شرح فرازهای دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان

  • کد خبر : 66673
  • 11 اردیبهشت 1400 - 9:32

دعای روز هجدهم ماه رمضان: اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ‏ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَی اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِین‏. خدایا، مرا در این روز برای درک برکات سحرها، بیدار و متنبه ساز و دلم را به روشنی انوار سحر منور گردان و تمام اعضایم را برای آثار و برکات این روز مسخر فرما، به حق نور خود ای روشنی بخش دل‌های عارفان. اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ.

خدایا در این ماه مرا متنبه کن تا از برکات سحرهای ماه رمضان استفاده کنم ، و اهل سحر باشم و شاید جهت آن هم این است که در سحر اهل گناه در خوابند و کمتر گناه می شود و هر زمان و مکانی که کمتر گناه شود، مورد توجه، رحمت الهی است . هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود برای آماده شدن قلب، باید شب‌ها بلند شد، «ان الله تبارک و تعالی ینظر فی الاسحار الی قلوب‏ المتیقظین؛المحجه البیضاء، للفیض الکاشانی ج ۲ ص ۳۹۹». پروردگار در سحرها به قلوب بیداران نظر می ‏کند.

همت کن و سحرها بیدار شو؛ سفر الی ‏الله بدون شب ‏زنده‏ داری غیر ممکن است‏ «ان العبد اذا تخلی بسیده فی جوف اللیل المظلم و ناجاه اثبت الله النور فی قلبه؛ الامالی، للشیخ الصدوق ص ۳۵۴». وقتی بنده‏ ای در دل شب تاریک با خدای خود خلوت کند، پروردگار قلب او را نورانی می ‏کند. تا از راه شب‏ زنده ‏داری وارد نشوی، غیر ممکن است که بتوانی سفر الی الله بکنی! باید این قسمت را داشته باشید. تمام اولیاء و علمای اعلام و بزرگان دین، اهل شب ‏زنده ‏داری بوده ‏اند. وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَی اتِّبَاعِ آثَارِهِ.

دعای روز هجدهم ماه رمضان

خدایا تمامی اعضاء مرا طوری قرار ده که از آثار این ماه پیروی کنم پس این ماه آثار و برکات و انواری دارد و معلوم می شود که زمان‌های مختلف از نظر نورانیت و برکات متفاوت هستند؛ درست است که زمان خاصیت حرکت مواد عالم است، اما این ها هم بر حسب معنویت با شرایط خاصی که پیدا می کنند متصل به عالم بالا هستند. بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِین.

>>>بیشتر بخوانید:

دعا/عشق به خداوند، آسان کنندۀ سختی ها

خدایا، تو را به نور خودت قسم می دهم که این حاجت من را برآورده کنی! معلوم می‌گردد که این اموری که در صدر دعا خواستیم به عنوان مصداق و از کانال نور به ما می رسد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=66673

برچسب ها

ثبت نظر

-