بند جنجالی اساسنامه در انتظار تایید فیفا

  • کد خبر : 65333
  • 22 اردیبهشت 1399 - 5:50

به گزارش نیوز به نقل از خبرآنلاین، بنابر اخبار پراکنده ای که از جلسه امروز هیئت رئیسه به گوش رسید، فدراسیون فوتبال قصد دارد در اساسنامه اصلاح شده کلمه عمومی را به اساسنامه قبلی که فدراسیون را یک نهاد غیردولتی می شناخت اضافه کند.

با اضافه کردن کلمه عمومی، فدراسیون فوتبال از قالب استقلال کامل خارج شده و باید بنابر قوانین  و چارچوب های نهادهای عمومی غیردولتی حرکت کند. در حال حاضر نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان، شهرداری ها، هلال احمر، کمیته امداد، بنیاد شهید، کمیته ملی المپیک، سازمان تبلیغات اسلامی و … در زمره نهادهای عمومی غیر دولتی ثبت شده اند؛ نهادهایی که عزل و نصب های آنها با توجه به نظر حکومت یا دولت انجام می شود.

به موجب ماده ۳ قانون مدیریت خدمات کشوری موسسه یا نهاد عمومی غیردولتی، واحد سازمانی مشخصی است که بیش از ۵۰ درصد بودجه سالیانه آن از منابع غیردولتی تامین می گردد و عهده دار خدماتی است که جنبه عمومی دارد. در اساسنامه این نهادها درج می شود که استقلال آنها مطلق نیست و به اجرای قوانین و مقررات مربوط می باشد؛ اگرچه آنها از نظر تصمیم گیری و انجام اعمال حقوقی مستقل از قوای سه گانه محسوب می شوند.

پیش از این فدراسیون های ورزش های آماتوری در ایران نهادهای عمومی غیردولتی تلقی می شدند، اما بعد از تحرکات روسای مختلف سازمان تربیت بدنی و به خصوص محسن مهرعلیزاده، پیش از پایان ماموریتش در سازمان تربیت بدنی، فیفا به این موضوع حساس شد و بعد از تغییراتی که توسط محمد علی آبادی در ریاست فدراسیون فوتبال صورت گرفت، این مسئله منجر به تعلیق فوتبال ایران گردید که کمیته انتقالی با اساسنامه ای جدید موضوع تعلیق را حل کرد، که در ابتدای اساسنامه و پیش از آغاز بندهای آن، فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی تلقی شده است.

با این حال با توجه به اینکه وزارت ورزش علاقه خاصی به حضور در تصمیم گیری ها و امور فوتبال دارد، اصرار دارد تا فدراسیون فوتبال را به یک نهاد عمومی غیردولتی تبدیل کند، تا در تصمیم گیری ها به صورت قانونی اعمال نظر کند. حالا باید دید که این تغییر با چه واکنشی از سوی فیفا مواجه خواهد شد.


این مطلب برایم مفید است




۱


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=65333

ثبت نظر

-