توضیحات رئیس ایفمارک در خصوص شروع مجدد لیگ و پروتکل‌های بهداشتی

  • کد خبر : 65050
  • 21 اردیبهشت 1399 - 23:15
توضیحات رئیس ایفمارک در خصوص شروع مجدد لیگ و پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش نیوز، زهره هراتیان در خصوص وضعیت پزشکی فوتبال و این که چه زمانی مسابقات فوتبال آغاز می‌شود، اظهار داشت: ما با ویروسی در ارتباط هستیم که حدود ۵-۴ ماه است که شناخته شده و رفتارهایش از نظر علم پزشکی، برای این که بدانیم چگونه باید با آن مواجه شویم، حدود یک سال زمان می‌خواهد، به همین دلیل در کل دنیا که ورزش فوتبال تعطیل شد شروع مجددشان با احتیاط است و بعضی از کشورها هم مثل فرانسه و هلند اصلاً ترجیح دادند لیگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خاتمه شده اعلام و بعد دوباره آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کنند.

هراتیان ادامه داد: الان لیگ ژاپن شروع کرده و لیگ آلمان هم در شرف آغاز است. ایفمارک خوشبختانه با توجه به ارتباطاتی که با فیفا دارد دستورالعمل‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان همکار آماده می‌کند تا ببیند جاهایی که قرار است لیگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کنند به چه صورت خواهد بود. ما منتظریم تا ستاد مقابله با کرونا ببیند شرایط به چه صورت است، آیا اجازه هست که لیگ تمام شود یا خیر. به محض این که این اجازه صادر شود دستورالعمل‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تدوین کردیم و مشغول بررسی دنیا هستیم که ببینیم چه کار می‌کنند. کار بسیار سختی هم هست. وقتی مسابقات شروع می‌شود علاوه بر فوتبالیست‌ها که باید تست بدهند، داوران، توپ جمع‌کن‌ها، ناظران و حتی خبرنگاران همه باید تست زده باشند و اصول مانند ماسک زدن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت کنند.

رئیس مرکز ایفمارک ایران در مورد این که آیا این تست‌ها در این مرکز انجام خواهد شد گفت: خیر. به هیچ عنوان در ایفمارک نیست چون همه چیز به هم می‌ریزد و اگر قرار باشد تیم‌ها بیایند، خودمان دستورالعمل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پزشکان می‌دهیم. با آنها در ارتباطیم و به عنوان ناظر عمل می‌کنیم یعنی به آنها کمک می‌کنیم و بر آنها نظارت داریم. این بار نقش ایفمارک در حین برگزاری مسابقات پررنگ خواهد بود که همه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چک کنیم، تب‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اندازه بگیریم و ببینیم آیا پروتکل‌ها رعایت می‌شود یا خیر.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما به عنوان یک متخصص لیگ ایران به سمت شروع مجدد نزدیک‌تر است یا به سمت خاتمه، اظهار داشت: این بستگی به نظر ستاد مقابله با کرونا دارد. من به عنوان یک متخصص فقط یک بحران می‌بینم، هر وقت بحرانی می‌شود ستادی تشکیل می‌گردد که از نظر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در مورد آن تصمیم می‌گیرند و به عنوان فرمانده که همان ستاد مقابله با کرونا است به ما می‌گویند چه کار کنیم، من به عنوان یک متخصص راحت‌ترین کار این است که لیگ شروع نشود و تمام شود. بعد اقتصادی، اجتماعی آن هم خواهد بود، نگرانی وجود خواهد داشت، اما از یک طرف به عنوان پزشک، اصلی‌ترین دغدغه من حفظ سلامت خبرنگاران، داوران، بازیکنان و… خواهد بود.

هراتیان اضافه کرد: حقیقت این است که هیچ چیز در مورد ویروس نهایی نشده است. شناخت دقیقی از آن نیست و عوارض درازمدت آن مشخص نشده است. هیچ چیزی نمی‌دانیم و اگر بخواهیم نادانسته کاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کنیم و دیگران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در معرض خطر قرار بدهیم، ریسک خیلی بالایی دارد.

رئیس مرکز ایفمارک ایران تصریح کرد: نگاه می‌کنیم ببینیم که جی لیگ چه کار می‌کند و تجربیات آنها چیست؟ همین الان بوندس لیگا سه مورد مثبت دارد. در مورد تست باید مطلبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگویم؛ یک نوع تست داریم که به آن پی سی آر می‌گویند، همان لحظه از مخاط می‌گیرند، همان لحظه ممکن است تست را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرم و منفی باشد اما هیچ تضمینی ندارد که ۱۰ دقیقه بعد مثبت نباشد. پس از قابل اطمینان نیست. یک نوع تست دیگری داریم که نشان می‌دهد ایمنی بلند مدت یا کوتاه مدت به وجود آمده یا نه که هنوز کیتی که ۷۰ تا ۸۰ درصد هم درست باشد، پس ما بر اساس داشته‌هایمان قضاوت می‌کنیم که خیلی هم سفت و محکم نیستند.

وی در مورد این که درودگر اعلام کرده طبق پروتکل‌های آلمان می‌خواهند کار کنند، گفت: او شاید پروتکل‌های شروع بازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گوید و در مورد پروتکل‌های پزشکی فکر نمی‌کنم در جریان باشد. پروتکل‌های پزشکی آلمان آن طور که ما در جریان هستیم خیلی سفت و سخت است. آنها می‌خواهند هر ۴ روز تست بگیرند، آیا هزینه‌های آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشگاه‌های ما می‌توانند بدهند؟ الان ما تست الایزا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مشهد داریم. ممکن است تیم‌هایی باشند که در شهرشان تست الایزا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشته باشند همه اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید مدنظر داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=65050

ثبت نظر

-