نکات مهم تغذیه برای بیماران کلیوی

  • کد خبر : 66117
  • 22 اردیبهشت 1399 - 21:16
نکات مهم تغذیه برای بیماران کلیوی

رژیم غذایی برای بیماران کلیوی، بسیار اهمیت دارد.بیماری کلیه یک مشکل شایع است که حدود 10٪ از جمعیت جهان را درگیر می کند. دیابت و فشار خون بالا مهمترین عوامل خطر ابتلا به بیماری کلیوی هستند.

 اگر مبتلا به بیماری کلیوی هستید و قصد دارید از غذای رستوران ها استفاده در ابتدا رژیم غذایی که برای شما تجویز شده را به خوبی یاد بگیرید و توصیه ها و نکات لازم را از متخصص تغذیه خود سوال کنید.

به یاد داشته باشید که فقط کارشناسان، کارشناسان ارشد و متخصصین تغذیه می توانند رژیم غذایی صحیح، علمی و توصیه های سلامت بخش را به شما ارائه دهند و این کار در تخصص فرد دیگری نیست.

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی

اگر محدودیت مصرف سدیم، پتاسیم، فسفر یا پروتیین دارید این اطلاعات به شما کمک می کند تا بر اساس نیاز خود بهترین تصمیم را بگیرید، در وهله اول رستورانی را انتخاب کنید که با توجه به رژیم شما مناسب ترین غذاها را ارائه می کند، با دقت به منوی غذایی رستوران نگاه کنید و از مدیر رستوران بخواهید جزئیات بیشتری راجع به مواردی که نمی دانید در اختیار شما بگذارد، حتما مدیر رستوران را نسبت به اینکه از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید و مبتلا به بیماری کلیوی هستید مطلع کنید.

>>>بیشتر بخوانید:

روشی که شما را از بیماری کلیوی در امان نگه می‌دارد

دقت داشته باشید که ممکن است مقدار غذایی که از رستوران تهیه می کنید بسیار بیشتر از مقدار غذایی باشد که به طور معمول در منزل میل می کنید (مصرف معمولا ۹۰ گرم از گوشت قرمز، ماهی یا مرغ پخته می تواند نیازهای شما به پروتئین های حیوانی را تامین کند اما باید دقت کنید این یک توصیه عمومی است و شما باید مقدار غذایتان دقیقا برابر با میزانی که رژیم شما توسط متخصصین تغذیه تنظیم شده است باشد) به همین منظور در نظر داشته باشید که باقی مانده غذای خود را برای وعده دیگری کنار بگذارید یا آن را با افراد دیگری تقسیم کنید.

غذاهای گریل شده انتخاب های بسیار خوبی هستند و افراد درخواست کنند که در هنگام پخت به غذای شما نمک اضافه نکنند.

غذاهای گریل شده انتخاب بسیار خوبی است برای بیماران کلیوی

درخواست کنید که سبزیجات و سس ها را در ظرف جداگانه ای برای شما سرو کنند، پوست مرغ و ماکیان مانند بوقلمون، اردک، غاز و غیره حاوی مقادیر زیادی سدیم است بنابراین آنها را جدا کنید تا میزان سدیم دریافتی شما کمتر شود، انواع سس سویا، سس تند و سس استیک نیز مقادیر بالایی سدیم دارند بهتر است از مصرف آنها پرهیز کنید.

لیمو تازه

لیمو تازه، آبلیمو و همچنین سرکه طعم دهنده های بسیار خوبی هستند، زمانی که از آنها به عنوان سس یا طعم دهنده استفاده می کنید می توانید طعم طبیعی و واقعی غذا را حس کنید و از آن لذت ببرید، همچنین فلفل سیاه می تواند غذاها را بسیار خوش طعم تر کند.

اگر در رژیم شما پتاسیم باید محدود شود از سبزیجات و غلات کم پتاسیم مانند برنج، رشته فرنگی، نودل ها و لوبیای سبز استفاده کنید و  از پیک رستوران بخواهید که غذا را خارج از منزل بگذارد، بهتر است که هزینه غذا را با روش های آن‌لاین پرداخت کنید اما اگر به هر دلیلی مجبورید هزینه غذا را  به صورت غیرآن‌لاین و نقدی به پیک رستوران بپردازید حتما از دستکش استفاده کنید، شما می توانید با مواد ضد عفونی کننده بسته غذایی را ضد عفونی کنید.

گرم بودن غذا

مطمئن شوید که غذا کاملا گرم است و از مصرف غذاهای پخته نشده یا بدون بسته بندی مناسب جدا خودداری کنید، اگر در محل زندگی شما شیوع ویروس کرونا زیاد است بهتر است برای مواجهه کمتر با بیماری و ویروس بیشتر در خانه بمانید و از غذاهای تهیه شده در منزل استفاده کنید این موضوع کمک می کند تا کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار بگیرید.

گرم بودن غذا

بسیار مهم است مواد غذایی را تهیه کرده که متناسب با رژیم غذایی شما باشد و ماندگاری بالایی داشته باشد و به شما کمک کند تا در خانه بمانید، به یاد داشته باشید که استفاده از مواد غذایی که تاریخ انقضا آنها گذشته است یا کنسرو هایی که سوراخ شده اند و یا به هر نحو در آنها باز شده است می تواند به طور جدی مسمومیت زا باشند.

 همچنین بار دیگر تاکید می شود که از مصرف نمک و جایگزین های نمک خودداری کنید و ترجیحا از آب مقطر استفاده کرده تا املاح کمتری همراه با آب دریافت کنید.

استفاده از میوه های خشک و آبمیوه ها برای مبتلایان به بیماری های کلیه منعی ندارد اگر از کنسرو میوه ها استفاده می کنید دقت داشته باشید که حتما بدون شکر باشد و می توانند  ۲ تا ۳ واحد (هر واحد معادل با یک لیوان سبزیجات خام) در روز استفاده کرد و اگر می خواهید کنسرو سبزیجات تهیه کنید حتما به نشانگرهای تغذیه ای درج شده بر روی کنسرو دقت داشته باشید که بدون نمک یا کم نمک باشد.

 ماهی سالمون، مرغ، کنسرو ماهی کم نمک یا بدون نمک، حبوبات (نخود و لوبیا)، مغزها و آجیل های بدون نمک و سوپ یا آبگوشت کم نمک منبع غنی از پروتئین هستند و می توانید از آنها با توجه رژیم غذایی تنظیم شده توسط متخصص یا کارشناس تغذیه خود استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=66117

ثبت نظر

-