بهبودیافتگان کرونا و آغاز عوارض جدید تا سال ها

  • کد خبر : 67815
  • 24 اردیبهشت 1399 - 17:38
بهبودیافتگان کرونا و آغاز عوارض جدید تا سال ها
به گزارش نیوز،

بررسی‌های تازه محققان نشان می‌هد که بهبودیافتگان از کووید-۱۹ تا مدت‌ها از عوارض ریوی-قلبی شکایت داشته و بیش از دیگران در معرض ابتلا به سایر بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

اخبار بین الملل-«بهبودیافتگان از کرونا ممکن است سلامت شان سالها تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد» به نظر می‌رسد بیش از یک میلیون نفر در سرتاسر جهان از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، اما پیروزی اولیه در نبرد با این ویروس ممکن است تنها آغازی بر جدل‌های دیگر در آینده باشد. چراکه برخی بیماران بهبود یافته، ماه‌ها پس از ابتلا، همچنان از نفس نفس، خستگی و درد بدن شکایت دارند.

مطالعات در مقیاس کوچک در هنگ کنگ و ووهان چین نشان می‌دهد که بهبودیافتگان با عملکرد ضعیف‌تر در ریه‌ها، قلب و کبد دست و پنجه نرم می‌کنند و این ممکن است به اصطلاح همان نوک کوه یخ باشد.

در ادمه گزارش درج شده در این خبرگزاری آمده است: امروزه مشخص شده است که کرونا به بسیاری از قسمت‌های بدن فراتر از سیستم تنفسی حمله می‌کند و باعث ایجاد صدماتی در ناحیه چشم، انگشتان پا، روده و کلیه‌ها می‌شود. از این رو سیستم‌های ایمنی بدن بیماران ممکن است برای مقابله با عفونت، بیش ازاندازه فعالیت کند و همین امر می‌تواند آسیب‌های بیشتری وارد کند.

در حالی که محققان شروع به بررسی سلامت بهبودیافتگان از کووید-۱۹ کرده‌اند، مطالعات در خصوص بیماری‌های همه گیر ویروسی در گذشته نشان می‌دهد که عوارض این بیماری احتمالا بیش از یک دهه ادامه خواهد داشت.

براساس یک مطالعه، بهبودیافتگان از سندرم تنفسی حاد یا «سارس» که در سال ۲۰۰۳میلادی شیوع پیدا کرد، برای مدت ۱۲ سال پس از آغاز همه گیری در آسیا که منجر به کشته شدن نزدیک به ۸۰۰ نفر شد، به عفونت ریه و سطح بالای کلسترول مبتلا شده و نسبت به سایرین بیشتر در معرض بیماری‌های دیگر قرار می‌گرفتند.  

در آن زمان (در سال ۲۰۰۳) بیش از ۸ هزار نفر به سارس مبتلا شدند، این در حالی است که تاکنون بالغ بر۴ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ دچار شده‌اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. از این رو صدمات ناشی از ویروس جدید کرونا به سلامت بشر و زیرساخت‌های بهداشتی و آینه اقتصادی جهان بسیار فراتر از سارس خواهد بود.

همین امر سبب شده تا «نیکلاس هارت» پزشک بریتانیایی معالج «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، این ویروس را “فلج اطفال این نسل” بنامد؛ بیماری که می‌تواند زخم‌های بسیاری بر جان نظام مراقبت‌های بهداشتی جهانی برجای گذارد.

«کیمبرلی پاورز» اپیدمیولوژیست دانشگاه کارولینای شمالی در این خصوص بر این باور است: اینکه در نهایت چه تعداد انسان به این بیماری مبتلا می‌شوند، پیامدهای بزرگی برای بیماران، پزشکانی که آن‌ها را درمان می‌کنند و سیستم‌های بهداشتی خواهد داشت.

مقامات بیمارستانی در هنگ کنگ پس از بررسی ۲ ماهه گروهی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹، دریافتند که عملکرد ریه حدود نیمی از بهبودیافتگان زیر حد طبیعی است.

براساس مقاله‌ای هم که در تاریخ ۷ آوریل (۱۹ فروردین) منتشر شد، یک مطالعه نمونه خون از ۲۵ بیمار بهبود یافته در ووهان، نشان داد که این بیماران فارغ از شدت بیماری‌شان، عملکرد ریوی پایینی داشتند.

در یک مطالعه دیگر هم سی تی اسکن ۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در ووهان نشان داد که از ۷۰ بیمار مرخص شده از بیمارستان، ۶۶ مورد ناهنجاری ریه را در آخرین سی تی اسکن خود نشان می‌دادند.

براساس مقاله دیگری که در تاریخ ۳ آوریل (۱۵ فروردین) توسط پزشکان مرکز پزشکی سیدرز-ساینای در لس آنجلس انجام شد، عوارض مزمن قلبی حتی پس از بهبودی در نتیجه التهاب مداوم دیده شد.

«ایوان هونگ» استاد پزشکی دانشگاه هنگ کنگ بر این عقیده است که مداخله زودهنگام برای درمان می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش عوارض طولانی مدت داشته باشد. هونگ در ماه آوریل گفت که ۹۰ درصد از حدود ۲۰۰ بیمار مرخص شده از یکی از بیمارستان‌های این شهر، پس از یک ماه بهبودی کامل پیدا کردند. وی این موفقیت را مرهون “تشخیص زودهنگام و معالجه سریع” بیماران دانست که با این کار زمان کمتری به ویروس برای فعالیت در بدن داده شده بود.

با این وجود، محققان تاکید می‌کنند که همچنان مطالعات مقیاس بزرگتر در کشورهای به شدت درگیر ویروس لازم است تا بتوان به درستی به بررسی میراث فیزیکی ویروس و احساس بیماران از میزان بهبودی پرداخت.  

«روبروتو بروزن» استاد مهمان دانشگاه هنگ کنگ هم معتقد است یک مطالعه اپیدمیولوژیک در مناطقی مانند ووهان، نیویورک، میلان یا پاریس که نقاط بحرانی ابتلا به کووید-۱۹ بوده، لازم است؛ نقاطی که گروه‌های بزرگی از افراد مبتلا با انواع علائم مختلف دیده شده‌اند و به این ترتیب بهتر می‌توان به بررسی زوایای پنهان این بیماری پرداخت.

براساس آخرین آمار، تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۲۹۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=67815

ثبت نظر

-