ها سابقه خانوادگی رزاشیا وجود دارد.

عوارض
به مرور زمان، غده های چربی داخل بینی و گاهی هم گونه ها بزرگ می شوند که این امر منجر به افزایش تولید بافت در درون و اطراف بینی می شود؛ عارضه ای که آن را رینوفیما می نامند.

تشخیص
آزمایش خاصی برای تشخیص رزاشیا وجود ندارد. در عوض، پزشک بر سابقه علائم بیماری در شما و بر بررسی پوست شما تکیه می‌کند. احتمال دارد برای رد کردن دلایل مختلف، از شما آزمایشاتی همچون پسوریازیس، اگزما و یا لوپوس بگیرد. این عارضه ها گاهی می‌توانند علائمی شبیه به علائم رزاشیا داشته باشند.
چنانچه نشانه بیماری در چشمان شما نیز دیده شود، پزشک ممکن است شما را برای بررسی های بیشتر به چشم پزشک ارجاع دهد.

درمان
درمان رزاشیا با تمرکز بر علائم و نشانه های آن صورت می پذیرد. در اغلب موارد، چنین اقدامی به مراقبت از پوست و مصرف دارو به طور همزمان نیاز دارد.
طول مدت زمان درمان به نوع و شدت علائم در شما بستگی دارد. بروز مجدد این عارضه نیز امری طبیعی است.
 
مصرف دارو
در سال های اخیر داروهای جدیدی برای رزاشیا تولید و عرضه شده است. نوع دارویی که پزشک برای شما تجویز می کند به علائم و نشانه هایی که در شما وجود دارد بستگی دارد. ممکن است گزینه هایی مختلف و یا مجموعه از از داروها نیاز باشد تا پزشک روش درمان مورد نظر خودش را پیدا کند.

داروهای تجویزی مرتبط با رزاشیا:
    داروهای موضعی که قرمزی را کاهش می دهد. برای رزاشیای خفیف تا متوسط، پزشک شما می‌تواند برای شما کرم یا ژل تجویز کند. بریمونیدین و اوکسی‌متازولین از طریق تنگ کردن رگ های خونی، به کاهش قرمزی پوست کمک می کنند. ۱۲ ساعت پس از مصرف می توانید نتیجه به دست آمده از آن را ببینید. تاثیر این مواد بر رگ ها موقت است و به همین دلیل بایستی به صورت مرتب مصرف شوند تا روند بهبودی آن نیز حفظ شود.
    سایر محصولات موضعی اثر کمتری بر کاهش قرمزی دارند اما به کنترل جوش هایی که در رزاشیای خفیف شکل می گیرند، کمک می‌کند. از جمله این داروهای می توان به آزلائیک اسید، مترونیدازول و ایورمکتین اشاره کرد. با مصرف آزلائیک اسید و مترونیدازول، بهبودی مورد نظر به طول کلی از ۲ تا ۶ هفته خود را نشان نمی دهد. ایورمکتین نیز به زمان بیشتری برای رسیدن به بهبودی نیاز دارد اما نتیجه آن ماندگارتر از نتیجه ای است که با مصرف مترونیدازول به دست می آید.
    قرص آنتی بیوتیک. پزشک ممکن است جهت تعدیل رزاشیای شدیدی که با برآمدگی و جوش همراه است، آنتی بیوتیکی همچون داکسی سایکلین تجویز کند.
    قرص آکنه. چنانچه رزاشیای شدیدی دارید که سایر روش های درمانی کمکی به آن نمی‌کند، پزشک شما می تواند مصرف را به شما توصیه کند. این دارو، دارویی قوی برای آکنه است که به زدودن زخم های آکنه‌گونه‌ی ناشی از رزاشیا نیز کمک می‌کند. مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود چرا که می تواند منجر به ناقص متولد شدن فرزند شود.

روش های درمانی
لیزر درمانی و سایر روش‌های مبتنی بر نور می توانند به کاهش قرمزی ناشی از عریض شدن رگ‌های خونی کمک کنند. برای حفظ روند بهبودیِ ظاهر پوست، ممکن است نیاز باشد که این جلسات درمانی را متناوباً تکرار کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=6951

ثبت نظر

-